Stanovice – Křížová cesta 21. století

Tipy na výlet Rodina s dětmi Vycházka - půldenní Do přírody

Do Stanovic jsme se vydali pěšky z Kuksu. Je to pouhých 1,5 km. Prošli jsme kolem hospitálu k železniční zastávce a dál pokračovali po žluté turistické značce (žluté značení je staršího data – příště raději půjdeme po červeném turistickém značení podél Labe). Od rozcestí ve Stanovicích jsme už jen popošli po červené značce (směr Braunův betlém) přibližně 200 metrů k železničnímu mostu. Hned za ním po podejití tratě začíná křížová cesta.

Přijedete-li autem, můžete ve Stanovicích zaparkovat na odstavném stání u Labe. Na začátek křížové cesty to potom máte už jen 400 metrů po červené značce.

Přijedete-li vlakem, výstupní zastávkou je Kuks (do Stanovic půjdete 1 km po žluté) nebo Žíreč (křížovou cestu si projdete v obráceném směru).

Přijedete-li autobusem, vystoupíte na zastávce nad Kuksem a do Stanovic půjdete necelé dva kilometry po červené.

Stanovice se do povědomí turistů dostaly v posledních třech letech díky unikátní Křížové cestě 21. století, která má podnázev Příběh utrpení a nadějí člověka.

Celý projekt je novodobým pojetím tři sta let staré myšlenky hraběte Františka Antonína Šporka. Hrabě svoji myšlenku ve své době neuskutečnil pro spory s žírečskými jezuity.

Myšlenka nezapadla a po již zmíněných třech staletích ji rozvedl akademický sochař Vladimír Preclík. Vytvořil sochu s názvem Katedrála prosby (v křížové cestě má číslo 5), a položil tak základ celému projektu. Slavnostního otevření křížové cesty dne 4. října 2008 se akademický Sochař Vladimír Preclík bohužel nedožil. Zemřel v dubnu 2008 ve věku 78 let. Na vstupním panelu si můžete přečíst jeho citát: „Každý z nás si nese svým životem vlastní křížovou cestu. A bez naděje se neobejdeme.“

Celý projekt Příběh utrpení a nadějí člověka tvoří celkem 15 uměleckých děl od významných českých sochařů tří generací se vztahem k východním Čechám. Použitým kamenem je tradiční hořický pískovec.

Křížová cesta je galerií pod širým nebem. Je volně přístupná v kterýkoliv den a hodinu. Vstupné se neplatí.

Projekt vznikl za finanční podpory Královéhradeckého kraje a řady sponzorů.

A jaká díla si v křížové cestě můžete prohlédnout a jaké myšlenky vám chtějí jejich autoři sdělit?

Číslování odpovídá rozmístění děl v terénu.

1 – Zvěstování (autor Daniel Klose)

Sousoší vyjadřuje anděly slétlé na zem. Jsou zkamenělí. Ještě není jejich čas. Až procitnou, rozletí se zvěstovat novinu.

2 – Rouška Veroniky (autor Stanislav Hanzík)

Veronika přistoupila ke Kristovi, aby mu utřela zmučený obličej. Odměnou jí je otisk trpitelovy tváře.

3 – Zázrak nanebevstoupení (autor Vojtěch Adamec)

Šikmě osazená socha vzbuzuje pocit levitace. Konvexní a konkávní tvary sochu odhmotňují. Vyjádřit zázrak odpoutání v kameni je obtížné.

4 – Trnová koruna (autorka Ellen Jilemnická)

Socha představuje Kristovu hlavu s trnovou korunou provedenou v kubistických tvarech. Autorka nechce šokovat, ale probudit soucit s trpícím a empatii k bližnímu.

5 – Katedrála prosby (autor Vladimír Preclík)

Prosba je modlitbou. Oči upíráme k nebi. Nebe je synonymem tajemství, víry a naděje.

6 – Svatá rodina (autor Jan Koblasa)

Otec, matka a na jejich klínech dítě v touze obejmout. Na odvrácené straně plastiky je reliéf ležícího Krista.

7 – Světlo v temnotách (autor Ivan Jilemnický)

Mezi dvěma kamennými vertikálami proniká světlo jako poslední okamžiky před setměním, smrtí a vzkříšením.

8 – Vykoupení (autor Jan Hendrych)

Na vysokém dříku tři hlavy symbolizují různosti tváří, ras a náboženství. Znázorňují tváře lidského údělu.

