TURISTIKU PODPORUJÍ
61 567 turistů a cestovatelů
112 330 výletů, turistických cílů, tras a cestopisů
1 400 039,- odměny za články
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Island
Tipy na výlet vybrat: vše / nic
 ↓ 
Druh vybrat: vše / nic
Do přírody
Na golf
Na hory
Na kole
Se psem
Vinařská turistika
Za gastronomií
Za kulturou
Za sportem
Náročnost vybrat: vše / nic
Pro zdatnější
Romantika
Rodina s dětmi
Délka vybrat: vše / nic
Vycházka - půldenní
Celodenní výlet
Putování (více dnů)
Turistické cíle vybrat: vše / nic
 ↓ 
Doprava vybrat: vše / nic
Autobusová zastávka
ŽST
Letiště
Žel. stanice
Města, obce, vesnice vybrat: vše / nic
Vesnice
Městečko
Město
Osada
Samota
Městská část
Hlavní město
Přístav
Místní část
Náměstí
Ulice
Městys
Ostatní vybrat: vše / nic
Bivak
Hraniční přechod
Infocentrum
Nordic walking point
Ostatní
Turistická známka
WebKamera
Zajímavost
Památky a muzea vybrat: vše / nic
Hrad
Zámek
Zřícenina
Trosky
Kaple
Klášter
Pomník
Kříž
Chata
Muzeum
Bouda
Kostel
Památník
Měšťanský dům
Salaš, koliba
Letohrad
Farma
Hřebčín
Zámeček
Tvrz
Skanzen
Hradiště
Rotunda
Statek
Dům, budova
Chrám
Hřbitov
Hradby
Lapidárium
Kašna
Socha
Boží muka
Hrádek
Panský dvůr
Rychta
Pevnost, opevnění
Radnice
Drobné památky
Mešita
Synagoga
Příroda vybrat: vše / nic
Hora
Kopec
Štít
Vrchol
Jezero
Potok
Pleso
Rybník
Vodopád
Propast
Minerální pramen
Jeskyně
Krasový útvar
Údolí
Skalní útvar
Jezírko
Řeka
Říčka
Pohoří
Údolí, dolina
Kaňon
Sedlo
Travertíny
Planina
Hřeben
Louka
Pramen
Kámen
Zahrada
Rašeliniště
Slatě
Památný strom
Přírodní park
Ostrov
Sopka
Pobřeží
Poušť
Park
Rokle
Přírodní památka
Vodní nádrž
Studánka
Soutěska
Tůň
Pláž
Poloostrov
Bažina, mokřady
Sport a rekreace vybrat: vše / nic
Lázně
Rekreační oblast
Koňská stezka
Aquapark
Letovisko
Koupaliště
Ledovec
Ski areál
Golf
Půjčovna lodí
Cyklo bar - hospůdka
Cyklo shop - servis
Potápění
Zábava, atrakce
Půjčovna kol
Vinařský cíl
Technické zajímavosti vybrat: vše / nic
Důl, štola, šachta
Elektrárna
Jez
Lanovka
Mlýn
Most
Přehrada
Rozhledna
Technická památka
Zvonice
Výletní místa a parky vybrat: vše / nic
CHKO
Chodník, naučná stezka
Národní park
Odpočinkové místo
Orientační bod
Poutní místo
Rezervace
Rozcestí
Turistická trasa
Turistické destinace
Vyhlídka
Výletní místo
ZOO a botanické zahrady vybrat: vše / nic
Arboretum
Botanická zahrada
ZOO
Trasy vybrat: vše / nic
 ↓ 
Typ vybrat: vše / nic
Autem
Balónem
Běžecká trasa
Běžky
Cyklotrasa
Golf
In line brusle
Pěší trasa
Po vodě
Ski areál
Náročnost vybrat: vše / nic
Malá náročnost
Střední náročnost
Velká náročnost
Cestopisy vybrat: vše / nic
Tipy a novinky vybrat: vše / nic
Rady a tipy vybrat: vše / nic
 ↓ 
Doprava
Jídlo a ubytování
Ostatní
Peníze a ceny
Práce a život
Zdraví a bezpečnost
Moje dovolená vybrat: vše / nic
 ↓ 
Kdy jsme jeli vybrat: vše / nic
Jaro
Léto
Podzim
Zima
Délka dovolené vybrat: vše / nic
Méně než 1 týden (do 6 dní)
1 týden (7-9 dní)
Delší než 1 týden (10-12 dní)
2 týdny a více (13 a více dní)
S kým vybrat: vše / nic
Rodina s dětmi do 5-ti let
Rodina s dětmi do 10-ti let
Rodina s dětmi 10-18 let
S partnerem
S přáteli
Typ vybrat: vše / nic
Pobyt
Aktivní dovolená
Poznávací dovolená
Eurovíkend
Plavba
Prodloužený víkend
Zaměření vybrat: vše / nic
K moři
Na lyže
Za zábavou a poznáním
Do přírody
Na hory
Cyklo
Se psem
Na vodu
Aerobic
Golf
Wellness
Potápění
Za kulturou
Zábavné parky
Aquaparky
Gastronomie
Jak jsme jeli vybrat: vše / nic
Autem
Autobusem
Letadlem
Lodí
Jinak
Jak a kde jsme bydleli vybrat: vše / nic
Dům / rekreační objekt
Kemp
Apartmán
Hotel / Penzion
Stravování na dovolené vybrat: vše / nic
Vlastní
Snídaně
Večeře
Polopenze
Plná penze
All Inclusive
Ultra all inclusive
Fotogalerie vybrat: vše / nic
zobrazit výsledky
Změnit oblast
Vyhledat oblast:

