Veselý Kopec hrnčířský

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Pro zdatnější Celodenní výlet Za kulturou Do přírody Na hory Na kole Se psem

Vzhledem k tomu, že jaro na nás již skutečně udeřilo takřka vší silou, je dobré si naplánovat nějaký ten výlet vysloveně jarního typu. A proto jsem také já na jednu dubnovou sobotu po delší době opustil své oblíbené hrady, zříceniny i gotické sakrální památky a zúčastnil se s některými rodinnými příslušníky a spřáteleným duem J+J autobusového zájezdu na Veselý Kopec u Hlinska. Jedná se o součást souborů lidové architektury, známých pod společným názvem Vysočina. Pro hnidopichy a šťoury upřesňuji, že se tato věhlasná lokalita nachází na pomezí Železných hor a Žďárských vrchů a je dosažitelná nejen motorovými vozy, ale i na kole nebo pěšky.

vstup
vstup  •  Foto: markyz63

Skanzen Veselý Kopec byl otevřen, tuším, už v roce 1972 a je tvořen asi 30 objekty, z nichž původní je pouze chaloupka bezzemka. Ta je zajímá zejména tím, že v jejím interiéru se na hliněné podlaze nachází v podstatě jen velký prd, nad kterým visí režný pytel ve funkci kolébky. Co taky měl chudák bezzemek dělat, když nemohl - neb neměl kde - orat, sít, sklízet, počítat zlatky a tak všelijak podobně, že ano (však mnozí naši spoluobčané žijí i dnes podobně a stát jim v jejich množení finančně rád vypomůže). Ostatní stavby sem byly dodatečně importovány ze širokého dalekého okolí, některé jsou dokonce, alespoň z části, replikami původních staveb. Většina objektů, včetně interiérového vybavení, pochází z přelomu 19. a 20. stol. (přesto, že historie obce se datuje již do 16. stol.). K nejzajímavějším patří modrý statek, výměnek (tam je hospoda), polygonální stodola, zvonička, vodní olejna a mlýn, který byl současně varnou povidel.

Foto: markyz63

Pro případné zájemce o návštěvu uvedu, že se platí vstupné 50,- Kč + 20,- Kč za focení. Další příplatek (tuším, že 15,- nebo 25,- Kč) je ve dny organizovaných akcí. My jsme zrovna měli Hrnčířský den sv. Jiří - a to byl jistý problém, jak uvedu dále. Pokud totiž není akce, tak je celá prohlídka otázkou tak 50 - 70 min. (i s pivem a cigárkem), takhle je to podstatně delší a samozřejmě také dražší (my tam byli cca 4 hodiny). V areálu je ale pouze 1 hospoda s malým výčepem, kde 2-3 lidi dělají všechno (jídlo, obsluha pípy, limo, koláče) a 1 člověk valí venkovní gril, což se až tak moc stíhat nedá (ale pivo mají za 20,- Kč, česnečku se sýrem za 25,- Kč a třeba kančí guláš je za 60,-). Druhá větší, vybavenější a cenově rovněž velmi přijatelná hospoda je u parkoviště, ale otevírá se tam až v době oběda a taky je tam dost nával (a pěnilo jim pivo). V areálu už pak z poživatin prodávali jen frgály a medovinu (ta s feferonkou byla fakt dost dobrá ...). Kumulovaný problém dne pak spočíval v tom, že jsme z výše uvedených příčin nesoustředili svou pozornost na žrádlo a truňk, ale koukali na vystavované výrobky. A že bylo na co se dívat. A protože bylo hodně času, tak se i nakupovalo. Ale když se podíváte např. na fotku toho keramického ptáka (zde údajně verze potměšilý vrabec), tak je jasné, že těch 160,- Kč za jeho usměvavějšího bratra byla dobrá investice.

hospoda
hospoda  •  Foto: markyz63

Shlédli jsme zde i vystoupení (tedy jen kousek) jakéhosi mezinárodního souboru (jeden jeho člen byl totiž Slovák) písní a tanců, pocházející zřejmě z vedlejšího královéhradeckého kraje. Nejvíce nás upoutala a celkově největší úspěch sklidila píseň, srovnávající přednosti kořalky a ženského pohlaví. Výsledek "souboje" shrnuje refrén, který říká něco ve smyslu, že kořalka se vypije, hezká holka pomiluje, ale lepší je šnaps ...

Celkově bych to shrnul asi takto. Nejsem vysloveně příznivcem tohoto stylu architektury, ale líbilo se mi tam. Počasí bylo super a některé interiéry mi silně připomněly prázdniny, které jsem coby malý hošík (naposledy po 7. třídě, ale to už jsem se zajímal i o jiné věci a ty kozy ve chlívku už mě nebavily tolik, jako třeba po 2. třídě) trávil u příbuzných na statku nedaleko Boskovic. Takže jako výlet doporučuji (koneckonců, kdo chce, dokáže si udělat hezký den kdekoliv), ale pokud tam pojedete po vlastní ose, je lepší vymyslet dopředu nějakou kombinaci, např. mých oblíbených Devět skal je vzdáleno jen 12,5 km.

Vzhledem ke stáří této původní verze tohoto příspěvku (psáno v dubnu 2010) bych měl alespoň pár věcí aktualizovat (koneckonců jsem na tato místa mezitím ještě znovu zavítal). Přibylo pár staveb (např. zděná kaple), ceny v hospodách šly nahoru (ale tento kraj je cenově stále velice přijatelný) a nejvýraznější změnu ve smyslu cenového nárůstu tak zaznamenala výše vstupného. Dnes už stojí běžný vstup 90,- Kč (důchodci 65+ a mládež platí 60,- Kč), v době pořádání akcí je to ještě o 10,- Kč víc. Neplatí se už ovšem za focení a potěší např. ochutnávka domácího – a čerstvě upečeného – chleba. A ten je opravdu vynikající …

Poslední aktualizace: 8.4.2018
Veselý Kopec hrnčířský na mapě
Autor: markyz63

Příspěvky z okolí Veselý Kopec hrnčířský

Vysočina - skanzen na Veselém kopci
Obrazová galerie přibližuje přírodní areál na Veselém kopci, kam…
Od roku 2012 nabízí skanzen na Veselém kopci u Hlinska svým návštěvníkům…
Po návratu do Hlinska jsem prchal dolů z nádraží za Janou jak střelený, d…
Navštívíte -li Národní muzeum v areálu Veselého Kopece v Čechách nebo někte…
V oblasti Železných hor jsme navštívili skanzen Veselý kopec, nacházející…
Veselý kopec
Veselý kopec je ideální místo pro Váš výlet. Nachází se na…
Jste - li na výletě v Národním muzeu na Veselém kopci na Vysočině, nebo…
Vysočina vznikla v roce 1960 sloučením malých obcí a osad a to Dřevíkova,…
Zámek se nachází ve vsi Svobodné Hamry na Chrudimsku v Pardubickém kraji.…
Kdysi dávno vloni jsem se domluvil s Petrem Bartákem, manažerem G…