Cyklotrasa Česko - rakouské příhraničí II.část
Cyklotrasa v Rakousku
Pátý den: 7.7.2004
Popis trasy: Slavonice - Karlstein an der Thaya - Raabs an der Thaya - Bítov
Základní cyklistické údaje:
Čas výjezdu |
Čas dojezdu |
Čas jízdy |
AVS |
Km/den |
Km/celkem |
8:40 |
18:30 |
4:33:00 |
18,9 |
85,86 |
351,21 |
Po velmi vydařeném noclehu nás probouzí ranní, zatím ještě zubaté sluníčko. Vypadá to však, že se nám tento den opravdu jen vydaří. Ve Slavonicích ještě snídáme a míříme směr hraniční přechod „SLAVONICE/FRATRES". Kontrola občanských průkazů, vše probíhá bez problémů a my se ocitáme vRakousku. Hned na první pohled a po pár ujetých kilometrech zjišťujeme rozdílnost kvality asfaltového povrchu. Projíždíme obec Schönfeld. Všude čisto, krásně barevné fasády domů svelkými dvory, to nás na první pohled zaujalo. Naším dalším zastavením se stalo město Karlstein an der Thaya (Thaya - řeka Dyje pozn.red.) , vněmž ozdobu tvoří místní hrad. My neodolali a zamířili kněmu. Bohužel byl celý vrekonstrukci, nicméně naším fotografiím neunikl. Dáváme si malou přestávku, využíváme ji kdosušení stanů ještě znoci vchráněném parku. Cyklistické značení našich sousedů je oproti našemu vdosti zaostalém stavu a provedení. Všichni jsme se shodli, že vČR máme velice dokonalé a dobré nejen turistické ale i cyklistické značení. VRakousku se prostě po značené cyklotrase jezdit moc nedá...Drželi jsme se tedy asfaltových cest. Raabs an der Thaya. Toto město se rovněž může pochlubit krásným hradem. Pod hradem teče řeka Thaya i Moravská Dyje a tvoří společný soutok. Počasí nám přeje, je krásně slunečně, snad jen znatelný protivítr nám vše znepříjemňuje. Po krátké poradě se rozhodujeme vrátit a napojit na českou cyklotrasu přes město Drosendorf-Stadt a hraniční přechod „DROSENDORF/VRATĚNÍN". Tak se taky stalo, bylo něco Kolem 14:00 hodiny a my si již vobci Vratěnín dáváme nejen oběd, ale také české c(_). Potkáváme zde také skupinku cyklistických poutníků jako my, většinu času však trávili vRakousku. Dnešní etapu jsme měli zakončit unedaleké vodní přehrady Vranov vmístním kempu. Přes obec Uherčice a Korolupy dojíždíme do Vysočan, sjíždíme směrem kpřehradě a zde nás čekalo nemalé překvapení. Spojovací most přes přehradu byl právě vrekonstrukci, nedalo se přes něj přejet ani na kole, museli jsme se tedy vrátit do kopce zpět do Vysočan. Odtamtud přes Zblovice a Bítov do našeho cíle - kempu. Prakticky jsme museli vlivem rekonstrukce mostu objet kus přehrady. Za přespání vkempu jsme zaplatili 40Kč, za stan pro dvě osoby rovněž 40Kč. Po postavení stanů nás čekala ještě koupel ve Vranovské přehradě. Večeře, večerní posezení vmístní hospůdce, kolem 22:00 hodiny jsme šli spát.
