Návštěva na stavbě pražského metra
Tento „cestopis“ nepopisuje dobrodružnou cestu na druhý konec světa, ale pouze tří kilometrovou procházku pražským podzemím v místech nově budovaného úseku metra V.A. Návštěvníci se mohli projít místy, kudy se (snad) na podzim roku 2014 už budou prohánět soupravy metra. Možnost navštívit stavbu nového úseku metra využilo (dle Metrostavu) cca 17 500 lidí.
V sobotu 19. ledna měli zájemci již podruhé možnost navštívit v rámci dne otevřených dveří stavbu nového úseku metra označovaného jako V.A. Stavbu tohoto úseku zhotovuje konsorcium firem Metrostav – Hochtief. Tento úsek prodlouží trasu A za stanicí Dejvická o další čtyři stanice – Bořislavka, Nádraží Veleslavín, Petřiny a Nemocnice Motol. Soupravy metra by tento nový úsek měly překonat za osm minut. Prohlídková trasa tentokrát zavedla návštěvníky do úseku mezi stanicemi Nádraží Veleslavín a Petřiny.
Exkurze začíná na přístupové rampě do stanice Nádraží Veleslavín. Po sestoupení o 26 metrů pod povrch se ocitám před rozestavěnou stanicí. Tato stanice je budována jako trojlodní. Prostorem budoucí staniční koleje procházím společně s ostatními návštěvníky stanicí až do traťového tunelu směrem ke stanicím Bořislavka a Dejvická. Na budoucím nástupišti jsou vystaveny roztodivné stroje, které stavbaři používají při stavbě metra. Tunelem procházíme několik desítek metrů a vycházíme z něj v otevřené stavební jámě. Cesta je poměrně pomalá, protože tunel má kruhový průměr a mohou tak jít maximálně dvě osoby vedle sebe a předcházení je zde poměrně složité.
Ve stavebním dvoře se trasa prohlídky otáčí a druhým traťovým tunelem se vracím zpět do stanice Nádraží Veleslavín. Odtud následoval přes kilometr dlouhý pochod tunelem až do stanice Petřiny. Aby cesta lépe ubíhala, mohli návštěvníci v krátkém úseku využít obou tunelů. V prostupech mezi tunely, které jsou zřízeny vždy po dvou stech metrech a slouží pro přechod z jednoho tunelu do druhého, byly zřízeny i improvizované odpočívárny s teplomety. Od cca druhé poloviny této cesty již byla v tunelu položena spodní betonová deska, takže se už šlo pohodlněji.
Po kilometrové cestě tunelem byl příchod do stanice Petřiny naprosto ohromující, což potvrzovaly reakce nově příchozích. Tato stanice je budována jako obrovský jednolodní prostor (stejná je např. stanice Kobylisy na trase C). Po cestě „malým“ tunelem to byl opravdu velký rozdíl. Stanicí Petřiny procházíme středem pod úrovní budoucího nástupiště. Ze stanice se pokračovalo tunelem, kde se budou po dokončení stavby nacházet obratové koleje (předběžně se počítá s pásmovým provozem, tj. každá druhá souprava bude končit na Petřinách). Na tento tunel navazuje dočasná přístupová štola Markéta (podle stejnojmenného plochodrážního stadionu v blízkosti vyústění šachty), kterou se na stavbu dováží materiál. A právě touto štolou se dostávám z podzemí zpět nahoru na povrch. Štola ústí do stavebního dvora Vypich, kde byl konec prohlídkové trasy.