Náštěva sopky Laki na Islandu

Cestopisy

Brodění řeky poblíž sopky Laki
Brodění řeky poblíž sopky Laki  •  Fotografie (2)  • Foto: Chmee2

V roce 2009 jsme trávili společně s přítelkyní léto na Islandu. Jelikož jsme byli v té době oba dva studenti, rozhodli jsme se šetřit náklady na cestu tak, že po ostrově budeme jezdit stopem a tak vlastně ani nikdy moc dopředu nebudeme vědět, kam nás naše cesty zavedou. Hnedka první den po příletu na mezinárodní letiště Keflavík jsme se rozhodli, že bychom rádi absolvovali pěší pochod z oblasti Skógafossu do Duhových hor (Landmannalaughar). Brzy ráno jsme tedy sbalili náš stan, který jsme postavili pár set metrů před letištěm a doufali, že stopem se tam za pár dní dostaneme. Osud tomu ale chtěl jinak a hned první den našeho pobytu na ostrově ledu a ohně jsme se měli seznámit se sopečnou krajinou formující tento ostrov v oblasti sopky Laki.

Můžeme potvrdit vše, co autor o cestě na Laki říká.

Jak to tak během stopování bývá, tak i naše cesta začala na krajnici silnice s krosnami o váze kolem 23 kg, ve kterých jsme měli jak jídlo na většinu doby pobytu, tak i náš mobilní dům v podobě stanu, náhradní oblečení, boty na brodění řek, zábavu proti trudomyslnosti a zásobu dalších nutných i nenutných věcí. Ráno prvního dne slibovalo, že se budeme u silnice případně opalovat, pokud tam budeme muset trávit delší čas. K našemu velkému překvapení a radosti nám ale zastavilo hnedka první auto, které jelo kolem. Jeho islandský řidič jel zrovna z letiště až do Reykjavíku, kde nás vyložil na výpadovce přesně našim směrem přímo u benzínové pumpy, kde jsme dokoupili plynové bomby na vaření, které se provézt letadlem nedají. Jak už to tak ale bývá, po cestě jsme na okolní krajinu vysloveně zírali s vyvalenýma očima a otevřenou pusou. Projížděli jsme územím, kde nejsou žádné stromy, člověk vidí desítky kilometrů daleko a ke všemu celá tato oblast je částí jihozápadní riftové zóny, což má za následek to, že se tady Island rozlamuje a ty dvě části se od sebe vzdaluje rychlostí několika prvních desítek milimetrů za rok. Celá tato část je protkaná nepřeberným množstvím různě velkých trhlin v zemi a je seismicky velice aktivní. Slabší zemětřesení jsou tam na denním pořádku a ty silnější? Jsou tam četná taktéž, i když byste museli čekat dnů asi více :) Celé to odtahování dvou částí Islandu od sebe je dáno tím, že leží v podstatě na rozhraní dvou litosférických desek Euroasijské na východě a Severoamerické na západě.

Pozice sopky Laki, autor: Marin Kardjilov, GNU Free Documentation License

Po chvilce stání u silnice v Reykjavíku se na nás zase usmálo cestovatelské štěstí a zastavila nám dvojice aut řízená Francouzi, kteří nás odvezli až do vesnice Hella. Jelikož jsme se tímto stopem dostali již daleko mimo oblast tzv. Velkého Reykjavíku, ve které bydlí valná většina islandské populace, provoz zde značně zřídl. V dáli na horizontu již bylo vidět, jak se z krajiny zvedá majestátní kužel stratovulkánu Hekly, která naposledy soptila v roce 2000 a od té doby se opět očekává, že brzy dojde k další explozi.

