Květnová mise v Bosně a Hercegovině (2008)
Květnová mise v Bosně a Hercegovině a Plítvická jezera
I přesto,že železnice republiky Srbské a Bosny a Hercegoviny nemají jízdenku FIP(pouze sleva 50%),vybrali jsme si je jako cíl naší příští cesty.Máme jen malé informace z průvodce,ale máme hlavně touhu poznat zemi,která se jen pomalu vzpamatovává z nedávné války.
Přes Vídeň jedeme do Salzburgu naproti vlaku R Lisinski.Tím přes noc překonáváme Rakousko a Slovinsko až do chorvatského Záhřebu.Přijíždíme do Záhřebu se zpožděním 110min a ujíždí nám ranní přípoj(v 8:57) do Sarajeva.Následující jede až ve 20:47.Nezbývá nám než se celý den věnovat prohlídce Záhřebu.Po prohlídce města,katedrály a náměstí,kde se konají řemeslnické trhy se ještě vydáváme do nedalekého Dugo Selo,a pak se vracíme na odjezd našeho vlaku.Poloviční jízdenka z pohraniční stanice Volinja do Sarajeva stála 350,-Kč/.(koupená v ČR).Soupravu tvoří tři vozy první třídy HŽ,ŽRS,ŽFBH(všechny už staršího data)
Ráno v 6:20 jsme na nádraží v Sarajevu a v informační kanceláři si zajišťujeme za 10 euro/noc ubytování nedaleko náměstí Baščaršija ve starém městě na dvě noci.Od nádraží Tram č.1.Celý okruh městem(12 km) projíždí č.3.Tramvaje jezdí téměř pravidelně,ale s vývěsnými jízdními řády na zastávkách po celé zemi nepočítejte.Jízdenka se kupuje v novinových stáncích za 1,6 marek.Do autobusů se kupuje u řidiče.Peníze si měníme v hotelu Evropa na recepci.Směnárny jsou pouze v bankách.
Přes škody,které Sarajevo utrpělo za tříletého obležení a ostřelování v letech 1992-1995 se nesmazatelně zapsalo do dějin ještě dvakrát.Konala se zde v roce 1984 zimní olympiáda a v roce 1914 zde byl spáchán atentát na Ferdinanda,následníka rakousko-uherského trůnu.Jedná se o jedno z nejhezčích a nejpůsobivějších měst Evropy s nádhernou přírodní polohou.
Podél muzea,kde byl proveden atentát na Ferdinanda se přes řeku Miljacku šplháme do stráně nad městem až ke zrušené zastávce Bistrik.Je zde nádherný výhled na Sarajevo.Odtud vedla úzkorozchodná trať až do Bělehradu.Jdeme po zrušené trati směr Pale.Po cestě odbočujeme ke Kozímu mostu přes řeku Miljacku.Ucházíme asi 5km k prvnímu mostu přes údolí a pak zpět.Mezi tím jsme překonali spoustu tunelů,kterými se dá bez obtíží projít.Míjíme i označená minová pole.Trať je bezpečně odminovaná,ale okolní stráně ještě ne.Na zbylém štěrku se vyhřívá spousta zmijí.
Po návratu procházíme historické centrum města včetně náměstí Baščaršija s nádhernou kašnou z roku 1891.Hlavní atrakcí je zde krmení holubů.Večer jdeme podél Miljacky a pozorujeme ještě stále rozstřílené budovy,které se pomalu opravují.
Další den po snídani se tram.č.3 dostáváme až na konečnou do čtvrti Ilidža.Přes řeku Železnici a podél místních lázní procházíme asi 4km alejí až k pramenu řeky Bosny(Vrelo Bosne)Je to nádherný park,kde jsou tůňky,dřevěné mostky,lodičky,kanálky atd.Krásně si tady odpočinete.Podél řeky se dostáváme až k římskému mostu vybudovaný 1530-1550.Jedná se další skvost turecké architektury.
Kombinací autobusu 27 a pěšky se podél vojenské základny dostáváme až ke slavnému sarajevskému tunelu pod letištěm.Je dlouhý 800m a byl jedinou spojnicí obklíčeného města s okolním světem.Nachází se tady muzejní expozice zbraní,map,uniforem aj.
Odpoledne navštěvujeme muzeum atentátu na Ferdinanda a muzeum studené války.
Loučíme se s hlavním městem Bosny a ráno za 9 marek(cca 130,-)přejíždíme do Mostaru.Zážitkem je pro nás sjezd z hor do údolí přehradní nádrže Jablanica.Smyčky,viadukty a nádherný výhled nám jen trochu kazí mlha,která se v horách drží.Podél řeky na které je spousta elektráren jedeme až do Mostaru.
Na nádraží v Mostaru nám místní dáma nabízí ubytování za 25euro/noc pro dva.Usmlouvali jsme to na 20 euro a zamlouváme si dva noclehy.
Ihned po ubytování vyrážíme na jedno ze dvou autobusových nádraží odkud nám jede autobus do poutního místa Medugorie 27km JZ od Mostaru.Prohlížíme si kostel sv.Jakuba a vydáváme se do hor k místu zjevení pany Marie(Brdo ukazanja)Celé město se nese v náboženském duchu.Spousta stánků s obrazy,sošky svatých a nespočetné množství růženců.U jednoho stánku se zboží prodávalo v osmi měnách včetně české koruny.
Autobusy plné věřících všech národností zaplňují poměrně malé městečko až k prasknutí.
