Z Poličky k hradu Svojanov

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Celodenní výlet Za kulturou Do přírody

Brzy ráno nás unáší zlínský expres do České Třebové, kde přestoupíme na rychlík do Svitav, pokračujeme vláčkem kolem kopců, lesů a lánů až k Českomoravské Vysočině. Asi za půl hodiny už klesáme k městečku Polička, kde máme v hotelu Opus zajištěné ubytování - spíš je to ubytovna. S těžkými krosnami dojdeme Okružní ulicí kolem městských hradeb s věží až k městskému parku, a tady už na protější straně vidíme náš hotel. Ubytujeme se, vybalíme to nejnutnější, s malým batůžkem, foťáky a svačinou vyrážíme prozkoumat pozoruhodné centrum města Poličky.

Obě náměstíčka se středověkými uličkami, pod městskými hradbami brzy obejdeme a na hlavním náměstí si najdeme restauraci, která se pro další dny zde stane naší oblíbenou. Poobědvali jsme a po dobrém obědě jdeme k autobusovém nádraží na spoj, který nás odveze do Svojanova - na prohlídku bývalého královského hradu.

Sjíždíme do údolíčka, kde nás mezi zatáčkami předjíždí nějaký " kaskadér " na kolečkových bruslích, když jsme ho konečně předjeli a řidič si mezi nadávkami oddechl, šokovala ho nějaká bláznivá cykloturiska, která se mu vřítila pod kola a předjížděla silnici. Pan řidič nám vyhověl a zastavil mimo zastávku u lomu, odkud cesta k hradu byla cestou do kopce trochu mírnější. Od křižovatky jdeme ve velkém vedru po silničce. Byli jsme překvapení kolik lidí tu v tomto horkém dni bylo. Hned jsme zjistili proč. Pro ty nejmenší tu totiž zrovna probíhaly nějaká divadelní představení. Před vstupní branou jsme si dali v bufetu nějaké pití, prohlídli si u brány za plotem kozy, ovce, pak i voriéry s ptactvem a sovami.

Pak už vcházíme na hradní nádvoří, kde byly spousty stánků se suvenýry, korálkami, keramikou, atd. , dokonce i stánek s barevným tetováním. Kolem hradeb s baštami a hradního jádra jdeme do hradnáho paláce. Nad hlavou vidíme vyhlídkovou válcovou věž Hlásku, přicházíme až k stupńovitým hradbám s vyhlídkovou plošinou. Z hradeb u hradní věže se otevárá nádherný pohled na okolní panorama KRAJINY. Je však trochu narušen lesem a stavebními dělníky - probíhají nějaké stavební úpravy.

Na hradním nádvoří kromě stánků s občerstvením jsou i lavičky a jeviště, kde zrovna všichni sledují představení nějaké pohádky - jednoho herce s loutkami. Čekáme na průvodce, už měla být prohlídka, on však nikde. Obcházíme palác a vidíme, že je tu nový vstup, u kterého jsme měli čekat. Prohlídku jsme propásli, tak nám v pokladně vstupenky přepsali až na 16 hodin. Já si zatím na nádvoří sednu pod slunečník a objednávám kávu s bramborákem. Franta letí přes bránu hradu k nějaké vyhlídce. Za chvíli se ne moc nadšeně vrací a dá si také kávu, která mu tu mezitím vychladla. Konečně se dočkáme průvodce a už od toho správného vchodu jdeme prohlížet hradní interiéry. Mladý průvodce nás seznamuje s historií tohoto panství.

Hrad, který založil Přemysl Otakar II. , měl sloužit na ochranu zemské obvodní stezky v polovině 13. století. Po jeho smrti zde žila jeho žena s druhým manželem Závišem. Když předčasně zemřela, on si sem přivedl 2. manželku - uherskou princeznu Alžbětu, s kterou měl syna. Záviš na jeho křtiny pozval mladého krále Václava, který byl dávno spolčen s českými pány, kteří dlouho plánovali, jak se Záviše zbavit. Podařilo se a Záviše popravili. Karel IV. - otec vlasti za svého panování určil, že Svojanov s dalšími deseti hrady - musí být součástí královské koruny a nesmí být nikdy prodán. Tento zákon však nedodržel jeho syn Zikmund. Od 19. století ho pak vlastnila jen drobná šlechta a průmyslníci.

Palác je vybaven v měšťanském stylu. Prohlédli jsme si tu sloupovou síni s hradní galerií a prévetem. V 1. patře vstupní haly vidíme na stěnách krásné veduty českých hradů a obraz s požárem města Poličky, velký model hradu. Toto patro nás zaujalo krásnou empírovou malbou na stropech salonů a pokojů panstva, které jsou rozděleny na pánské , dámské a společenské. Je tu i instalována expozice života na hradě 2. pol. 19. stol. Nejzajímavější jsou - empírová postel v dámské ložnici, či pánský přijámací pokoj, vidíme i pracovnu, jídelnu s přípravnou. Doplňují to předměty každodenní potřeby, sbírky porcelánu, hodin. Součástí prohlídky je i obnovená gotická zahrada se záhony růží a bylin.

