Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Svět

Cyklovýlet na rozhledny

rozhledna Okrouhlá
rozhledna Okrouhlá  •  Fotografie (18)  • Foto: karpl

Cestou z práce po noční směně jsem se rozhodl,že si dnes udělám výlet na rozhledny v nedalekém okolí a to konkrétně na rozhlednu Okrouhlá (Staříč) a rozhlednu Panorama (Chlebovice).

Nejdříve jsem si na 3,5 hodinky hodil hrbem,zašel na nákup a poté se začal pomalu chystat.

Vyrazil jsem kolem 13:30.

výhled od rozhledny Okrouhlá

Cesta ubíhala v klidu,vzal jsem to přes:Stonavu,Albrechtice,Životice,Bruzovice,Sedliště,Sviadnov a dorazil do Staříče.Zde mi na výjezdu kopce spadl řetěz (potvora špinavá).Po chvilce přemlouvání našel své určené místo a já mohl v klidu dojet pod rozhlednu Okrouhlá.Nyní mě čekal ještě výjezd do strmého stoupání k rozhledně.Nu což,chceš se kochat pohledem,hleď šlapat do pedálů….Po urputném boji s kopcem jsem sesedl z kola těšíc se na výhled do okolí z výšin.Jenže!Vstup byl uzamčen.V duchu jsem se proklínal,jakže jsem to na internetu četl zdejší otvírací dobu.Jasně tam bylo udáno: středa 13.00 - 16.00 (ve středy bude otevřeno pouze o letních prázdninách) Sobota 12.00 - 16.00,neděle 12.00 - 16.00,svátky 12.00 - 16.00.

Nu což už,kouknu tedy jak to zde mají rozepsané,čučím jak tele na vrata a otvírací doba je udaná tak jako na internetu.Po chvilce přemýšlení,jestli tedy již začaly letní prázdniny,dospěl jsem k názoru,že zde mají asi jiné časové pásmo.No,nebudu se rozčilovat,že? Hup na kolo a směr Chlebovice,kde se nachází rozhledna Kabátice.

vrchol Kabátice

Po několika minutové jízdě jsem se ocitl v obci Chlebovice a za chvíli jsem našel i ukazatel na rozhlednu Panorama na vrcholku Kabátice.Dojel jsem až k rozcestí,kde byla odbočka na občerstvení pod rozhlednou,ale tato cesta nebyla zrovna určená pro kolo a tak jsem s rozhodl pokračovat dále po cestě.Když jsem dojel do místa,kde byl plot a závora,nezbylo než se vrátit a jít cestou,kterou jsem před chvíli minul.Touto cestou jsem se dostal na Ski arál Chlebovice.Po levé straně byl lyžařský vlek a přede mnou strmý nechutný kopec,vstup na vrchol Kabátice.No tak vzhůru do boje,začal jsem sebe i kolo pomalu přibližovat ke svému vytouženému cíli.Asi tak v první třetině kopce jsem začínal zvažovat,že tento svůj cíl vzdám,ale po chvilce odpočinku jsem pokračoval.V polovině kopce jsem už odfukoval,jako parní lokomotiva.Přestávky začaly být častější a nohy těžší.Když už jsem byl ve stavu,kdy začínáte mít pocit,že nevíte která je levá a která pravá,po levé straně jsem zahlédl část rozhledny…jaká to úleva!!!Se zbytkem sil jsem odplížil jak sebe tak i kolo pod rozhlednu.Bingo-docíleno!

Po chvilce ,,oddýchávání se,, jsem začal vystupovat na rozhlednu.Čím jsem začínal být výše,tím se přede mnou otvíral krásnější výhled.Počasí sice nebylo zcela ideální (již při tom dramatickém výstupu na tento vrchol mě počasí oznamovalo blížící se bouři),ale při konečném výstupu na samý vrchol rozhledny se počasí slitovalo a částečně se vyjasnilo (že by se nade mnou slitoval ten nejvyšší???).Výhled je to parádní a při zcela jasném počasí to musí být neskutečný požitek.Pořídil jsem několik snímků a šel zpět dolů pro svého ,,oře,, .

