Loading...
Cesta tam
Na největší ostrov Německa jsme se vypravili během Velikonoc - jen tak na tři rychlé dny - v pátek večer tam a v pondělí zpátky. Díky síti kvalitních (až na výjimky, viz dále) dálnic v Německu cesta ubíhala vcelku rychle. První zdržení nás tedy potkalo už v Čechách, stavba dálnice D8 komplikuje Dopravu u Lovosic, proto jsme se rozhodli jet po okolo Labe do Ústí nad Labem a dále už po dálnice, obchvatu Berlína až do Štětína. Kousek před polsko - německými hranicemi je kousek dálničního tankodromu, oproti kterému je i D1 kvalitní. Naštěstí jej opravují, takže snad brzy bude celá trasa v pohodě. První noc v hotelu Etap (29 euro za pokoj) na ulici Cukrowa byla ta nejluxusnější z celé cesty - další noci v kempech v autě byly však mnohem dobrodružnější a akčnější. Ve Štětíně je zajímavá budova radnice s vnitřním amfiteátrem a informačním centrem, které však bylo v sobotu v osm ráno ještě zavřeno. Jinak má otevřeno od deseti do sedmnácti a v neděli také (ale možná trošku jinak). Dále jsou zde k vidění hezké loděnice a plno parčíků.
Cesta Polskem
Štětín však nebyl náš cíl, proto vyrážíme směr Swinoujscie, kde má být trajekt přes řeku Swinu a dál směr Usedom a Peenemünde. Trajekty jsou ve Swinoujscii dva - jeden v centru, údajně jen pro místní (nezkoušeli jsme), druhý kousek na jihu pro tranzitní Dopravu. Jezdí dvě lodě, cesta trvá asi 15 minut. My akorát měli smůlu, že zrovna jedna odjela, takže jsme další asi půlhodinu (15 minut cesta + 15 minut vjezd a výjezd aut) čekali. Trajekt je zadarmo. Levobřežní část města je ta hlavní, je tu plno benzínových stanic okupovaných Němci lačnými po levném benzínu (zde jsem poprvé viděl frontu i u jinak drahé pumpy Shell), stánků prodávajících levné polské cigarety, alhokol a jídlo. Díky Shengenské dohodě cestě do Německa nic nebrání, akorát se změní jazyk na billboardech a nápisy na obchodech :) Problém celého německého severního pobřeží je v tom, že jsou všude placená parkoviště (až na výjimky).
Usedom a Peenemünde
V Peenemünde tomu taky tak bylo, ale člověk si zvykne. 0,5 až 1 euro za hodinu není málo, ale ani moc. K vidění je zde ponorka U-Boot, elektrárna z druhé světové války a letiště. Odpalovací raketové rampy jsou v nepřístupné oblasti, aspoň je to napsáno na plotě, kterým je prostor obehnaný. Z auta vypadal docela kvalitně. Na letišti se člověk může přihlásit do letu helikoptérou nebo si půjčit minibike. Z Usedomu na pevninu vede jediný most ve Wolgastu, je dokonce zvedací, ale v době našeho průjezdu byl v defaultní poloze (tedy dole). Dále je v principu možno zvolit dvě trasy - po silnici 111 až na dálnici u Gützkowa, případně z ní odbočit na silnici 109, objet Greifswald a na dálnici se připojit až před Stransundem. My zvolili tuto variantu, zejména proto, že z dálnice není nic moc vidět. Most je již dostavěn, takže žádné kolony se nekonaly, starý most je baštou rybářů (viz dále) a je v současnosti (04/2011) pro automobilovou Dopravu nepřístupný.
Konečně Rujána
Bylo již odpoledne v době našeho příjezdu a vydali jsme se tedy hledat kemping. Ten v Altefähru byl docela levný (dva dospělí spící v autě) - jedna noc za 11 euro. Ale my dojeli až do Göhrenu, kde jsme zaplatili 18 euro. Vracet se nám však nechtělo, tak jsme jim to zaplatili. Kemp vcelku luxusní, obrovský a v podstatě v místě, kde končí, začíná zástavba dovolenkových domů (Ferienhausů) vesnice Baabe. Toalety, sprchy i umývárna nádobí jsou na kartu, sprchy mají speciální "featuru" - 3 minuty teplá voda, 3 minuty čekat, nebo studená voda. Asi aby se lidi moc nerochnili, ale neplatí se za ně. V Göhrenu na kopci je sámoška, případně u vody pár restaurací, které však byly až na výjimku (Tennisstubchen) zavřené (v osm večer). Ráno jsme se po pláži vypravili prohlédnou Baabe, hezká procházka, pár běžčů, nalevo háj, napravo pláž a moře, jen ten písek by nemusel být tak jemný, nedá se po něm moc chodit, aniž by se dostal do bot. A v dubnu je po ránu ještě zima na chození po něm bosky. Po Západním pobřeží jezdí vláček Rassende Roland, má parní lokomotivu a je asi dost oblíben, protože na něj čekalo na nádraží docela dost lidí. V Putbusu má depo, tam je k vidění aspoň jeden exemplář neustále. Při cestě na Kap Arkona jsme se zastavili v Proře, žádná krása to není, spíš impresivní zážitek. A to v podstatě je přístupná jenom polovina celého komplexu, celý má na délku 3 kilometry. Je zde pár muzeí a když budete mít štěstí jako my, tak bude otevřen nějaký vstup dovnitř objektu a uděláte si pár fotek interiéru. Parkovat je nejlepší na jižní části naproti garáží před kempem, není tu automat, tudíž se neplatí :) V objektu je i diskotéka. Dále jsme pokračovali přes národní park Jasmund (díky nedostatku času jsme jenom projeli) až do Altenkirchenu a Putgartenu, kde je sběrné parkoviště pro Kap Arkona (cena na den 3 euro).
