Klánovice - PkP
Klánovice leží v nejzazším východním cípu Prahy v přírodním parku Klánovice - Čihadla, jsouce téměř celé obklopeny Klánovickým lesem - nejrozlehlejším to pražským lesem, jehož část leží i za hranicemi města; krajina okolo Klánovic je rovinatá, což zdejší les ještě zvýhodňuje pro krátké i delší vycházky a stavby rekreačních domků a vil. Právě tak Klánovice v 70.l.19.stol. vznikly - tehdy tu Václav Klán ze sousedních Šestajovic postavil první domy a za první republiky se z Klánovic stalo velmi oblíbené výletní letovisko. Předpokládám, že první domy byly postaveny v severní části dnešních Klánovic - právě v sousedství Šestajovic - a potom se zástavba rozšiřovala podél silnice směrem k jihu, kde je železniční zastávka - to vysvětluje neobvyklý tvar čtvrti, která dnes patří k těm větším a rozhodně neslouží jen k rekreaci. Centrum Klánovic lze lokalizovat do oblasti, kde se setkávají všechna tři křídla zástavby (na sever doprostřed); okrajová část na západě se jmenuje Placina, na východě končí Klánovice Cyrilovem a u železniční zastávky - na jihu - se nachází Kolodějské Zálesí. V centru Klánovic stojí velice pěkný kostel Nanebevzetí P. Marie z roku 1912. Za centrální autobusovou zastávku lze označit tu sloucí Bazar; Klánovice jsou orientovány na metro B Černý Most, kam lze jet linkou 261, ale také 303, byť jezdí přes mimopražské Šestajovice - to proto, že Šestajovice jsou zařazeny do pražského vnitřního pásma B; oběma linkami to na metro trvá srovnatelně dlouho; linka 261 odbočuje v centru Klánovic k východu končíc na zastávce Klánovice ležící u Koupaliště a hřiště. Významnou roli v Dopravě do Klánovic a okolí má vlak, jehož zastávka se nachází na samém jižním okraji čtvrti - tato zastávka je na trati na Kolín, takže sem jezdí vlaky z Masarykova nádraží právě ke Kolínu a v pracovní dny také od Berouna přes Hlavní nádraží do Úval, na něž zde navazují autobusy nejen k doplnění obsluhy Klánovic, ale také pro cesty do Újezda nad Lesy a Kolodějů.
Jakkoliv jsou Klánovice novou čtvrtí, mají i ony svou historickou památku, jíž je už zmíněný kostel Nanebevzetí P. Marie; ten leží mimo značené trasy, ale lze k němu zajít při cestě po nedaleké zelené značce, a to s minimálním prodloužením, které rozhodně stojí za to. Klánovickým lesem můžete chodit i po mnoha neznačených cestách, avšak protože je u klánovické železniční zastávky neúplné turistické východiště, budeme se v následujícím odstavci věnovat zdejším značeným trasám.
Od zastávky, kam se nejlépe dostanete vlakem, ale také autobusem od Černého Mostu (donedávna sem z obou zajížděla jen 303 a využivše 261 byste museli přijít z nedaleké zastávky Smiřická, dnes i tato cestou od centra k zastávce zajíždí, v opačném směru nikoliv, neboť zajíždění na jižní obratiště je komplikovanější), vedou 3 směry červené, 1 modré, okružní zelená (ve 2 směry) a 1 žluté. Červená na západ jde podél trati - občas trochu dále od ní - do Běchovic a pak přes Koloděje a Klánovice do Uhříněvsi. Ve východním směru vede podle trati do Úval, odkud směřuje na Jevany. Třetí červená vychází jižním směrem, ale hned se také stáčí na východ, aby šla přes Škvorec do Říčan. Modrá jde přes Nové Dvory do Xaverovského háje, potom okolo běchovického nádraží a přes Dubeč do Uhříněvsi. Zeleně je vyznačen 14 km dlouhý okruh Klánovickým lesem. Žlutá jde po menších cestách částí lesa zvanou Cyrilov do Jiren.
Text je přejatý z Průvodce k průvodci I - https://www.turistika.cz/cestopisy/show/pruvodce-k-pruvodci-i-okoli-prahy.html.