Valun

Tipy na výlet Rodina s dětmi Za kulturou Do přírody

Jedeme na Cres, ostrov v Rijeckém zálivu. Valun se rozkládá ve Valunské zátoce a ve svahu nad ní, jen asi 15 km od hlavního města Cresu. Do městečka automobily nesmějí, parkuje se nad ním - cesta z kopce do městečka ujde, horší je to zpátky. Je lepší volit pomalejší tempo a kochat se pohledem na zdejší kolibříky, které mimořádně lákají živé plůtky z rozmarýnu.

Středomořská architektura, domy utopené v záplavě oleandrů a výhled na moře působí kouzelně, cestu si můžete zkrátit schodišti mezi domy. Až půjdete zpátky, jen stěží v křivolakých uličkách najdete tu samou trasu, kterou jste šli dolů.

Valun
Valun  •  Foto: asmera

Hlavním lákadlem Valunu je unikátní památka, tzv. Valunská deska, první nápis v chorvatštině psaný hlaholicí, pocházející z 11. století. Dnes je zazděna ve stěně sakristie ve valunském kostele. Pokud se k ní, stejně jako my nedostanete, můžete její kopii vidět v lapidáriu v místní restauraci Juna. Tady si prohlédnete i např. starý lis na olivy.

V již zmíněné restauraci Juna s velmi příjemnou a ochotnou obsluhou (jako v této oblasti prakticky všude) můžete posedět a dát si něco z rybích specialit, jimiž je vyhlášená. Můžeme vám například doporučit vynikající rybí plata, na nichž najdete 2 - 3 druhy pečených ryb, humry, grilované sépie a chobotnice. Vždy k nim dostanete spoustu čerstvé zeleniny a k doporučení je jako příloha výborný džuveč.

Ubytováni jsme byli v Nerezine (viz odkaz výše), ale i přímo ve Valunu bude jistě možnost ubytování, nejspíše za podobných podmínek. Apartmány zde najdete prakticky v každém domě.

Koupání je tu jako téměř všude na ostrovech Cres a Losinj na oblázkových plážích a specielně ve Valunu snad mívají sraz mořští ježci z celé Evropy. Zapomenout si doma na boty do vody by se tu rozhodně nevyplatilo. Na druhou stranu jde o místo velmi malebné a neuvěřitelně romantické.

Ceny jsou tu stejně jako všude v této oblasti poněkud vyšší, než na jaké jsme zvyklí, např. výše zmíněné rybí plato vyjde v přepočtu zhruba na 800,- Kč. Je to však velmi relativní - zajděme si na rybí speciality do lepší restaurace v centru Prahy...:-)

Poslední aktualizace: 7.9.2010
Valun na mapě
Autor: asmera

Příspěvky z okolí Valun

Lubenice a Valun
Dnes bych vám ráda doporučila další 2 místa, která byste určitě neměli na ostrově Cres minout. Jsou od sebe vzdálena cca hodinku v p…
Zájezd na ostrov Cres v Chorvatsku.   Při naší dovolené v Chorvatsk…
Jezero Vrana na ostrově Cres v Kvarnerském zálivu tvoří jedinou z…
Po pilotním projektu zavedení možnosti uhrady turistické taxy pro jachtaře online a vzhledem ke skutečnosti, že pandemie Covid-19 stále přet…
LUBENICE Malá vesnice na ostrově Cres, postavená na vrcholu skály s…
Město Cres je správním, historickým, kulturním a společenským centrem ostrova. Že je především turistickým letoviskem bylo poznat po…
Mezi ostrovy Krk a Cres provozuje trajektový dopravce Jadrolinia …
Po 13km cesty z přístavu Porozina zaparkujte auto na křižovatce na prostorném místě vyhlídky. My se pokochali výhledy a vydali se na…
Krk je jeden z Chorvatských ostrovů, na který se dostanete pohodlně autem.…
Přesně na hranici mezi ostrovy Cres a Lošinj, které jsou spojeny otočným mostem (rarita městečka, most je denně ručně otáčen, aby mo…
Osor leží oddělen otočným mostem mezi ostrovy Cres a Lošinj v Kva…
Městečko Beli najdeme v Rijeckém zálivu na ostrově Cres, kam se dostaneme…
Vesnice Beli se nachází na severu ostrova Cres, který je minimálně obydlen. Při našich toulkách touto krajinou jsme se tomu nedivili…
V severní části ostrova poblíž vesnice Beli se nachází 7 labyrintů a 7 naučných stezek. Každý z labyrintů má svůj vlastní název a vý…
Ostrov Lošinj - ostrov Loinj leží v těsném sousedství ostro…
Jedná se o krasové pohoří, které se táhne asi 10 km na ostrově Lošinj v Kvarnerském zálivu. Paradoxně se nazývá Osorščica podle města Osor, přičemž…
Rabac- Chorvatské letovisko.               Toto malé městečko-nebo…
V okolí města Stara Baška na chorvatském ostrově Krk se nachází Krásné…
Kvarnerské ostrovy najdeme v Rijeckém a Kvarnerském zálivu. Naší …
Nerezine je malá, původně rybářská vesnice na východním pobřeží ostrova Lošinj v Rijeckém zálivu. Pokud ráno vyrazíte z domova,…