Kap Arkona
Procházka vesnicí (plnou obchodů s cetkami a bio věcmi), potom mezi poli silničkou lemovanou lípami až k majákům. Vstup do všech za poplatek, stejně jako od podzemních bunkrů NVA (National Volksarmee), tedy bývalé východoněmecké armády. Nalákání obrázkem jsme si koupili lístky v domnění, že uvidíme podzemní bunkry a kotviště ponorek ala filmy s Jamesem Bondem. Bohužel jsem místo toho vlezli pouze 3 metry pod zem to takových malých kopek. Výklad byl pouze v němčině. Stejně jako popisky exponátů, cedule v hospodách, informace v kempech a podobně. Angličtina se trošku objevuje v těch větších kempech a luxusnějších restauracích. Alespoň jsme si tedy prohlídli bunkr, zjistili, že východní němci nikdy neměli ponorky, akorát pár lodí a přes hezkou rybářskou vesničku Vitt se vrátili zpátky k autu. A zase bylo odpoledne, tak jsme začali hledat kemp. Jeden dobrý je na jihu Juliusruh, na kose u silnici L30. Mimo otevírací dobu recepce se každý ubytuje sám a zaplatí za pobyt až další den, případně hodí peníze do kasičky u vchodu :) Ale chtěli jsme však vidět ještě Sassnitz, tak jsme jeli tam - hezké lázeňské městečko, naproti hotelu Rügen mají velmi levnou hospodu s pivem za 0,95 - 1,45 euro za půllitr (lahvový) a kousek dál je turecký kebab (těstoviny ale neumí a téměř se nedaly jíst, döner byl dobrý, za 2,5 euro i levný). Od hotelu Rügen do přístaviště vede nový most pro pěší a taky tu mají nějakou ponorku. Historické centrum je okolo ulice Uferstrasse, my ho málem minuli, protože je trošku zastrčená téměř na konci vesnice.
Dům postavený na střechu
Přespali jsme ve vesničce Ralswiek a ráno vyrazili do Putbusu se podívat na dům stojící na střeše (Kopf stehendes Haus). Zajímavá atrakce, avšak za plotem nějakého muzea. V Putbusu mají ještě i depo Rassende Rolanda, benzínovou pumpu, nějaký docela velký park a Circus. To je obrovské centrální kruhové náměstí s bílými domy kol dokola. Další zastávkou byl most přes průliv vedoucí jako jediná pozemní spojnice na ostrov. Avšak kvůli obroskému množství rybářů mačkajících se jako sardinky na něm, jsme po pár metrech nápad projít se až na druhou stranu vzdali a vzali to raději autem do Stralsundu. Stralsund je hansovní městečko s historickým jádrem, obrovskou dírou u kostela (asi tam něco postaví časem), hezkým přístavem, oceáriem a paneláčky na periferiích. Vede odtud dálnice až do Berlína.
Cesta zpět
Pokud člověk nespěchá, dává smysl se v Berlíně zastavit a udělat si přestávku. Sice je vjezd do centra zapovězen autům bez umweltplaketty, ale my ji neměli a pokutu nedostali :) Zastavili jsme však jen na chvíli se podívat na výstavu Topographie des Terrors (je tu kousek berlínské zdi a půjčovna trabantů) a na židovský memoriál (betonové kostky) u Brandenburské brány. Při cestě z města jsme zjistili, že již nepoužívané letiště Berlín Tempelhof je nyní otevřeno pro veřejnost a na startovacích drahách se dá jezdit na bruslích, kole, dokonce i grilovat nebo jen tak se procházet.
Celou dobu bylo krásné počasí, takže výlet se maximálně vydařil. Akorát je potřeba počítat s tím, že od studeného Baltského moře fouká studený vítr, takže tam, kde v závětří je na sluníčku krásně teplo jen v tričku, tak o pár metrů dál na pláži je zima i v mikině. Teplota vody byla 5 stupňů Celsia.
Routing: Praha-Štětín-Swinoujscie-Peenemünde-Wolgast-Göhren-Prora-Putgarten-Sassnitz-Ralswiek-Stralsund-Berlin-Praha
Důležité informace
- Ubytování v Polsku, stejně jako asi vše (např. benzín) je výhodnější než v Německu
- za trajekt v Swinoujscii se neplatí
- na Rujánu vede most (bez poplatku)
- na většině parkovišť na ostrově se platí od 0,5 do 1 eura za hodinu (obvykle 24/7, někde je neděle a večery zdarma).
- asi nejlevněší kemp je přímo u mostu v Altefähre
- obchody (Lidl, Aldi) jsou otevřeny Po-So 7-21 hod., některé i v neděli 13-18 hod.
- v Bergenu, ale např. i v Altenkirchenu jsou fastfoody McDonald´s, Burger King apod.
- jinde jsou vcelku levné imbissy a občerstvení
- v kempu se nenajíte (pokud nemáte vlastní jídlo)
- za záchod se obvykle platí 50 centů (Kap Arkona všude)