TURISTIKU PODPORUJÍ
61 587 turistů a cestovatelů
112 488 výletů, turistických cílů, tras a cestopisů
1 401 847,- odměny za články
Kongo, Republika Kongo
Cestování a výlety
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Kongo, Republika Kongo
Tipy na výlet vybrat: vše / nic
 ↓ 
Druh vybrat: vše / nic
Do přírody
Na golf
Na hory
Na kole
Se psem
Vinařská turistika
Za gastronomií
Za kulturou
Za sportem
Náročnost vybrat: vše / nic
Pro zdatnější
Romantika
Rodina s dětmi
Délka vybrat: vše / nic
Vycházka - půldenní
Celodenní výlet
Putování (více dnů)
Turistické cíle vybrat: vše / nic
 ↓ 
Doprava vybrat: vše / nic
Autobusová zastávka
ŽST
Letiště
Žel. stanice
Města, obce, vesnice vybrat: vše / nic
Vesnice
Městečko
Město
Osada
Samota
Městská část
Hlavní město
Přístav
Místní část
Náměstí
Ulice
Městys
Ostatní vybrat: vše / nic
Bivak
Hraniční přechod
Infocentrum
Nordic walking point
Ostatní
Turistická známka
WebKamera
Zajímavost
Památky a muzea vybrat: vše / nic
Hrad
Zámek
Zřícenina
Trosky
Kaple
Klášter
Pomník
Kříž
Chata
Muzeum
Bouda
Kostel
Památník
Měšťanský dům
Salaš, koliba
Letohrad
Farma
Hřebčín
Zámeček
Tvrz
Skanzen
Hradiště
Rotunda
Statek
Dům, budova
Chrám
Hřbitov
Hradby
Lapidárium
Kašna
Socha
Boží muka
Hrádek
Panský dvůr
Rychta
Pevnost, opevnění
Radnice
Drobné památky
Mešita
Synagoga
Příroda vybrat: vše / nic
Hora
Kopec
Štít
Vrchol
Jezero
Potok
Pleso
Rybník
Vodopád
Propast
Minerální pramen
Jeskyně
Krasový útvar
Údolí
Skalní útvar
Jezírko
Řeka
Říčka
Pohoří
Údolí, dolina
Kaňon
Sedlo
Travertíny
Planina
Hřeben
Louka
Pramen
Kámen
Zahrada
Rašeliniště
Slatě
Památný strom
Přírodní park
Ostrov
Sopka
Pobřeží
Poušť
Park
Rokle
Přírodní památka
Vodní nádrž
Studánka
Soutěska
Tůň
Pláž
Poloostrov
Bažina, mokřady
Sport a rekreace vybrat: vše / nic
Lázně
Rekreační oblast
Koňská stezka
Aquapark
Letovisko
Koupaliště
Ledovec
Ski areál
Golf
Půjčovna lodí
Cyklo bar - hospůdka
Cyklo shop - servis
Potápění
Zábava, atrakce
Půjčovna kol
Vinařský cíl
Technické zajímavosti vybrat: vše / nic
Důl, štola, šachta
Elektrárna
Jez
Lanovka
Mlýn
Most
Přehrada
Rozhledna
Technická památka
Zvonice
Výletní místa a parky vybrat: vše / nic
CHKO
Chodník, naučná stezka
Národní park
Odpočinkové místo
Orientační bod
Poutní místo
Rezervace
Rozcestí
Turistická trasa
Turistické destinace
Vyhlídka
Výletní místo
ZOO a botanické zahrady vybrat: vše / nic
Arboretum
Botanická zahrada
ZOO
Trasy vybrat: vše / nic
 ↓ 
Typ vybrat: vše / nic
Autem
Balónem
Běžecká trasa
Běžky
Cyklotrasa
Golf
In line brusle
Pěší trasa
Po vodě
Ski areál
Náročnost vybrat: vše / nic
Malá náročnost
Střední náročnost
Velká náročnost
Cestopisy vybrat: vše / nic
Tipy a novinky vybrat: vše / nic
Rady a tipy vybrat: vše / nic
 ↓ 
Doprava
Jídlo a ubytování
Ostatní
Peníze a ceny
Práce a život
Zdraví a bezpečnost
Moje dovolená vybrat: vše / nic
 ↓ 
Kdy jsme jeli vybrat: vše / nic
Jaro
Léto
Podzim
Zima
Délka dovolené vybrat: vše / nic
Méně než 1 týden (do 6 dní)
1 týden (7-9 dní)
Delší než 1 týden (10-12 dní)
2 týdny a více (13 a více dní)
S kým vybrat: vše / nic
Rodina s dětmi do 5-ti let
Rodina s dětmi do 10-ti let
Rodina s dětmi 10-18 let
S partnerem
S přáteli
Typ vybrat: vše / nic
Pobyt
Aktivní dovolená
Poznávací dovolená
Eurovíkend
Plavba
Prodloužený víkend
Zaměření vybrat: vše / nic
K moři
Na lyže
Za zábavou a poznáním
Do přírody
Na hory
Cyklo
Se psem
Na vodu
Aerobic
Golf
Wellness
Potápění
Za kulturou
Zábavné parky
Aquaparky
Gastronomie
Jak jsme jeli vybrat: vše / nic
Autem
Autobusem
Letadlem
Lodí
Jinak
Jak a kde jsme bydleli vybrat: vše / nic
Dům / rekreační objekt
Kemp
Apartmán
Hotel / Penzion
Stravování na dovolené vybrat: vše / nic
Vlastní
Snídaně
Večeře
Polopenze
Plná penze
All Inclusive
Ultra all inclusive
Fotogalerie vybrat: vše / nic
zobrazit výsledky
Změnit oblast
Vyhledat oblast:

Trans gabonskou železnicí

Cestopisy

Owendo, v restauraci u nádraží před odjezdem
Owendo nádraží, čekárna

S dvěma kamarády, jak píšu v jiném článku, jsme se rozhodli vyrazit na dovolenou do států v okolí Guinejského zálivu. Na takovou cestu není možné se vydat stylem „kam nás oči povedou a nohy ponesou“, proto jsme před cestou naplánovali, které památky a pozoruhodnosti navštívit. Já jsem jako železniční nadšenec a projížděč tratí, trval na tom, aby v itineráři byla i jízda vlakem. Možnost svézt se vlakem v Demokratické republice Kongo jsme vůbec nezkoumali. V Kinsahse jsme měli být jen dva dny. Ve hře byla cesta vlakem v Kongu-Brazzaville z Pointe Noire do Brazzaville nebo opačně. Dokonce jsem na webu Kongo-oceánské železnice (CFCO) našel informaci, že osobní vlaky jezdí 2x týdně. Další informace posbírané na internetu už tak příznivé nebyly. Naopak. Do obnovy tratě zničené za občanské války se investuje minimálně, což zapříčiňuje časté nehody. K nespolehlivost a nepravidelnosti dopravy přispívají také občasné útoky rebelů, kteří se nesmířili s výsledkem občanské války. Proto jsme se rozhodli cestu vlakem absolvovat v Gabonu po trans gabonské železnici.

Trans gabonská železnice z Owendo do Franceville je jedinou velkou železniční tratí vybudovanou v subsaharské Africe v postkoloniálním období. Se stavbou bylo započato v roce 1974, první úsek z Owendo do Ndjolé byl zprovozněn v roce1978, dokončena byla v roce 1986. 648 km dlouhá trať byla primárně vybudována pro přepravu manganu z vnitrozemí do přístavu Owendo. Na objednávku gabonského ministerstva dopravy jsou provozovány i čtyři páry vlaků pro přepravu osob.

Interiér vagonu

Společnost SETRAG, která železnici provozuje, bohužel neumožňuje zakoupit jízdenky online. Opustili jsme proto hotel v Libreville a s dostatečnou časovou rezervou se vydali na nádraží do Owendo. Nejmladší z nás se postavil do fronty na jízdenky, která se posouvala na africké poměry poměrně rychle. VIP oddíl, kterým jsme kvůli pohodlí chtěli cestovat, byl už vyprodán, a tak jsme se museli spokojit s 1. třídou. Milým překvapením bylo, že mně a kamarádovi byla po odevzdání kopie pasu poskytnuta sleva pro seniory. Vzpomněl jsem si na svou návštěvu Kapského města před dvěma roky, kde mi na lanovku na Kapský mys slevu pro seniory neposkytli pod směšnou záminkou, že nejsem občanem JAR.

Nástupiště krátké, souprava dlouhá

Do odjezdu vlaku v 15 hod. zbývalo dost času na to, abychom zašli do nedaleké restaurace poobědvat a koupit jídlo na cestu. Ve vlaku není jídelní vůz a během čtrnáctihodinové cesty je roznášeno jen základní občerstvení. 15. hodina se blížila, takže jsme se vrátili na nádraží. 15. hodina minula a vlak nikde. Asi po půlhodině se na obrazovce v čekárně, kam nás pustili, přestože byla vyhrazena pro VIP, objevila informace, že odjezd vlaku bude opožděn, ale bez údaje o kolik. Během čekání přijely dva nákladní vlaky. Zpoždění vlaku na odjezdu se nakonec vyšplhalo na čtyři a půl hodiny. Tlačenice při nástupu byla velká, ale jízdenky byly na konkrétní místa, takže vše proběhlo bez hádek. Sedadla byla pohodlná a dala se sklopit, místa pro uložení zavazadel bylo dost. Jak jsme zjistili, rozdíl mezi 1. a 2. třídou byl jen v barvě sedadel. Během celé cesty tekla na toaletách voda a byl doplňován toaletní papír. Čistota ale během cesty, mírně řečeno, klesala.

Jak píšu výše, trať byla vybudována především pro nákladní přepravu. Bezpochyby i proto jsme v jedné stanice navýšili zpoždění o jednu hodinu čekáním, než projede nákladní vlak z protisměru. Zpoždění mělo ale přeci jen svou výhodu. Větší část cesty jsme absolvovali za denního světla, takže jsme mohli pozorovat okolní krajinu, byť rezervaci Lopé, po jejímž okraji je trať vedena, jsme projížděli za tmy.

Ve Franceville, cíli naší cesty jsme přenocovali a do Libreville jsme se vrátili letadlem, abychom pak pokračovali do Rovníkové Guinee, závěrečné etapy našeho středoafrického putování.
GPS souřadnice:
uložit .gpx soubor (-0.276, 11.906)
Poslední aktualizace: 23.9.2024
Hodnotit kvalitu příspěvku
Sdílet s přáteli
Byl jsem zde!
Zapamatovat

Lope