Stopování v Helle se po 20 minutách stalo nudnou záležitostí a tak jsme se rozhodli, že protáhneme naše nohy a trošku zničíme záda, takže jsme si nandali naše krosny a vyrazili po silnici dále s tím, že když kolem nás občas projelo nějaké to auto, tak jsme ho zkusili zastavit. Neušli jsme ani 400 metrů od obce, když na výzvu našeho vztyčeného palce zareagoval černý terénní džíp s náhonem 4x4. Z něho vystoupil postarší pán s bílým plnovousem oblečený do cestovních špinavých kalhot, se sandály na nohou a oblečen do červené kostkované košile a s otázkou na rtech, kamže to vlastně chceme. Od pohledu jsme si mysleli, že se bude jednat o místního farmáře. To, že auto bylo moderní a na české poměry i luxusní, jsme nereagovali, přeci jen má Island značně vyšší životní úroveň a tak i farmáři dle našich úvah mohli podobná vozidla vlastnit. Co nás ale upoutalo bylo to, že auto bylo vybaveno zelenou SPZetkou, což na Islandu rozhodně obvyklé nebylo. Nastoupili jsme tedy do auta a vydali se našim plánovaným směrem. Jelikož jsme lidé komunikativní a rádi poznáváme nové lidi, dali jsme se s pánem do řeči. Po vzájemné debatě jsme mu angličtinou vysvětlili, že míříme k vodopádu Skogafóss a že od něho máme zamířeno do hor do oblasti Landmannalaughar. Jeho reakce se nám vryla do paměti a musíme říci, že jsme jí slyšeli pak ještě mnohokrát. Jakmile se dozvěděl, co máme v plánu udělat, nestaral se, jestli víme kudy jít, jestli na to máme fyzicky, ale otázka zněla: „A máte na cestu dost jídla? Protože tam po cestě nejsou žádné obchody, žádní lidé, nic.“ Takže jsme mu vysvětlili, co tvoří hlavní část váhy našich přenosných zádových domů. S postupující debatou jsme zjistili, že pán pochází z Německa a že jsme oba dva pracovali chvilku ve stejném výzkumném ústavu, on jako ředitel, já jako student-stážista. Svět je vskutku malý. Za chvilku jen jakoby na půl úst na naši otázku, čím se živý, odpověděl, že je německý ambasador pro Island. My s drahou jsme se tak ze slušnosti zasmáli a říkali si, že jsme si to asi špatně přeložili. Taktéž jsme se dozvěděli, že náš řidič jede na celodenní výlet se podívat na sopku Laki, která se nachází přibližně 40 km od hlavní okružní silnice místními nazývaná jako „Highway number 1“ a kam se dá dostat jen terénním autem po několika hodinách skákání přes hrboly, přejíždění řek a jízdě po silnici, která je tvořená jen místem, kudy auta obvykle jezdí. Tato sopka ležela zcela mimo náš kurz, jelikož byla asi hodinu a půl cesty autem od místa, kde jsme my chtěli začít náš výstup do Duhových hor. Nicméně se nám nabídl, že jestli chceme a nechvátáme, že bude mít rád společnost na celou cestu a že se večer bude vracet opět touto samou cestou (popravdě, jakou jinou, když na Islandu je jen jedna silnice :) ) a že nás může u vodopádu Skogafóss vysadit večer a my budeme moci zahájit náš výstup další den ráno. Jelikož my jsme skutečně nechvátali a vzdálenost, kterou jsme chtěli ujet stopem za 2 dni, jsme urazili za 4 hodiny, takže jsme na velice zajímavou nabídku okamžitě kývli. Tím se změnil náš první den cesty a my jeli do neznáma podívat se na sopku Laki.

Pohled do trhliny a na okolní struzkový kužel

Jak jsme později zjistili z vyprávění našeho průvodce/řidiče a pozdějšího domácího samostudia, tak sopka Laki je malá štítová sopka v oblasti jižního Islandu, která dala jméno 25 km dlouhé řadě sopek Lakagígar, které v roce 1783 společně explodovaly, což mělo za následek jednu z největších katastrof v historii lidstva. Během 8 měsíců sopečné aktivity se uvolnilo na zemský povrch 15 km3 lávy a 400 až 500 miliónů tun sopečných plynů, což mělo za následek masivní úhyn zvířat na Islandu, neúrodu v Evropě, Americe i v severní Africe, která se projevila následným hladomorem a decimací lidské populace. Jako perlička se občas uvádí, že erupce této sopky pravděpodobně vedla i k eskalaci napětí ve Francii, které vyústilo ve Velkou francouzskou buržoazní revoluci. Samotná sopka je vysoká pouze 828 metrů a nachází se jihozápadně od druhého největšího ledovce Evropy Vatnajökullu. Případně o sopce Laki jsou podrobnější informace ve článku http://cs.wikipedia.org/wiki/Laki, který jsem dříve napsal pro českou Wikipedii.

Cestou z vesnice Hella jsme tak za neustálé debaty míjeli postupně dvojici ledovců, první z nich byl ledovec Eyjafjallajökull, který se stal známým půl roku po naší cestě v roce 2010, kdy pod ním došlo k sopečné činnosti, která paralyzovala leteckou Dopravu ve většině Evropy. Nicméně, k našemu neštěstí v době naší návštěvě, to byla jen sopka pod ledovcem, o které se říkalo, že je „těhotná“ podobně jako vedle stojící Katla. Tento termín používají Islanďané pro sopky, u kterých dochází k opětovnému plnění magmatického krbu magmatem, což se projevuje tím, že sopka postupně narůstá do výšky a do šířky za doprovodu nárůstu seismické aktivity. Geologové tak tuší, že by mohlo brzy dojít k explozi, bohužel ale zatím neumí přesně říci, kdy k ní dojde. My tedy dostali jen od našeho průvodce varování, že by zde brzy mohlo dojít k explozi (ale nebudeme si lhát, ono k explozi může dojít na Islandu kdykoliv a kdekoliv, přeci jen jeho umístění nad horkou skvrnou a ještě na rozhraní středooceánského hřbetu z něj dělá místo pro vulkanismus jako stvořený).