Autobusem jedeme zpět do Mostaru a hledáme zastávku místní Dopravy do Blagaje.Na zastávce nejsou opět žádné jízdní řády ani mapa.Neustále se musíme někoho ptát.Tentokrát se nám to vyplatilo,protože se s námi dal do řeči místní domorodec,který nám popisuje město a naši cestu do Blagaje.Vysvětluje nám postup útoků srbské a chorvatské armády na město.Temný stín války je vidět po celém městě.Rozstřílené a vypálené budovy zde stojí jako smutný pomník.Mostar je daleko více zdevastovaný než Sarajevo.Připadá nám,že se zde snad vůbec nic neopravuje.
Autobus do Blagaje stojí 1,8 marek.Leží asi 13 km JV od Mostaru.Jedná se o pramen řeky Buny pod téměř stometrovou kolmou vápencovou stěnou.Na jejím úpatí se z rozšklebeného jícnu s ohlušujícím burácením derou na povrch nespoutané proudy vod.Na vše dohlíží klášter příslušníků dervišů.
Po návratu do Mostaru pronikáme do historického jádra města.Mezi ty nejzajímavější patří samozřejmě slavný most přes řeku Neretvu.
Jedna z pověstí hovoří o tom,že když se mistr Hajrudin(žák proslulého tureckého architekta Sinana)večer modlil na břehu Neretvy,svítil nad ním mladý měsíc ve tvaru srpu.Podle něj pak postavil most přes Neretvu.
Za občanské války v roce 1993 byl za války zbourán a posléze opět postaven.Je to symbol města tvořen jednolitým obloukem bez podpůrných sloupů o rozpětí 29,5 metrů délky a 20 metrů výšky,jehož klenba je sestavena ze 456 kamenných kvádrů.
Zážitkem je večerní posezení v místních restauracích ve starém městě s pohledem na most.V jedné sedíme a číšník když viděl,že nevíme co si máme dát k jídlu,vytvořil nám obložený talíř na kterém jsme dostali od každého jídla kousek.Strava je opravdu pestrá.Ve většině restauracích a obchůdků,kterých je tady mnoho se může platit jak v markách tak i v eurech.
Další den ráno jedeme autobusem do městečka Počitelj 32km J od Mostaru.Vévodí mu přístupné Trosky hradu z 15.století.Kdysi pirátská osada zažila svůj největší rozkvět za tureckého období,které se nesmazatelně vepsalo do její tváře.Je odtud nádherný výhled do údolí,které protíná řeka Neretva.Pěšky se vydáváme do nedaleké Čapljiny a odtud zpět do Mostaru.
Procházíme Mostar skrz na skrz.Zastavujeme se u monumentálního památníku padlých partyzánů.Vydáváme se do kopců nad město odkud je nádherný výhled na město.
Ráno se loučíme s Mostarem.Na nádraží si kupujeme jízdenku do pohraniční stanice Metkovič za 3.5 marek.
Od pokladní se dozvídáme,že celé projetí Bosny a Hercegoviny Dobrljin-Metkovič (50%)by stálo 38 marek (cca 530,-Kč).
Do přímořského chorvatského města Ploče přijíždíme v dopoledních hodinách.Okamžitě je zde znát rozdíl mezi Bosnou a Hercegovinou a Chorvatskem.Jak v cenách tak i v poskytovaných službách.Jízdní řády jsou řádně vylepené a informovanost cestujících je perfektní.Autobusy podél pobřeží jezdí v hodinovém taktu.Po prohlídce města a opalování si kupujeme jízdenku na odpolední spoj do Splitu za 62 kun.
Procházka starým Splitem je nezapomenutelným zážitkem a zvlášť večerní posezení na promenádě.
Nočním spojem přejíždíme chorvatsko a ve 3:36 vystupujeme ve stanici Vrhovine odkud chceme pokračovat na Plítvická jezera.Od výpravčího se dozvídáme,že autobus odjíždí v 8:45 z místní vesnice.
Mikrobus nás dovezl až před vchod do areálu.Vstupné je poměrně drahé 110 kun.Ale vyplatí se to.Je to nádhera.
Do jezerního areálu jsou dva vstupy a u každého je velké parkoviště a možnost občerstvení.Návštěvník dostane se vstupenkou i mapku jezerní soustavy s vyznačenými prohlídkovými trasami místní Dopravy autobusem a lodičkou
(je v ceně vstupenky).Otvírací doba je od 8:00-18:00.
Národní park leží v nadmořské výšce 500-640 m.n.m.Je to soustava 16 jezer propojených vodopády a kaskádami.
Leží ve vápencové proláklině,která vznikla pravděpodobně před osmi tisíci lety a neustále se mění narůstáním travertinových hrází na terasách.Dolní jezera vznikla zřícením stropů podzemních jeskyň a jejich naplnění vodou.Říčka Plítvice,která dala jezerní soustavě jméno nespojuje žádná jezera,ale spadá vysokým vodopádem(padá z výšky 76 m) z boku do kaňonu pod nejníže položeným jezírkem.Nejkrásnější vodopády jsou Sastavci(49 m).Vody jezer mají různou barvu.Od smaragdově zelené po sytě modrou.V dolní části soustavy je 20 krasových jeskyň.
Po ukončení prohlídky zjišťujeme,že nám autobus do Záhřebu přes Karlovač jede až za 3h.Zkoušíme stop,kterým si zkracujeme čekání a cestu.
Ze Záhřebu přejíždíme nočním vlakem přes Slovinsko do Rakouska.Odtud už přímým vlakem EC do České Republiky.
Na Bosně a Hercegovině se samozřejmě podepsala občanská válka.Některá místa jsou stále zaminovaná a nebezpečná,jsou ve většině případů vždy označena.Historické bohatství a nádherná příroda je dostatečným magnetem pro turisty a nám nezbývá než tuto destinaci všem doporučit.
Machek Jan - UŽST Havlíčkův Brod
Machač Aleš – Valašské Klobouky