Loading...
Od Salzburgu k Ennsu část 4. 7.8-8.8.2009
Jak jsem už naznačil, v noci nás žádná katastrofa nepotkala, čili rána jsme se dočkali bez úhony. Když začínají první občané docházet do práce, jsme už připraveni vyrazit. Vracíme se tedy do města na dokončení prohlídky. Chvilku strávíme u soutoku Ennsu se Steyrem, než se otevře kostel sv. Michala. Zajímavé je a funguje to snad všude - když se postavíme ke břehu řeky, už se k nám blíží davy vodního ptactva, bohužel ani po důrazném varování, že pro ně nic nemáme nás tito ptáčci nechtějí opustit.
Posléze přejdeme na protější břeh, posupně procházíme k zámku, zpět k městskému centru, na náměstí a k farnímu kostelu. Nemá cenu jmenovat jednotlivé památky, stačí jen zjištění, že Steyr patří jednoznačně k nejkrásnějším Rakouským městům, co jsme navštívili (a to jsme byli před týdnem v Salzburgu). Ale je-li Salzburg město barokní se zbytky gotiky, Steyr je naopak téměř gotické, nebo středověké s baroknímy prvky. Ne nadarmo patří k hlavním symbolům města měšťanský gotický dům s kamennou fasádou (viz foto Brummelhaus).
Malou vadou je snad pro nás to, že městský farní kostel je zavřený, takže tam jsme se nedostali, ačkoliv kostely v Rakousku většinou otevřené bývají.
Určitě jsme mohli ve Steyru strávit více času, ale myslíme, že jsme toho viděli dost, takže po 13 hodině vyrážíme na další cestu. Už to nebude žádná dálka, přejedeme na pravý břeh Ennsu, ještě poslední fotku z mostu a po silnici směřujeme dále.
Cesta nás vede pořád na dohled od řeky, ještě s občasným malým kopečkem, ale nakonec už jen po rovině. Část cesty jedeme po cyklostezce, část po nějaké okresce. Poslední zastávkou a vlastně téměř konec cyklostezky je ve městu stejného názvu jako řeka - Enns. Ačkoliv má řeka české jméno Enže, používal jsem všude německý výraz, protože se mi nezdá, že by město bylo rodu ženského...
Do města je vjezd po ocelovém mostu, od kterého je výhled na celé panorama. Odleva je vidět na areál kláštera, uprostřed ční hlavní památka nebo symbol města - městská věž a napravo máme zámek. Klášterní kostel je gotický, takže se nám aspoň částečně vykompenzoval zavřený kostel ve Steyru.
Po občerstvení ještě hledáme baziliku sv. Vavřince. U té jsou k vidění pozůstatky staveb z římské doby. Podle vykopávek zde býval římský vojenský tábor a Enns bývá uváděn jako nejstarší město Rakouska.
Řeka Enns se vlévá do Dunaje u města Mauthausen, kde rovněž Dunaj překonáváme po železném mostě, zrovna pod ním proplouvá nějaká výletní loď. Takže nám zbývá konstatovat, že od naší poslední návštěvy v této končině se toho zas tak moc nezměnilo.
Další cesta nás pomalu zavádí k pahorkatině před pohraničními hory, směřujeme na Pregarten po druhotřídce, abychom se vyhnuli velkému provozu, celkem to šlo, ale za Pregartenem jsme se přesně netrefili, takže jsme byli nuceni nakonec kus cesty po hlavní E55 zvládnout.
Noc jsem strávili nějaké 2km před Freistadtem, zase bylo teplo, tak jsme zůstali pod širákem a přestože večer nás obtěžovali nějací ovádi, v noci dali pokoj. Ráno ač ne zcela plánovaně jsme se ještě zlákáni poutači na chvíli zastavili ve městě. Freistadt nás nakonec mile překvapil, historické jádro je zvětší části obehnáno hradbami i s několika baštami, je zde zámeček pěkné náměstí, nebyl to zas tak špatný nápad.
Dál tedy směřujeme po E55, naštěstí za Reichenau narážíme na odbočku směr Německý a Český Heršlág, kde je přechod pro malá vozidla a ani tu není žádný velký kopec, tudíž přijíždíme na nádraží Horní Dvořiště něco po deváté hodině. Vedoucí a prodavač občerstvení v jedné osobě nám sděluje výsledky některých našich fotbalových týmů v evropských pohárech , což kolegu přivádí k určité lítosti, takže tím nám ten výlet celkem dobře skončil. Vlak na Budějovice nám odjíždí v 10.20, tam se zastavujeme opět v restauraci, kterou jsme navštívili před týdnem, v Praze nám kola taky vzali, tudíž do bydliště jsme dorazili ještě za světla.
Závěrem mohu potvrdit, že očekávání která jsem si kladl se téměř až na počasí naplnila, k orientaci mě posloužili mapy, které jsem povětšinou zakoupil u Kiwi Praha (internetový obchod), osvědčil se mi mapový atlas edice Bikeline , měřítko mapy je 1:75 000, je v ní průběh celé Cyklotrasy od pramene po ústí, jsou tu i navrhované postranní trasy a funguje i rozlišení povrchů, což je výhodné pro určení jízdy jak z hlediska použité techniky tak při rozmarech počasí.
1.
2.
3.
4.