Za touto dvojící sopek/ledovců se nacházela dlouhá rovinatá krajina v oblasti Vestur-Skaftafellssýsla, která je v podstatě obrovské nebezpečné místo, kde když dojde k explozi pod ledovcem, je do několika desítek minut zaplaveno nánosy bahna, kamenní a vody a pohřbí tak vše, co mu stojí v cestě. V této části Islandu není moc radno bydlet či žít, jelikož tyto záplavy jsou poměrně hojné. Jen pro představu, v roce 1918 došlo v této oblasti k erupci sopky Katly, načež vzniklé laháry a bahnotoky prodloužily pevninu o 5 kilometrů do oceánu. V současnosti tedy je v oblasti výstražný systém. Normálně panují na Islandu rychlostní omezení, takže nemůžete jet rychleji než 80 km/h (pokud si dobře pamatuji, ale za toto ruku do ohně nedám), ale v případě, že uvidíte na obloze odpalované žluté ohňostroje či začnou blikat výstražná světla podél silnice, máte na to šlápnout a co nejrychleji z celé téhle oblasti ujet. Na nás, jako návštěvníky nezvyklé na podobná panoramata, rovinatá krajina s nespočtem řek s převalujícím se korytem bez lidí a porostlá většinou jen mechy a travinami působila skutečně magicky. Před sebou jsme tak viděli jen ubíhat asfaltovou cestu s dvěma pruhy, po levé straně rovinu táhnoucí se až k oceánu a na pravé straně rovinu, nad kterou se ponuře tyčily sopečné Hory pokryté ledovcem. Právě v tom, že se ledovec nachází na vrcholcích aktivních sopek, je hlavní nebezpečí, jelikož horká láva roztaví ledovec a vzniknou tak masivní povodně. Cestou jsme taktéž míjeli oblast, která byla v podstatě lávový proud dlouhý desítky kilometrů. Náhle jsme si připadali jako v mechovém království, jelikož na lávovém proudu zatím žádná jiná vegetace nerostla.

Lávové pole okolo sopky Laki

Kousek před obcí Kirkjubæjarklaustur jsme zahli na menší asfaltovou cestu 206 a následně neudržovanou silnicí 45, která vede přímo do středu oblasti Laki. Hnedka, když jsme odbočovali z hlavní okružní cesty, byly zde umístěny cedule, které vás varovali, že pokud nemáte auto s náhonem 4x4 a nevíte, co děláte, takže tam vůbec nemáte jezdit. Projíždět se po vnitrozemských silnicích v létě je na vlastní nebezpečí a musíte si věřit, že to dokážete. Ono popravdě, v zimě se po nich jezdit ani nedá, jelikož jsou silně pod sněhem a neexistuje žádná lidská síla, která by mrazivý nástup islandské zimy dokázala zastavit a silnice udržet sjízdné. Naštěstí pro nás, pan ambasador měl kvalitní auto (ano, skutečně si nedělám srandu, nakonec se totiž ukázalo, že jsme na poprvé rozuměli dobře a že nás vozí po Islandu německý ambasador a dělá nám osobního šoféra :)) i věděl, co dělá a jak se má ve vnitrozemí Islandu chovat. Takže jsme byli v dobrých rukou.

Cesta, jak začala na asfaltu, se během prvních pár kilometrů změnila v maximální tankodrom, takže nám bylo okamžitě jasné, proč tam normální auta nesmí. Jedna džuzna střídala druhou, poskakování, občasné údery hlavy o okénko či o střechu, popojíždění rychlosti od 0 do 40 km/hod dle toho, jestli tam zrovna bylo hodně děr či méně, vyhýbání se dírám, jiným bláznům v autě (jednou jsme tam potkali dokonce terénní karavan, to jsme čuměli už hodně), to celé ukazovalo skutečně zajímavý způsob cestování. Okolní krajina se taktéž postupně měnila, ubývalo toho málo vegetace, co na Islandu roste a přibývalo černé KRAJINY vzniklé sopečnou činností. Samotnou kapitolou zůstávalo přejíždění řek, jelikož se ekonomicky nevyplatí postavit most v místech, kde projede pár aut za rok, takže nás čekalo brodění. Pro nás jako středoevropany to byl další ze silných zážitků. Před každou řekou, kde mělo auto projet řeku, stála cedule, která dávala rady, jak tu řeku projet.