Kulturní den
Šestý den: 8.7.2004
Popis trasy: Bítov - Vranov nad Dyjí - Nár.park Podyjí - Strachotice
Základní cyklistické údaje:
Čas výjezdu | Čas dojezdu |
Čas jízdy |
AVS |
Km/den |
Km/celkem |
10:00 |
21:05 |
3:49:00 |
20,0 |
76,46 |
427,67 |
Dobře jsme si pospali, budíček jsme měli kolem 8:30 hodin. Hned ráno jsme se dohodli, že kdo nebude mít zájem, nemusí se zpátky vracet do kopce do obce Bítov, podívat se na hrad, nýbrž může jet rovnou do Vranova nad Dyjí. Tuto nabídku využili dva naši členové, Kudla a Šárka (jediná zástupkyně zřad žen, která absolvovala cyklotrasu). Rozdělili jsme se tedy stím, že ve Vranově se setkáme. Ostatní jsme se vydali na Hrad Bítov, kde jsme si také zaplatili expozici, která trvala cca hodinu a byla moc pěkná. Něco málo jsme vyfotili a přes Chvalatice, Zálesí, Štítary a Šumnou dorazili do Vranova na Dyjí, hodinky vtu dobu ukazovaly 13:00 hodin. Zde byla opět zastávka na oběd snásledným setkáním sKudlou a Šárkou. Dominantou Vranova nad Dyjí je bezesporu zámek, který nese stejné jméno jako obec. Nachází se na skalním masívu. Po polední pauze jsme se vydali vstříc zámku, kde si někteří členové zaplatili opět expozici. Hodinová prohlídka byla přínosem snad pro všechny... Cesta přes Národní park Podyjí byla snad jedinečná svou nabízenou poznávací krásou spojení příroda a řeka Dyje. Zde nás čekalo poměrně prudké stoupání, které bylo snad poslední na naší cestě, jelikož jsme se blížili k jižní Moravě, která je proslulá svou rovinatostí. Cesta „teplým krajem" jak já říkám jižní Moravě utíkala velice rychle, průměrná rychlost nám stoupala stejně jako ujeté kilometry. Nocleh jsme našli až vmalé obci Strachonice, kde jsme mohli soficiálním svolením místní starostky přespat na konci obce u místního kulturního domu. Byla to naše společná poslední noc pod stanem, jelikož další den jsme měli už dorazit do cílového místa - Břeclavi. Večer jsme si chtěli ještě zajít do místní hospůdky, ale 22:00 hodina byla pro místní hospůdku hodinou zavírací, rozhodli jsme se tedy ulehnout...
Jižní Morava
Šestý den: 9.7.2004
Popis trasy: Strachotice - Dyjákovice - Mikulov - Břeclav
Základní cyklistické údaje:
Čas výjezdu |
Čas dojezdu |
Čas jízdy |
AVS |
Km/den |
Km/celkem |
9:15 |
19:30 |
4:20:30 |
22,6 |
98,35 |
526,02 |
Společný poslední den nám nezačal zrovna vesele co se počasí týče, opět pršelo. Vyčkávali jsme tedy na vhodnou chvíli, abychom mohli sbalit stany a vydat se vstříc dojet celou stezku. Vyrážíme něco kolem 9:15 hodin, počasí se umoudřilo, začíná prosvítat sluníčko. VJaroslavicích si kupujeme snídani. Moravská rovina se nám po některých perných a náročnějších dnech velice líbila... Rovina, stabilní počasí, vinice... Pohoda, kterou jsme znali již zMoravské stezky. Před Mikulovem nás ještě přivítaly krásné a jediné vrchy - Pálavské a vodní nádrž „Nové Mlýny". Pálavské vrchy jsme si preventivně celé objeli. Přijíždíme do Mikulova. Rovněž krásné město... Dáváme si delší odpočinek, tachometr ukazuje cca 74km. Jsme rozhodnuti, že pojedeme večerním přímým vlakem již domů. Mikulov se snámi rozloučil velice deštivým počasím, ale nám to už ani moc nevadilo, zdůvodu, že celkové usušení a hlavně hygiena již proběhne doma. V Břeclavi, kterou již dokonale známe a která se stala naší závěrečnou zastávkou našim putováním, jsme strávili poslední chvíle čekáním na vlak. V19:41 hodin nasedáme do vlaku a ve 22:08 hodin se ocitáme tam, kde se cítíme doma, vOSTRAVĚ.
Mé zhodnocení na závěr
Celou cyklotrasu hodnotím jako mnohem náročnější co se výškových převýšení týče oproti např. Moravské či Jantarové stezce. Stezka vede málo osídlenými oblastmi, je dobré se zásobit potravinami vždy min. na jeden den! Doporučuji mít také nějakou zásobu pitné vody. Jako dálková cyklotrasa stojí za to ji projet. Každý účastník si vní nalezne to, co se mu líbí. Ať už to jsou kopce, sjezdy, příroda, vodstvo, Hory, zámky, hrady....
Pokud si najdete 7 dnů na cestování, kolo na „těžko" se stalo Vaší velkou láskou a chcete vidět kus naší krásné země, sedněte na kolo a projeďte si „ČESKO-RAKOUSKÉ PŘÍHRANIČÍ".
Petr Kocich
www.outdoor-activity.net