Fidžijská železnice - rarita Oceánie
Fidži je jedním z pouhých třech států v Oceánii (vyjma Nového Zélandu), které se mohou pyšnit železnicí. Vlakem se lze svézt i na havajském Oahu. Pětikilometrová trať na Nauru slouží pouze k dopravě fosfátů. Na Fidži vybudovali železnici Britové na začátku minulého století k dopravě cukrové třtiny. Délka tratí o rozchodu 610 mm činila ještě v osmdesátých letech minulého století 644 km. Využívána byla i pro osobní Dopravu. Pro nákladní Dopravu je využívána stále na severozápadě Viti Levu k dopravě třtiny z plantáží do cukrovarů v Lautoce a Ba.
Ve svém profilu jsem se označil mj. jako železniční cestovatel, takže jsem se nemohl při svém pobytu na Fidži za vláčkem nevydat. Na podzim 2013, kdy jsem na Fidži pobýval, byly vypravovány 2x týdně výletní vlaky z Cuvu nedaleko Sigatoky. Za 190 fidžijských dolarů (1FJD = cca 10,50 CZK) program obsahoval i návštěvu domorodé vesnice s obědem a kulturním programem. Obdobný výlet lze absolvovat i na raftu nebo terénními auty.
K nádraží v Cuvu jsem se ze Sigatoky nechal zavést taxíkem, tak abych tam byl hodinu před odjezdem výletního vláčku. Nebylo mi to nic platné – vlak byl vyprodán. Když jsem v kanceláři vysvětlil, že jsem pracoval v Česká republice jak železničář (což je pravda) a na Fidži jsem přijel jen proto, abych se mohl svézt vlakem, vypravili jen pro mě zvláštní vlak, včetně donesení koženkvé sedačky na tvrdou dřevěnou lavici. Lokomotiva s jedním vagonem mě za 20 dolarů zavezla asi 2 km do tratě a zpátky. Byl jsem spokojen, úkol byl splněn. Poněkud mě zklamalo, že se v Cuvu nedala koupit žádná publikace o fidžijské železnici. Byly mi dány jen reklamní letáčky a byl jsem odkázán na fotografie na chodbě.