Brodění auta společně s informativní cedulí

Dovolím si je shrnout, mohli by se dalším cestovatelům kamkoliv jinak hodit, tedy pamatujte si, že:

a) řeku nikdy neprojíždějte v nejužším místě, tam je největší hloubka a největší proud. Najděte si místo nejširší, voda tam teče pomalu a je málo hluboká.

b) pokud je to možné, počkejte na další auto, případně jeďte v koloně a projíždějte řeky postupně. Když utopíte svoje auto, anebo uvíznete, můžete použít druhé auto na vytažení.

c) dobře si přečtěte v manuálu, jak hluboko do řeky Vaše auto může, na Islandu jsme viděli, jak se dá snadno takové auto utopit, když je tam vody více.

d) Zjistěte si v mapě, jaký režim má ta řeka. Ty, co pramení u ledovců, jsou nejvíc rozvodněné k večeru, vyplatí se počkat do rána, kdy ledovec moc neodtává a přejet řeku k ránu. To pak jde poměrně snadno.

e) měli byste fakt vědět, co děláte, než to budete dělat :)

PS: Jak brodit jako pěší turista, se můžete případně dočíst více v konkrétním článku.

Naše první brodění řeky tam bylo velký zážitek. Řidič pomalu vjel do řeky a začal v nejširším místě jí projíždět, trošku víc to skákalo, z okénka auta jsme se dívali do proudu vody a za chvilku už jsme byli na druhé straně. Po cestě jsme takto museli překonávat několik řek, ale všechny jsme bez větších problémů dali. Po přibližně hodině cesty na prašné silnici jsme se začali blížit do cíle naší cesty. Před námi se objevilo obrovské lávové pole, které pokrývá přibližně 600 km2 Islandu. Odhaduje se, že erupce z roku 1783 pokryla 0,5 % povrchu Islandu žhavou lávou. V dnešní době je tedy všude okolo lávové pole porostlé zelenými a šedými mechy. Samotné lávové pole je v podstatě neprůchodný terén, jelikož jak se láva valila a postupně tuhla, vytvořila soustavu malých vyvýšenin a sníženin, různých jeskyněk, převisů a všechno to ještě zlepšují Ostré zakončení lávových kamenů, které je tvrdé a Ostré jako sklo. Po těchto polích se nedoporučuje chodit, jelikož brzy přijdete o podrážky bot, natož po nich jezdit auty, to by zas nepřežily pneumatiky. Projížděli jsme tedy pomalu po „cestě“, která kolem lávového pole vedla a v jednom místě ho i protínala. Stále jsme se tak přibližovaly centru sopky Laki, kde končila i silnice.

Červená láva v místě erupce

Na konci cesty se pak nacházelo malé parkoviště, kde stála další 3 auta. Nacházeli jsme se tak hluboko ve vnitrozemí Islandu, v místě, kde je k vidění několik kráterů ze stovky malých sopečných kráterů, které vytvořily 25 km dlouhou trhlinu. Jen pro představu, tyto malé krátery byly schopné vytvořit lávové fontány, které dle některých vědců mohly tryskat žhavou lávu do výšky až 800 až 1400 metrů. Vystoupili jsme z auta, ambasador se přezul do pohorek a vyšli jsme jeden z těchto kráterů prozkoumat. Tyto krátery či lépe malé struskové kužele vznikají tak, že láva je vyvrhována do okolí a poblíž místa erupce se začnou částečně rozžhavené kameny spékat do sebe. Vznikne tak materiál podobný strusce či škváře, který vytvoří kužel kolem trhliny. Stěny těchto kuželů pak mohou hrát různými barvami od černé, přes červenou, hnědou až po nádechy šedivé. Bylo nám vysvětleno, že čím blíže jste středu erupce, tím mají být lávové horniny v tom místě červenější. Když jsme se tak rozhlédli kolem sebe, viděli jsme skoro všude jen červené lávy, takže nám bylo jasné, že jsme skutečně dosáhli centra naší cesty. Do jednoho z kuželů jsme i sestoupili a tak jsme si mohli z blízka prohlédnout celou škálu bublinatých hornin, jak unikající sopečný plyn expandoval s poklesem tlaku během výstupu na povrch. Následně jsme kráter opustili a šli jsme šplhat na jeden z větších kuželů, abychom si mohli dobře prohlédnout okolní krajinu a vidět tuto scenérii (některé další fotografie viz na http://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Laki) . Po cestě vzhůru jsme objevili i místo, kde se nacházeli útvary podobné dělovým koulím, jednalo se o tzv. sopečné pumy. Ty vznikají tak, že během erupce jsou do okolí vyvrhovány žhavé kameny, letí vzduchem, ochlazují se, tvarují se vlivem aerodynamického tření, načež dopadnou někam a v místě, kde dopadnou a mohou zapálit okolní krajinu. Množství těchto pum zde bylo enormní a více než přírodní výtvor připomínalo historické bojiště, kde se dobyvatelé snažili rozstřílet hrad děly.

