TURISTIKU PODPORUJÍ
61 576 turistů a cestovatelů
112 428 výletů, turistických cílů, tras a cestopisů
1 400 804,- odměny za články
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Svět
Tipy na výlet vybrat: vše / nic
 ↓ 
Druh vybrat: vše / nic
Do přírody
Na golf
Na hory
Na kole
Se psem
Vinařská turistika
Za gastronomií
Za kulturou
Za sportem
Náročnost vybrat: vše / nic
Pro zdatnější
Romantika
Rodina s dětmi
Délka vybrat: vše / nic
Vycházka - půldenní
Celodenní výlet
Putování (více dnů)
Turistické cíle vybrat: vše / nic
 ↓ 
Doprava vybrat: vše / nic
Autobusová zastávka
ŽST
Letiště
Žel. stanice
Města, obce, vesnice vybrat: vše / nic
Vesnice
Městečko
Město
Osada
Samota
Městská část
Hlavní město
Přístav
Místní část
Náměstí
Ulice
Městys
Ostatní vybrat: vše / nic
Bivak
Hraniční přechod
Infocentrum
Nordic walking point
Ostatní
Turistická známka
WebKamera
Zajímavost
Památky a muzea vybrat: vše / nic
Hrad
Zámek
Zřícenina
Trosky
Kaple
Klášter
Pomník
Kříž
Chata
Muzeum
Bouda
Kostel
Památník
Měšťanský dům
Salaš, koliba
Letohrad
Farma
Hřebčín
Zámeček
Tvrz
Skanzen
Hradiště
Rotunda
Statek
Dům, budova
Chrám
Hřbitov
Hradby
Lapidárium
Kašna
Socha
Boží muka
Hrádek
Panský dvůr
Rychta
Pevnost, opevnění
Radnice
Drobné památky
Mešita
Synagoga
Příroda vybrat: vše / nic
Hora
Kopec
Štít
Vrchol
Jezero
Potok
Pleso
Rybník
Vodopád
Propast
Minerální pramen
Jeskyně
Krasový útvar
Údolí
Skalní útvar
Jezírko
Řeka
Říčka
Pohoří
Údolí, dolina
Kaňon
Sedlo
Travertíny
Planina
Hřeben
Louka
Pramen
Kámen
Zahrada
Rašeliniště
Slatě
Památný strom
Přírodní park
Ostrov
Sopka
Pobřeží
Poušť
Park
Rokle
Přírodní památka
Vodní nádrž
Studánka
Soutěska
Tůň
Pláž
Poloostrov
Bažina, mokřady
Sport a rekreace vybrat: vše / nic
Lázně
Rekreační oblast
Koňská stezka
Aquapark
Letovisko
Koupaliště
Ledovec
Ski areál
Golf
Půjčovna lodí
Cyklo bar - hospůdka
Cyklo shop - servis
Potápění
Zábava, atrakce
Půjčovna kol
Vinařský cíl
Technické zajímavosti vybrat: vše / nic
Důl, štola, šachta
Elektrárna
Jez
Lanovka
Mlýn
Most
Přehrada
Rozhledna
Technická památka
Zvonice
Výletní místa a parky vybrat: vše / nic
CHKO
Chodník, naučná stezka
Národní park
Odpočinkové místo
Orientační bod
Poutní místo
Rezervace
Rozcestí
Turistická trasa
Turistické destinace
Vyhlídka
Výletní místo
ZOO a botanické zahrady vybrat: vše / nic
Arboretum
Botanická zahrada
ZOO
Trasy vybrat: vše / nic
 ↓ 
Typ vybrat: vše / nic
Autem
Balónem
Běžecká trasa
Běžky
Cyklotrasa
Golf
In line brusle
Pěší trasa
Po vodě
Ski areál
Náročnost vybrat: vše / nic
Malá náročnost
Střední náročnost
Velká náročnost
Cestopisy vybrat: vše / nic
Tipy a novinky vybrat: vše / nic
Rady a tipy vybrat: vše / nic
 ↓ 
Doprava
Jídlo a ubytování
Ostatní
Peníze a ceny
Práce a život
Zdraví a bezpečnost
Moje dovolená vybrat: vše / nic
 ↓ 
Kdy jsme jeli vybrat: vše / nic
Jaro
Léto
Podzim
Zima
Délka dovolené vybrat: vše / nic
Méně než 1 týden (do 6 dní)
1 týden (7-9 dní)
Delší než 1 týden (10-12 dní)
2 týdny a více (13 a více dní)
S kým vybrat: vše / nic
Rodina s dětmi do 5-ti let
Rodina s dětmi do 10-ti let
Rodina s dětmi 10-18 let
S partnerem
S přáteli
Typ vybrat: vše / nic
Pobyt
Aktivní dovolená
Poznávací dovolená
Eurovíkend
Plavba
Prodloužený víkend
Zaměření vybrat: vše / nic
K moři
Na lyže
Za zábavou a poznáním
Do přírody
Na hory
Cyklo
Se psem
Na vodu
Aerobic
Golf
Wellness
Potápění
Za kulturou
Zábavné parky
Aquaparky
Gastronomie
Jak jsme jeli vybrat: vše / nic
Autem
Autobusem
Letadlem
Lodí
Jinak
Jak a kde jsme bydleli vybrat: vše / nic
Dům / rekreační objekt
Kemp
Apartmán
Hotel / Penzion
Stravování na dovolené vybrat: vše / nic
Vlastní
Snídaně
Večeře
Polopenze
Plná penze
All Inclusive
Ultra all inclusive
Fotogalerie vybrat: vše / nic
zobrazit výsledky
Změnit oblast
Vyhledat oblast:

100 let železnice Jungfrau v roce 2012

Tipy a novinky

Fotografie (3)

1.8.1912 byla otevřena nejvýše položená železniční stanice v Evropě, která byla později nazývána „Top of Europe“. Jedinečný výhled na alpské panorama ze sedla Jungfraujoch ve výšce 3454 m n.m. se tak zpřístupnil veřejnosti. Je to dosud jedna z hlavních atrakcí Švýcarska.

Jak se zrodil tenhle smělý plán? Významný švýcarský průmyslník Adolf Guyer-Zeller v oblasti Jungfrau v roce 1893 trávil dovolenou a při jedné procházce ho napadlo vystavět železnici až na Jungfrau. Úchvatné panorama nerozlučné trojice Eiger, Mnich a Jungfrau ho fascinovalo a po návratu načrtl první skicu a napsal první poznámky k této později realizované stavbě. Tato skica již naznačila mnohé. Adolf Guyer nebyl zdaleka první, kdo o projektu „železnice do nebes“ snil. Jeho návrh byl ale v mnohém revoluční. Přichází s ním v době tzv. zlaté doby alpinismu. Postupně jsou dobývány vrcholky Alp horolezci a cílem se stává, alespoň některé z úžasných vyhlídek umožnit i veřejnosti. To je počátek výstavby horských železnic. A v čem byl samotný projekt jedinečný? Zaprvé dráha nevyjíždí z údolí, ale z Kleine Scheidegg, kam už je železnice vybudována, čímž se ušetří mnoho výškových metrů. Zadruhé trasa železnice vede tunelem, což ji ochraňuje před nepřízní počasí. A zatřetí to byl návrh panoramatických oken na mezistanicích, která jsou sama o sobě již turistickou atrakcí, což umožní otevřít již první vybudovanou sekci a začít tak vydělávat na další úsek stavby. Ve své žádosti o stavební povolení pak vylíčil krásu alpské přírody, kterou tak bude možné zpřístupnit široké veřejnosti. Parlament pak přislíbil vydat 100.000 CHF na výstavbu meteorologické stanice na vrcholu.

Stavba začala v roce 1896. Stovky dělníků pracovaly ve směnách a hloubily ručně tunel. Stavba se protahovala díky nepříznivým geologickým podmínkám, finančním problémům i smrtelným úrazům. Z původně plánovaných sedmi let bylo nakonec šestnáct. A rozpočet z 10 milionů švýcarských franků vyšplhal až na 15. 1.8.1912 byla železnice ale dokončena a slavnostně otevřena. A i když se Adolf Guyer-Zeller zmýlil v době potřebné k realizaci stavby a v rozpočtu, byla jeho vize podnikatelsky naprosto zdravá a úspěšná. Již v prvním roce provozu vykázala železnice černá čísla a za celou dobu existence byla jen jediný rok ve ztrátě. Guyer-Zeller sám neměl možnost se železnicí projet, zemřel v roce 1899 ve věku 60 let. Měl sice pověst tvrdého obchodníka, ale byl oblíbený jako zaměstnavatel. Dělníky na stavbě navštěvoval, jedl s nimi a rozděloval jim peníze, jeho smrti všichni litovali.

Železnice zůstává i po sto letech technickým zázrakem a Jungfraujoch je stále nejvýše položenou železniční stanicí v Evropě.

Původní horská chata z roku 1924 vyhořela v roce 1972 a byla nahrazena moderní novou konstrukcí. Celý provoz je tady maximálně ekologický, intenzivní sluneční záření je hlavním zdrojem energie. Teplo nashromážděné přes den se ukládá na noc a nenajdete tady žádné topení. Počítá se ale se všemi zdroji energie: s teplem ze světel, s teplem z elektrických přístrojů, ale i s energií, kterou vydávají těla hostů. Ani když nesvítí slunce a teplota je 30 stupňů pod nulou, není nutné přes den žádné vytápění. Pouze v noci je klimatizací z elektrárny Jungfraubahnen dodáváno teplo, tak aby teplota neklesla pod 18 stupňů.

Pitná voda je dovážena z Kleine Scheidegg, užitková voda se získává ze sněhu. Odpadní voda je pak odváděna 9,4 km dlouhým tunelem do údolí do Grindelwaldu.

Tato unikátní stavba nabízející neopakovatelné výhledy rozhodně stojí za návštěvu!

Více informací na: www.jungfraubahn.ch

V češtině na: www.MojeSvycarsko.com

Poslední aktualizace: 24.7.2011
Kvalita příspěvku:    
Hodnotit kvalitu příspěvku
Sdílet s přáteli
Byl jsem zde!
Zapamatovat

Svět