výhled z vrcholu Kabátice

Pokračování v cestě bylo již jasně určené,rozhodně jsem odmítl - ač z kopce,vrátit se cestou,kterou jsem se zde ,,dostal,, .Naštěstí z druhé strany rozhledny byla taková lesní cestička,tak hup na kolo a tradá dále.Po několika metrech lesní cesty najel jsem na takovou kamenitou cestu,kudy jezdí lesní stroje.Sjížděl jsem to poměrně opatrně,můj Trek s plášti 700x35C není rozhodně stavěn na tento druh cesty.Dojel jsem k rozcestí kde do leva byla odbočka na Chlebovice a rovně na Palkovické Hůrky.Chlebovice jsem zavrhl,jelikož v podvědomí se vybavovala čerstvá vzpomínka na sil beroucí výstup vrchol Kabátice,jinak řečeno:Chlebovice nikdy více…

Čekalo mě ještě jedno strmé stoupání a dorazil jsem na rozcestí Palkovické Hůrky (530m) a tam,do prkýnka práce,asfaltová cesta.Myslel jsem,že mě vomejou…Marné,nečteš-nevíš…

Sjezd dolů směrem na Palkovice to byl parádní,dokonce až tak,že jsem se nechal natolik unést,že jsem dvakrát málem ,,opustil,, silnici a to jednou tak,že jsem svého oře držel na cestě i očima….Naštěstí jsem to vybral,ale štěrk je mrcha!!!

Když jsem přejížděl Palkovice,směrem od Beskyd se ke mně blížilo jasně průtržové počasí a tak jsem raději šlápl do pedálů a spěchal navštívit Beskydské informační centrum Frýdek – Místek,kde jsem si chtěl zakoupit turistickou známku No.1472, Rozhledna Panorama.Dorazil jsem tam kolem 17:00,jenže otevřeno měli jen do 16:30.Hm,tak nic,vzhledem k počasí bude lepší se vydat směrem k domovu.

lyžařský vlek na Kabátici

Přejel jsem F-M a dal se směrem na obec Dobrá.Při výjezdu z F-M mě navštívil protivný protivítr a bylo z něho cítit vodu a když jsem se podíval Doprava,pochopil jsem,že dešti dnes neuniknu,ale nevzdám se tak lacino.Za přejezdem přes koleje je Hostinec Na špici,za ním jsem to vzal doleva,přejel nadjezd přes rychlostní silnici R48,kolem Milaty a dále směrem na Pazdernou,Lučinu a hráz Žermanice.Zde už počasí ukazovalo svoji nadvládu a já pochopil,že nemám šanci a dešti neuniknu.Jelikož jsem dnes byl nějak mimo formu a ten vrchol Kabátice mne stál mnoho sil,vůbec se mi nechtělo vyjíždět to stoupání směrem na Záguří a tak jsem se rozhodl to vzít přes Prostřední Bludovice.Zde jsem u pohostinství U Mokroše byl dostižen deštěm( i když jsem před ním všemožně kličkoval,našel si mě,hajzlík jeden),Naštěstí zde byly hned dvě autobusové zastávky a tak jsem jednu pojal za dočasnou skrýš.Jeden blesk byl tak blízko,že to se mnou až škublo,ale naštěstí brzy vše přešlo a já mohl pokračovat v cestě.Když jsem dorazil na světelnou křižovatku v Havířově,uvědomil jsem si,že kdybych jel směrem na Záguří,vyjel bych jedno strmé stoupání a poté bych vlastně jel už jen z kopce,tak jsem měl několik různých stoupání a ještě mě čekal výjezd přes ulici Okrajová,Dlouhá třída kolem Hotelu Merkur směrem na Životice.Prostě jsem si nepomohl….

Počasí se umoudřilo a nádherně se vyjasnilo a tak jsem přejel Životice a dal se směrem na Horní Suchou,kde by měl být na zahrádce můj přítel Kazik s rodinou.Zrovna když jsem projížděl kole jejich zahrádky,Kazik byl zrovna ve vstupní brance.Pozdravily jsme se a já s radostí přijal pozvání k posezení.Sedl jsem si a Kazik měl udělanou vařonku a tak jsem si s pár půlek dal,prodebatovali jsme blížící se náš DVO,rozloučil se a vydal na cestu domů.

Když jsem dorazil,na cyklocomputeru bylo ukázáno101,48 km.

Určitě se při jasném počasí na rozhlednu Panorama zajedu podívat,ale rozhodně ne přes Chlebovice….