Sopečné pumy v blízkosti Laki

Samotného vrcholku kopce jsme nedosáhli, jelikož náš průvodce již nebyl nejmladší a přibližně ve dvou třetinách výstupu navrhl, že bychom se mohli vrátit zpět k autu, načež jsme mi kývli, přeci jen on nás sem dovezl a potřebovali jsme, aby nás i odvezl zpět k civilizaci. Když jsme se vrátili k našemu autu, všimli jsme si, že vedle stojící pick-up s nástavbou pro spaní má technické potíže, měl měkké kolo. Náš průvodce se šel těch nešťastníků zeptat, jestli nepotřebují pomoci, protože měl přenosný kompresor na nafukování kol. Po chvilce zjistil, že jsou to občané Německa, takže jeho vlastenci. Nabídl jim pomoc a kompresorem začali nafukovat ušlé kolo. Bylo legrační sledovat jejich vzájemný rozhovor, když se jich ptal, jestli tam jsou na dovolené, auto že z půjčovny a podobně. Oni se na druhou stranu ptali, co tu dělá on a kdo jsme my a podobně. Když opět pronesl svojí větu, že je německý ambasador a my dodali, že nám dělá osobního šoféra, že my jsme taky turisté, tak naši noví němečtí spolucestovatelé jen nechápavě koukali. Na druhou stranu musím říci, že přesně takto si představuji práci ambasády v nouzi. Nejenom, že vám pomůžou, když to potřebujete, ale dokonce vám i přijedou pomoci na místo, kde to nejméně čekáte.

Zachráněné auto německým ambasadorem brodí řeku

Společně jsme pak spolu v konvoji dvou aut vyrazili zpět do civilizace, kam jsme se po delší době hopsání a brodění dostali. Pan ambasador nás pak zavezl k večeru k vodopádu Skogafoss, kde jsme si postavili stan a druhého dne ráno jsme vyrazili na trek. Do dnešního dne jsme panu ambasadorovi nesmírně zavázání, že nás na toto poutavé místo vzal, dělal nám znamenitého průvodce a všechno nám pěkně popsal. Opět se ukázalo, že jízda stopem se vyplatí, jelikož se podíváte někam, o čem jste do té doby ani nevěděli a dozvíte se mnoho zajímavostí. Věřme, že o treku se dočtete případně v pokračování tohoto cestopisu.

GPS souřadnice:
uložit .gpx soubor (64.132, -21.901)
Poslední aktualizace: 15.8.2010
Autor: Chmee2
Kvalita příspěvku:    
Hodnotit kvalitu příspěvku
Sdílet s přáteli
Byl jsem zde!
Zapamatovat