9 – Slza (autor Václav Fiala)

Sousoší znázorňuje tři symboly po tisíciletí užívané i zneužívané. Slza zpodobňuje pláč, kříž utrpení a srdce lásku.

10 – Pieta (autor Marius Kotrba)

Doba a způsob vyjádření se mění. Hluboké působení smutku však překonává.

11 – Krajina kříže (autor Čestmír Mudruňka)

Zrození a smrt. Každý má svůj kříž, určuje jeho podobu a vstupuje do něj. Krajina zůstává.

12 – Hledač (autor Michal Šarše)

Socha vrostlá do sedadla v touze dotknout se tajemství světa a objevit smysl lidského bytí.

13 – Lásky bolest (autor Jiří Marek)

Kompozice zachycuje poslední setkání Ježíše s matkou Marií a Máří Magdalénou. Znázorňuje uzavřený kruh lásky, který může být přerušen smrtí. Potom se velká láska mění ve velkou bolest.

14 – Brána naděje (autorka Jaromíra Němcová)

Postavy se v pase zlomily, aby se navzájem opřely. Už není mezi nimi napětí, jsou si oporou.

15 – Obelisk (autor Jiří Kačer)

Vyjadřuje symbol myšlenky a její schopnost odolávat.

Křížová cesta je dlouhá jeden kilometr. Díla jsou umístěná u cesty nebo v její blízkosti na udržované louce.

Po prohlídce celé galerie jsme prošli pod dalším železničním mostem a pokračovali k Braunovu Betlému a dalším zajímavostem v okolí. Poté jsme se vrátili zpět do Kuksu, odkud jsme vycházeli.

Jídlo a pití jsme si nesli s sebou v batohu. Možnost stravování by se jistě našla v Kuksu v některé z restaurací.

I pokročilý podzim, když počasí přeje, má své kouzlo.

Ve Stanovicích na odstavném stání zaparkujete zdarma. Rovněž tak u stanice pohonných hmot v Kuksu. Křížová cesta 21. století je, jak už píšu výše, volně přístupná. Vstupné se neplatí.

Poslední aktualizace: 18.11.2011
Stanovice – Křížová cesta 21. století na mapě
Autor: dupis

Příspěvky z okolí Stanovice – Křížová cesta 21. století

Turistická známka č. 2293 - Křížová cesta 21.století u Kuksu
Kuks nejsou jen barokní sochy Matyáše Brauna. Naleznete tu i soudobé sochy předních českých sochařů. Mezi…
Soubor nových pískovcových soch, umístěný do louky při okraji lesa pod slavným Braunovým Betlémem. Je znám buď pod názvem užitým v …
Turistický rozcestník, který se nachází v západní části obce Stanovice pod…
Mezi obcemi Kuks a Dvůr Králové nad Labem se na pravém břehu řeky Labe nad…
Braunův Betlém je unikátní tím, že jsou sochy takové velikosti vytesané…
Naše cesta směřuje do nejvýchodnější části Zvičinského hřbetu, do lesního…
Turistický rozcestník, který se nachází u Braunova betlému, ukazuje…
Mezi Kuksem a Braunovým betlémem se nalézá zajímavý silniční dvouobloukový…
Braunův betlém
Braunův betlém, unikátní přírodní galerie, kterou vytvo…
Braunův Betlém je unikátní přírodní galerie, kterou vytvořil mistr Matyáš Bernard Braun, z podnětu hraběte Fran…
Turistický rozcestník, který se nachází v blízkosti železného mostu v obci Stanovice, ukazuje turistům cestu po červené značce ve…
Dle názvu naučné stezky je vcelku jasné kam naše putování směřuje. Naším…
Jedeme z Velichovek přes Nouzov, Hřibojedy do Braunova Betléma. B…
Sousoší sv. Floriána z první poloviny 18. století je zřejmě dílem některého z místních žírečských rodáků, kteří vyšli z dílny…
Mnoho návštěvníků hospitalu Kuks (podrobnosti zde) navštíví tuto stavbu a…
Braunův Betlém je častým cílem turistů, stejně tak zámek v Kuksu. Pokud se…
Nová Amerika je jedno z největších golfových hřišť v České republice a…
Za sochařskými díly, která vznikla buď v době nedávno minulé, ale i za…
V místech stavby dnešního kostela a jezuitské rezidence stával v 11.…
>Zámek stojí na okraji obce Žireč na Trutnovsku v Královéhradeckém kraji.…