Budapešť-Bamako 2009: Africká Rallye s kategorií „tourist
O Dakarské rallye, respektive o důvodech nečekaného rozhodnutí pořadatelů přesunout závod do Jižní Ameriky, se napsalo mnohé. Méně se však ví o jejím nástupci na kontinentu africkém.
Ti zasvěcenější z prostředí fanoušků adrenalinu, rychlých kol a výkonů často za hranicemi lidských možností vědí. Od ledna 2005 startuje v centru Budapešti pravidelný mezinárodní závod, jenž závodníkům a fanouškům nabízí kromě původního duchu Dakarské rallye (minimální požadavky na participaci, volnější atmosféra, přátelské prostředí) i zapojení do sociálního projektu, v jehož rámci je dopravena do nejchudších částí Mauretánie a Mali humanitární pomoc.
Na počátku „humanitární rallye" pro Afriku stál moderátor budapešťského rádia toužící po závodech, které by nebyly tak komerčně zatížené a finančně náročné a do kterých by se mohl zapojit prakticky kdokoli (s čímkoli). Jediným předpokladem zůstává důvěra ve vlastní schopnosti. Organizátoři nikoho „nelustrují" - i proto se na startu lze setkat s obskurními dopravním prostředky. Řekněte, nezaslouží si respekt účastník, který do cílového Bamaka (9000 km) dojel ve zmrzlinářském vozu, či Velorexu spoléhající pouze na své síly a schopnosti improvizace?
Volnějšího duchu rallye je dosaženo díky zajímavému systému dvou závodních kategorií. V kategorii „race" není moc prostoru pro legraci. Tato „verze" B2B postupně roste v rovnocennou náhradu Dakaru. Týmy mají od minulého roku přesně vymezené itineráře, časové limity i systém penalizací a bonusů. Předpokládá se vůz s pohonem 4x4 a adekvátní příprava před cestou. Boj s všudypřítomným pískem je tak největší výzvou této kategorie. Ačkoli se účastníci postupem doby profesionalizují, zůstává samotný závod daleko za megalomanií svého slavnějšího bratra. Tedy: žádné podpůrné týmy, profesionální bivaky se zázemím a kroužícími helikoptérami. Každá posádka je odkázána jen na sebe, případně na pomoc ostatních týmů. Maďarští pořadatelé zajišťují jen minimální krytí - dva zdravotnické vozy a jeden „multifunkční" autobus pro celý závod poskytují pomoc jen v těch nejzávažnějších případech.
Na druhou stranu existuje možnost participace v kategorii „Touring". Ta také vyhlašuje své vítěze, ale na rozdíl od své profesionální verze není svázána soutěžními omezeními a itinerářem. Do této kategorie můžete „vjet" s vozem postrádajícím pohon 4x4 a realizovat trasu po cestách „pevných", ačkoli ty pochopitelně daleko zaostávají za jakýmkoli standardem známým z Evropy. Za úspěšnou posádku se pokládá ta, která do cílového Bamaka dorazí i jiným dopravním prostředkem (například s autem nenávratně ztraceným v pouštních dunách). Přesto i pro tuto kategorii je nutno počítat s maximální přípravou - na všechny možné scénáře.
Dle prohlášení pořadatelů se pro nadcházející ročník počítá s důraznějším rozdílem mezi oběmi kategoriemi. Poprvé v historii budou obě trasy od sebe odděleny. Zaručena tak má být větší profesionalita hlavního závodu.
Pro nádcházející ročník chystají pořadatelé překvapení v podobě dvou párty, které mají účastníkům navrátit ztracené síly - především ohlášená párty s motivem Star Wars v původních kulisách studia Planet Tatooine v Maroku patří ke zlatým hřebům doprovodného programu.
Maďarští organizátoři se snaží vyhnout negativním reakcím ze strany afrického obyvatelstva. Dakarská rallye, vzhledem ke své často slepé honbě za vítězstvím, získala v posledních letech v očích místních punc agresivního závodu bílých Evropanů. Tento obraz byl podpořen častými dopravními nehodami, jejichž oběťmi byli především děti, a nepropustnou hradbou, kterou mezi místními a závodníky vytvořili pořadatelé. Poučeni, zvolili pořadatelé závodu jinou filosofii - v průběhu závodu jsou organizována vzájemně obohacující setkání s domorodci. Každému týmu je na začátku přidělena jedna vesnice, do které veze humanitární pomoc, samotní účastnící jsou striktně kontrolováni co se bezpečnosti týče (mobilní radary ve vesnicích a podél cesty, peněžní pokuty za opakované překročení povolené rychlosti). I díky tomu zůstává Budapešť-Bamako vítaným hostem v jedné z nejchudších částí světa.
V této souvislosti je třeba zmínit další soutěžní kategorii - možná tu nejdůležitější: účastnící nesoutěží jen o prvenství v dosažení hlavního města Mali, ale i o cenu „Matky Terezy" pro tým, který zajistí nejvíce hodnotnou humanitární pomoc. V minulosti tak byli vítězi této kategorie vykopány studny, dopraveny zdravotní potřeby (včetně inkubátorů a sanitek), či zajištěny školní potřeby pro africké děti. Doufejme, že tento vlídný a přátelský postoj obou stran nepokazí do budoucna předpokládaná profesionalizace závodu.
Vzhledem k výše uvedenému je mou příjemnou povinností závěrem připomenout, že pro nadcházející ročník počítá s účastí v závodu tým „Spa Riders" z Mariánských Lázní, složený ze čtyř vysokoškolských studentů. Autor těchto řádek bude přinášet pokud možno pravidelný reporting z příprav závodu a jeho průběhu. Věřím, že toto téma bude pro čtenáře zajímavé a třeba přispěje krozšíření české účasti v roce 2010.
V současné době probíhají intenzivní přípravy na závod samotný. Díky štědré pomoci našich sponzorů je již teď jisté, že v rámci soutěže o nejhodnotnější humanitární pomoc neuděláme České republice ostudu, naopak. Více informací o týmu „Spa Riders" naleznete na internetových stránkách www.spa-riders.tk . Informace o závodu samotném pak na oficiálních stránkách www.budapestbamako.org . „Stay tuned!"
Za podporu děkujeme Všem zainteresovaným!
http://www.rotoml.cz/ - Nissan Mariánské Lázně
www.ewrc.cz - Magazín pro příznivce Rallye
www.alpinepro.cz - Alpine
www.marianskelazne.cz - Město Mariánské Lázně