Reykjavík

Příspěvky z okolí Náštěva sopky Laki na Islandu

Reykjavík - hřbitov Fossvogskirkjugardur
Reykjavík - hřbitov Fossvogskirkjugardur
Hřbitov
Vracíme se v pozdních večerních hodinách (asi 22.30) z procházky z pláže v Reykjavíku do hotelu a cestou míjíme hřbitov. Otevřenou brankou vcházíme dovnitř. Hned u vchodu je tab…
0.9km
více »
Reykjavík - Capital-inn hotel
Reykjavík - Capital-inn hotel
Hlavní město
Reykjavík - zde jsme měli ubytování se snídaní na tři noci v hotelu Capital-inn. Nachází se nedaleko nákupního centra Kringlan a vyhlídky Perlan, na pláž je to 15-25 minut pěší chůze. Hotel nabízí Wi-fi, …
0.9km
více »
Island - Reykjavík - Perlan
Island - Reykjavík - Perlan
Dům, budova
Reykjavík Perlan (česky perla) - na nejvyšším a zalesněném kopci Öskjuhlío v Reykjavíku stojí dvě bývalé kruhové nádrže  na horkou vodu. Horká voda je do …
0.9km
více »
Reykjavík
Reykjavík
Hlavní město
Reykjavik je nejen hlavní město je to i významný přistav v zálivu Faxaflói na jihozápadě ostrova. Je to nejseverněji položené hlavní město na světě. I proto se vý…
1.4km
více »
Reykjavík - geotermální pláž Nauthólsvík
Reykjavík - geotermální pláž Nauthólsvík
Pláž
Reykjavík - geotermální pláž Nauthólsvík. Večer, po návratu do hotelu, malé očistě a malém občerstvení, se kolem deváté hodiny vydáváme podél pobřeží na procházku na místní geotermální pláž. Průvodce nám říká, že se tam můžeme vykoupat v bazénech s horkou vodou, tak si ber…
1.8km
více »
Island - Reykjavík - Capture the Blue
Island - Reykjavík - Capture the Blue
Socha
Nad pláží Nauthólsvík je malý parčík, kde je umístěno deset monumentálních plastik z bílého mramoru a modrého skla od norské malířsky a grafičky Torild Storvik Malmedal (nar. 31…
1.8km
více »
Island - Reykjavík - Hallgrímskirkja
Island - Reykjavík - Hallgrímskirkja
Chrám
Hallgrímskirkja v hlavním městě Islandu je dominantou města. Je to novodobý betonový luteránský kostel s netradiční 75 m vysokou věží, jehož průčelí má trochu podobu varhan. Jeho interiér je skomně zařízen, až na varhany…
1.8km
více »
Island pod stanem (14) - Zlatý trojúhelník a Rejkjavík
Island pod stanem (14) - Zlatý trojúhelník a Rejkjavík
Cestopisy
20.6. úterýPři probuzení v 7h slyšíme jak venku poměrně vydatně prší a tak komunikujeme přes stanové plachty a budíček odkládáme o hodinu. V polospánku za bubnování kapek deště na stanovou p…
1.8km
více »
Island - Reykjavík - vila Hödfi
Island - Reykjavík - vila Hödfi
Dům, budova
Reykjavík - vila Hödfi, zde se psaly dějiny světa. Při poznávání hlavního města Islandu jsme se dostali k bílému dřevěnému domu, stojícímu na břehu moře. Původně, v r. 1909, byla s…
1.9km
více »
Reykjavík - pomník Einara Benediktssona
Reykjavík - pomník Einara Benediktssona
Pomník
V Reykjavíku na travnaté ploše u vily Hödfi stojí pomník Einara Benediktssona od sochaře Ásmunda Sveinssona. Einar Benediktsson (31.10.1864 - 21.1.1940) byl známým básníkem, překladatelem, spisovatelem, novinářem a advokátem. Právě jako advokát se významnou měrou zasloužil o nezávislost Islandu. Je znám jako překladatel děl amerických a an…
1.9km
více »
Hallgrímskirkja - dominanta Reykjavíku
Hallgrímskirkja - dominanta Reykjavíku
Kostel
Hallgrímskirkja je jedna z nejznámějších památek na Islandu a nachází se v centru Reykjavíku. Tento farní kostel luteránské církve je 74,5 metrů vysoký a patří mezi nejvyšší budovy ve městě. Do jeho věže je možné za cenu 8eur vyjet výtahem a díky jeho poloze na vyvýšeném místě si prohlédnout celé město a okolí z výšky.Kostel byl pojmenován podle islandského básníka a duchovního…
1.9km
více »
Socha objevitele Leifa Erikssona
Socha objevitele Leifa Erikssona
Socha
Socha se nachází před kostelem Hallgrímskirkja v Reykjavíku. Na tomto místě však stála dříve než tento kostel a to již v roce 1930. Autorem sochy je Alexander Stirling Calder. Socha byla dar Spojených států amerických ku příležitosti tisícilétého výročí založení Althingu (národního parlamentu na Islandu).Leif Erikson (cca 970-80 až asi 1020) byl vikingský objevitel, který patrn…
1.9km
více »
Dům Höfði - místo setkání Reagana a Gorbačova
Dům Höfði - místo setkání Reagana a Gorbačova
Dům, budova
Dům Höfði (Hofdi house) se nachází na severním pobřeží Reykjavíku a byl postaven roku 1909.Dům byl původně postaven pro francouzského konzula. V 40. a 50. letech 20. století byl domovem britského velvyslanectví. V…
1.9km
více »
Island (6): Jihozápad (hlavní město Reykjavík, poloostrov Reykjanes - geotermální oblasti Krýsuvík a Gunnuhver)
Island (6): Jihozápad (hlavní město Reykjavík, poloostrov Reykjanes - geotermální oblasti Krýsuvík a Gunnuhver)
Zajímavost
Island (6): Jihozápad (Reykjavík, poloostrov Reykjanes - Krýsuvík, Grindavík, Gunnuhver) (07/2017) Poloostrov Reykjanes vybíhá do oceánu na jihozápadě Islandu. Seznámíte se s ním hned po pří…
2.1km
více »
Reykjavík - Volcano show u Villiho Knudsena
Reykjavík - Volcano show u Villiho Knudsena
Zajímavost