Vybavení jeho prostor je ve stylu rokoka, empíru i biedermaieru. 2. prohlídkový okruh ukazuje podzemní prostory, kde se nachází stylová mučírna, také ukazuje goticko renesanční dům zbrojnošů - ve kterém jsou 2 velké sály nad sebou a podkrovní prostory. Také zaujme - raně gotické podzemní sklepení s výstavou strašidel a bytostí se svojanovských pověstí a legend. Výstavní sbírka nás seznamuje se zbraněmi od 14. do 16. stol. - sekyry, cepy, kopí,...Unikátem je rakouská jezdecká leštěná zbroj pěšácká, trabantská půlzbroj. Raritou je kroužkovaná košile z 16 000 kroužků. Návštěvníci zde uvidí i staré hry zbrojnošů, sloužící k jejich zábavě, také vyřezávané šachy, karty na ručním papíře.

Pokoje pro návštěvníky hradu jsou v 1. patře - zařízeny starým historickým nábytkem. Turistická část ubytovny je zaměřena na dětské výchovné pobyty, školy v přírodě, tábory. Kromě prohlídkových okruhů, posezení na nádvoří v restauraci a možnosti ubytování jsou na hradě i prostory k pořádání svatebních obřadů, slavnostních hostin, rautů a firemních akcí. Po požáru v roce 1842 byl hrad částečně přestavěn v empírovém stylu, a tak je jedinným hradem u nás, kde v jeho architektuře vidíme gotiku s empírem - středověk s 19. stoletím. Od roku 1910 je hrad vlastnictvím města Poličky, poslední léta se obnovuje.

Po prohlídce hradu se podíváme do zahrady, odtud je i výhled do údolí, pak zestupujeme kamenitou cestou k centru obce a zastávce autobusu okolo říčky Křetínky.

Cestou vidíme krásně opravené dřevěné chalupy v lidovém stylu i pozdně barokní kostelík sv.Petra a Pavla, a když se ohlédneme, vidíme odtud nad námi v kopci Hrad Svojanov, ve zdejší říčce si fotíme napodobeninu vodního mlýna a vodníka. Pak se ještě osvěžíme pitím v hospůdce u hasičské zbrojnice a jdeme k zastávce autobusu do Poličky.

Oběd jsme si dali před cestou do Svojanova v městě Poličce, na hradním nádvoří jsme měli kávu s bramborákem, večeříme na pokoji - v ubytovně .

Svojanov je jeden z nejstarších královských hradů u nás . Je tu zajímavý i tím, že se zde pořádá spousta akcí, je v něm i možnost ubytování.

Vstupné na hrad je na osobu 110 kč. Pro školy jsou pořádány šermířská představení u doby gotické i zábavné soutěže pro děti. Na hradě bývá i řada kulturních akcí -koncertů, divadelních představení. Na nádvoří je k dispozici restaurace s venkovní zahrádkou, bufet před hradem i v prostorách nádvoří.

Poslední aktualizace: 17.3.2013
Z Poličky k hradu Svojanov na mapě
Autor: JENNY-JANA

Příspěvky z okolí Z Poličky k hradu Svojanov

Cesta na Vysočinu - 5. Hrad Svojanov a ... návrat dom - retro 2001
   Ráno nás budí semo tamo jezdící hrkající traktor, táhnoucí valník…
Míříme na Hrad Svojanov. Je to jeden z mála hradů, který je otevřený už v…
Po zisku řidičského průkazu jsem se rozhodl více cestov…
Poslední březnový víkend konečně začala sezóna na hradech a zámcí…
Městys Svojanov leží na hranici Čech a Moravy v údolí říčky Křetí…
V půvabné krajině nad údolím Křetinky stojí jeden z našich nejtaj…
-Svojanov leží v Pardubickém kraji v okrese Svitav -až k hradu se dá dojet autem(kdo by nechtěl dá se zaparkovat dole pod hradem a vyšlápnout si…
Hrad Svojanov stojí na ostrohu nad stejnojmenným městečkem v údol…
  Brzy ráno se loučíme s "anglickým" příslušníkem naší rodiny - kočkou Ch…
Hrad Svojanov stojí na výrazném ostrohu nad údolím…
   V hluboce zařezaném údolí pod pyšnými zdmi kdysi královského hradu…
Zemská hranice Čech a Moravy a zároveň současná hranice Pardubického a…
Mezi obcemi Svojanov a Hlásnice se nachází schována za lesy a mezi poli…
Název obce pochází ze základu hart-mann, hart - trvrdý, drsný kr…
Nachází se nad obcí a je dominantou zdejší KRAJINY. Původně v těchto místech stávala stará kaplička zasvěcená Andělům strážným. V roce 180…
Pozůstatky zaniklého hrádku při zelené turistické…
Renesanční zámek je zajímavou památkou městečka Bystré na Svitavsku v Pardu…
Město Bystré leží v okrese Svitavy, jihovýchodně od Poličky na Hornosvratecké vrchovině v nadmořské výšce kolem…
Příjemné, téměř dvoutisícové, městečko v Pardubickém kraji se může…
Bystré leží na pomyslné hranici mezi Čechy a Moravou pod východními vrcholky Hornosvratecké vrch…