Loading...
Jak se vyvíjí naše cestování po vlasti?
V průběhu několika posledních let uskutečnila Česká centrála cestovního ruchu – CzechTourism – několik aktivit, které se výrazně podílely na příznivém vývoji domácího cestovního ruchu. Šlo např. o projekt Podpory tvorby produktů a marketingu cestovního ruchuv regionech, či o skutečně širokou a intenzivní kampaň Česko – země příběhů. V těchto dnech CzechTourism uveřejnil výsledky sledování, které dlouhodobě ověřovaly, s jakým efektem se zmíněné aktivity setkaly.
V několikaletém projektu, zaměřeném na podporu regionů, se podařilo sjednotit jejich dosud poměrně roztříštěnou prezentaci a výrazně pozvednout atraktivitu Česka jako turistické destinace. Komplexní projekt zaznamenal velký úspěch nejen doma, ale i za hranicemi. Uspěla především kombinace teoretických i atraktivních praktických aktivit, které probíhaly s cílem zvýšení návštěvnosti turisticky zajímavých oblastí ČR. Český cestovní ruch tak získal nový náboj, který mu dlouho chyběl. Lze nyní předpokládat, že i nadále poroste návštěvnost našich regionů ze strany jak tuzemských, tak ale i zahraničních návštěvníků. Prvořadý účinek přinesla část projektu nazvaná Cílená propagace významných akcí cestovního ruchu. Soustředěnou podporu tak měly tři akce s mezinárodním významem, ve kterých se spojily tradice našeho národa, kultura, i designový zážitek. Jednalo se o akce Czech Hero Ride, Czech the Light a Meet Czech Design.
V rámci projektu a ve spolupráci s významnými regionálními subjekty cestovního ruchu vznikl rovněž Manuál pro tvorbu produktů – první ucelená příručka svého druhu. Jejím cílem bylo poskytnout praktický návod pro různé organizace cestovního ruchu i cestovní kanceláře, jak zkvalitnit nabídku cestovního ruchu a učinit ji pro turisty atraktivnější. „Manuál má vzhledem ke svému jedinečnému pojetí potenciál stát se m.j. vhodným výukovým materiálem pro střední a vysoké školy se zaměřením na cestovní ruch, a to právě díky pojetí celé problematiky v teoretické i praktické rovině,“ komentoval její uvedení gen. ředitel agentury Czech Tourism Rostislav Vondruška.
Viditelný přínos kampaně Česko – země příběhů
Obliba Česka jako destinace pro dovolenou vzrostla – jak se ve výzkumech ukázalo -v souvislosti s kampaní o 29 %. Cílem bylo zvýšit zájem českých turistů o prožití své dovolené v České republice a zvýšit podíl domácího cestovního ruchu na celkovém objemu cestovního ruchu České republiky. Monitoring efektivity projektu probíhal v šesti vlnách od května 2013 do října 2014, vyhodnocení kampaně připravila společnost ppm factum research.Šetření, které obsahovalo skupinové i individuální diskuze, online a osobní dotazování, vyznělo pozitivně. Kampani se dařilo propagovat Česko jako místo, které nabízí zajímavé cíle i dostatek možností k prožití aktivní dovolené. Zlepšilo se jak vnímání Česka jako „značky“ turistické destinace, tak i frekvence cestování po Česku mezi roky 2013 a 2014. Kampaň zaznamenalo 37 % široké veřejnosti a 50 % aktivních cestovatelů. Pozitivně oslovila 94 % populace, přičemž u 44 % zlepšila mínění o České republice jakožto turistické destinaci. „Na kampaň přijímáme mnoho pozitivních ohlasů z řad široké veřejnosti i odborníků, které nás velice těší. Umístila se v top 5 Effie Awards, soutěži o nejefektivnější reklamu, a společnost ppm factum research ji označila za nejúspěšnější kampaň, kterou kdy testovala,“ uvedl gen. ředitel agentury CzechTourism Rostislav Vondruška.
Z výsledků vyplynulo, že s dovolenou v České republice má většina dotazovaných (99 % cílové skupiny) velmi dobré zkušenosti. Slogan „Česko – země příběhů“ oslovoval příslibem pestrosti a rozmanitosti nabídky, přesvědčivě sděloval, že Česká republika je země bohatá na krásná a zajímavá místa, stále ne dosti známá a motivoval k jejich návštěvě. Kampaň napomohla nejen k přímému zvýšení objemu domácího cestovního ruchu, ale podařilo se jí i zlepšit názor české veřejnosti na cestování po České republice.
Naše zájmy se při cestování rozšiřují
V letošním roce byl uzavřen také pětiletý výzkum agentury CzechTourism, zaměřený na domácí cestovní ruch. Jeho výsledky m.j. ukazují, že se méně než dříve zajímáme o klasické poznávání a častěji volíme např. relaxační pobyty. Na svých cestách také více utrácíme. V prvním pololetí roku 2014 uskutečnili Češi podle údajů Českého statistického úřadu - ve srovnání se stejným obdobím loňského roku - o 32 % více delších domácích cest. Výzkum, provedený na vzorku cca 50 tisíc respondentů zjišťoval, jak se mění naše cestovatelské chování. „Více než polovina letních návštěvníků zůstává v navštíveném regionu pouze jeden den, v Zimě pak i přes převládající jednodenní pobyty roste zájem o ty víkendové. K delšímu pobytu či opakování návštěvy přispívá spokojenost se zážitky, přátelský přístup místních lidí k domácím turistům a rozmanitost nabídky způsobů trávení volného času,“ uvedl Jan Herget, ředitel Institutu turismu ČR agentury CzechTourism. V letní i zimní sezoně nás nejvíce lákají Šumava, Krkonoše, Západočeské lázně a Praha. V létě pak rádi míříme na Jižní Moravu a do Jižních Čech. Jako turisté chceme stále více poznat navštívený region a jeho obyvatele. Celých 59 % dotázaných má zájem objevit tradice a zvyky ve svém turistickém cíli. V popředí zájmu jsou tradiční řemesla a výrobky, tradiční architektura, či regionální gastronomie. Výzkum zaznamenal rostoucí spokojenost návštěvníků se službami i nabídkou regionů. Dlouhodobě nejspokojenější jsme na jihu Čech a Moravy, v posledním období také na severu Moravy a ve Slezsku.
Vývoj domácího i mezinárodního cestovního ruchu nesporně ovlivňuje ještě řada dalších objektivních faktorů - ekonomických, bezpečnostních, kulturních apod. Nicméně potěšitelné je, že nás více a více zajímá naše vlastní země, její půvab i historie, včetně skutečností, na které můžeme být oprávněně pyšní. Objevujeme tak, že existují a není jich tak málo, abychom pozbývali sebevědomí a ztráceli odvahu chovat se jako skutečně svobodní občané. V poslední době jde o potřebu stále více potřebnou…
Podklady: CzechTurism
Miroslav Navara