V Reykjavíku jsme zašli k islandské legendě Villimu Knudsenovi na filmové představení pod názvem Volcano show. Geolog a veřejnost vytvořili kreativní místo v červené garáži známé jako Red Rock Cinema. Spolu s otcem us…
2.3km
více »
Islandské národní divadlo
Islandské národní divadlo
Dům, budova
Divadlo se nachází na ulici Hverfisgata blízko centra Reykjavíku. Divadlo bylo otevřené 20. dubna 1950 a je samozřejmě jednou z hlavních kulturních institucí země. Dnes má divadlo pět samostatných scén: Hlavní scé…
2.4km
více »
Reykjavík - jezero Tjörnin
Reykjavík - jezero Tjörnin
Jezero
První den na Islandu jsme dělali prohlídku pamětihodhostí a zajímavých míst v hlavním městě Reykjavíku. Při pěší procházce jsme se dostali v centru města k malému jezeru Tjörnin (v překladu rybník). Poblíž jezera se…
2.5km
více »
Reykjavík - kostel Fríkirkjan
Reykjavík - kostel Fríkirkjan
Kostel
Bílozelený luteránský kostel Fríkirkjan v centru Reykjavíku se nachází na břehu malebného jezera Tjörnin. R. 1899 byla založena společnost na jeho výstavbu. Byl vybudován v r. 1902 a v…
2.5km
více »
Jak jsme cestovali po Islandu
Jak jsme cestovali po Islandu
Cestopisy
V následujícím textu jsou popsány pouze zážitky z cesty. Popisy lokalit a výstupů na Heklu a Hvannadalshnúkur jsou uvedeny v článku v časopisu: Turistika a Hory, číslo 11-12 (1997). Jedn…
2.6km
více »
Dómkirkjan (Reykjavík Cathedral, Rekjavíkská katedrála)
Dómkirkjan (Reykjavík Cathedral, Rekjavíkská katedrála)
Kostel
Tento kostel byl postaven v neoklasicistním stylu v letech 1787-1796 na návrh Andrease Kirkerupa. V letech 1847-1848 byl rozšířen v post-klasickém stylu. V letech 1999-2000 proběhly na chrámu restaurační práce. Ko…
2.7km
více »
Alþingishúsið (sídlo islandského parlamentu)
Alþingishúsið (sídlo islandského parlamentu)
Dům, budova
Budova byla postavena v letech 1880-1881 a podle plánů dánského architekta Ferdinanda Meldahla. V budově také sídlila Islandská národní knihovna, Národní galerie a Islandská univerzita. Do roku 1973 zde úřadoval p…
2.7km
více »
Pomník Jóna Sigurðssona
Pomník Jóna Sigurðssona
Socha
Socha se nachází na náměstí Austurvollur.Jón Sigurðsson (1811-1879) je považován za otce moderního islandského národa. Jako politik a předseda islandského parlamentu stál v čele islandského hnutí za nezávislost a zasloužil se o to, že Dánsko dalo Islandu roku 1874 autonomii ve vnitřních záležitostech. Den Sigurðssonova narození je dnes na Islandu státním svátkem.
2.7km
více »
Island - Reykjavík - Dómkirkjan
Island - Reykjavík - Dómkirkjan
Kostel
Dómkirkjan je kostel evangelické luteránské církve v hlavním městě Islandu v Reykjavíku na ulici Laerkjergata. Vybudován byl v letech 1787-1796 podle architekta Andrease Kirkerepa. V letech 1847-48 byla budova kostela zvětšena v post-klasicistním stylu podle architektonického plánu královského mistra z Kodaně A. Winstrupa. Renovován byl v letech 1999-2000. V interi…
2.7km
více »
Reykjavík - pomník Ingibjörg H. Bjarnason
Reykjavík - pomník Ingibjörg H. Bjarnason
Pomník
Pomník Ingibjörg H. Bjarnason (14.12.1867 - 30.10.1941) islandské političky, sufražetky, učitelky a gymnastky byl v Reykjavíku nedaleko parlamentu odhalen ke 100. výročí volebního práva žen (2015). Byla vůbec první ženou, která zasedala v Althingu - parlamentu Islandu. Narodila se v malé rybářské osadě Thingeyri a později se přestěhovala do Reykjav…
2.7km
více »
Reykjavík – hlavní město Islandu
Reykjavík – hlavní město Islandu
Tipy na výlet
Máme před sebou poslední den naší dovolené a prohlídku hlavního města tohoto ostrovního státu, které leží na jihozápadním pobřeží na jižním břehu zálivu Faxaflói, při ústí řeky Elliðaár. Je obklopeno mnoha dalšími…
2.8km
více »
Island Reykjavík - Harpa, Hallgrímskirkja, Hófđi, Perlan a nevelryby
Island Reykjavík - Harpa, Hallgrímskirkja, Hófđi, Perlan a nevelryby
Cestopisy
Protože opět padaly trakaře, paní průvodkyně přehodnotila plánovaný program. Vyrazili jsme do nejsevernějšího hlavního města na světě  (v rámci Evropy i nejzápadnějšího), rozlohou v…
4km
více »
Reykjavík - Zahrada matčina
Reykjavík - Zahrada matčina
Socha
Reykjavík - Matčina zahrada. I když je název zahrada, jedná se o malou plochu s parčíkem a sochou matky s dítětem. Nekultivované místo bylo součástí panského sídla na travnatém poli, rozšířeno r. 1950. Socha matky s dítětem je dílem sochařky Níny Saemundsson, která zde byla instalována na Skálholt Sping v r. 1930. Byla to první socha ženy a první veřejná …
4km
více »
Vodopád Skógafoss, jižní Island
Vodopád Skógafoss, jižní Island
Vodopád
Vodopád Skógafoss je jedním z nejznámějších vodopádů, které se na Islandu nachází. Je situován do oblasti jižního Islandu poblíž města Skogár a taktéž nedaleko oceánu. Na jeho úpatí začíná j…
7.1km
více »
Island - Hvalfjórdur, podmořský tunel
Island - Hvalfjórdur, podmořský tunel
Zajímavost
Jedeme od skanzenu Glaumbaer do Modré laguny a abychom si zkrátili cestu využíváme průjezd placeným podmořským tunelem přes Hvalfjórdur, který spojuje město Arkaves s hlavním městem Reykjavíkem. Byl otevřen 1.7.199…
19.3km
více »