Za hraničními kameny na pomezí Čech a Moravy

Tipy na výlet Romantika Celodenní výlet Do přírody

Zvlněná krajina pomezí Čech a Moravy na Svitavsku je stvořená pro příjemné a poklidné toulání. Zdravé lesy se střídají s otevřenou krajinou. Nechybí ani různá zajímavá místa a památky, které nás blíže seznámí s historií kraje. Patří mezi ně i hraniční kameny, neboli hraničníky, z doby Marie Terezie. A o nich bude tento článek.

Abych vás při jejich hledání neproháněl celým pomezím, uvedu tři a půl kilometru dlouhý úsek mezi vrchem Na Stráni (586 m n. m.) a lesem zvaným Spáleniště severozápadně od Svitav. Úsek je krátký, hraničních kamenů na něm uvidíte hned několik. Pro snadnější orientaci přikládám ve fotogalerii mapku s jejich umístěním. Mapka neobsahuje všechny repliky hraničníků osazené do terénu později. Hraničních kamenů je více.

K rozcestí Na Stráni na Javornickém hřebenu se dostanete ze Svitav po žluté značce nebo po značení naučné stezky Na pomezí Čech a Moravy. Obě trasy se částečně shodují, žlutá je o málo kratší. K rozcestí Na Stráni se dostanete také po zelené značce z Ostrého Kamene přes svatou Trojici. Poté se již můžete vydat po zelené turistické značce směrem k obci Kukle a Rybníku Rosnička a sledovat okolí cesty, aby vám některý z hraničníků neuniknul. Trasu můžete samozřejmě projít i obráceně.

První záznamy o zemských hranicích mezi Čechy a Moravou jsou zachyceny v nejstarších kronikách, jejich popis však není příliš přesný. Bližší informace přináší až smírčí listina z roku 1256, která uzavírá spor o vedení hranice mezi olomouckým biskupstvím s premonstrátským konventem v Litomyšli.

Původní zemskou hranici tvořily cesty, potoky, řeky nebo přírodní překážky. V lesích se hranice poznala podle vykácených stromů. Objevovaly se i různé vlastnické značky. Postupem času se k vyznačení zemské hranice používal kámen, který je zárukou trvanlivosti.

Hraniční kameny, které na výše uvedené trase uvidíte, pocházejí z let 1751 až 1754, kdy vládla Marie Terezie. Pevné vytýčení hranice bylo součástí rozsáhlých reforem a mělo sloužit k účelné státní správě.

Na hraničních kamenech jsou vytesané různé značky, podle kterých se poznalo, komu přilehlé panství patří. Například označení F.G.V.T./ O.B. prozrazuje, že majitelem panství na moravské straně byl olomoucký biskup Ferdinand Julius, hrabě z Troyer. Na české straně vytesaná písmena I.F.G.W./ G.G.T./ F.A.L. dávají zase vědět, že pozemky vlastnil Josef František Jiří Valdštejn, kníže na Litomyšli. Hraničníky s písmeny H.Z. označovaly majetek Svitav, s písmeny H.L. majetek Litomyšle.

Kolem svitavské kotliny kameny vyznačovaly hranici v trase od Ostrého Kamene přes Kukli, Valdek, Opatovec, Koclířov po Hřebeč. Ještě koncem 18. století hraničníky byly zakresleny v katastrálních mapách. Každý kámen byl na zadní straně očíslován červenou barvou.

V letech 2007 až 2008 bylo zcizeno sedm nejvzácnějších hraničních kamenů. To přimělo Moravskoslezskou akademii, Lesy ČR, Muzeum města Svitavy, Mikroregion Svitavsko, ČSOP, Moravský spolek Brno a další k obnově tohoto vzácného historického souboru hraničníků. Všechny kameny byly přesně geodeticky zaměřeny. Původní byly opatřeny těžkou betonovou patkou, aby se ztížilo jejich ukradení. Chybějící hraničníky se postupně doplňují replikami podle původních vzorů.

Občerstvit se můžete ve Svitavách nebo na pláži Rybníku Rosnička. Většinu dne však budete odkázáni na zásoby z vlastního batohu.

Téma hraničních kamenů nás zaujalo, dověděli jsme se zase něco nového. A o poznání turistika jeSmile.

Pokud nepojedete autem, do Svitav se dostanete vlakem nebo autobusem vcelku snadno. Terén je vhodný i pro cykloturistiku. Pokud si zvolíte okruh vycházející a vracející se do Svitav, ujdete necelých dvacet kilometrů. Ve fotogalerii najdete několik rozcestníků se vzdálenostmi, které by vám mohly pomoci při plánování trasy výletu.

Poslední aktualizace: 6.7.2015
Za hraničními kameny na pomezí Čech a Moravy na mapě
Autor: dupis

Příspěvky z okolí Za hraničními kameny na pomezí Čech a Moravy

Svatá Trojice – vyhlídka u Ostrého Kamene
Pátou zastávkou naučné stezky Na pomezí Čech a Moravy je Svatá Trojice, m…
Nachází se uprostřed vsi u autobusové zastávky na hlavní silnici ze Svitav do Litomyšle. Tímto místem prochází i p…
V tajemném lese mezi obcemi Hvozd a Hačky se nachází pramen říčky či…
Nachází se v blízkosti žlutě značené turistické trasy směřující ze Svitav Javornickým hřebenem přes vrcholy Na Strání ( 586m) a Sněžník ( 569m) na…
Při minulém výletu jsme cestovaly na jih, tentokrát jsme nasedly do vlaku…
Rozcestí se nachází v lesích nad Svitavami a Javorníkem. Procházejí tudy dvě značené trasy: modrá SV směrem - Starý Valdek, Opatovický les, Psí ku…
Většina toku řeky Svitavy se vine jižní Moravou. Zmíněná řeka však nemá jediný pramen, řadu zdrojnic, která ji napájí. Některé z nic…
Severně od města Svitavy se nachází krásná lesní rekreační lokalita. Lze tam objevit prameniště řeky Svitavy, toulat po naučné stezc…
Severně od města Svitavy se nachází krásná lesní rekreační lokalita.…
Ostrý Kámen je malá vesnice na Svitavsku, místní část obce Karle, ležící…
Svitavy leží na pomyslné hranici mezi Čechami a Moravou, jižním…
  Jeho podoba i jméno se v průběhu věků stále měnily. Původně neslo název …
Sobota 6. 8. 2022 - dopoledne Oba se budíme v pět, to snad nahoře…
Do Svitav. Abych tak řekl za poslední půlrok nebo rok jsem v různých obměnách sice městem projížděli vícekrát. Prostě když jedeme od nás někam do Čech, bývá to často…
V 15. a 16. století zde bylo evidováno na 83 právovárečných domů, pevně sevřených do krunýře středověkých hradeb. Bylo vystavěno z levných a ve…
  Pokud jste navštívili Svitavy, pocourali se městem, pokochali památkami…
  Pokud se vydáte do centra města od svitavského vlakového nádraží po modré značce, cestou nejprve minete dvě zajímavé sakrální…
Litomyšl leží ve Východních Čechách, jižním směrem od…
Litomyšl
Litomyšlský zámecký areál je národní kulturní památkou a v roce 1999 byl …