TURISTIKU PODPORUJÍ
61 555 turistů a cestovatelů
112 048 výletů, turistických cílů, tras a cestopisů
1 396 942,- odměny za články
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Svět
Tipy na výlet vybrat: vše / nic
 ↓ 
Druh vybrat: vše / nic
Do přírody
Na golf
Na hory
Na kole
Se psem
Vinařská turistika
Za gastronomií
Za kulturou
Za sportem
Náročnost vybrat: vše / nic
Pro zdatnější
Romantika
Rodina s dětmi
Délka vybrat: vše / nic
Vycházka - půldenní
Celodenní výlet
Putování (více dnů)
Turistické cíle vybrat: vše / nic
 ↓ 
Doprava vybrat: vše / nic
Autobusová zastávka
ŽST
Letiště
Žel. stanice
Města, obce, vesnice vybrat: vše / nic
Vesnice
Městečko
Město
Osada
Samota
Městská část
Hlavní město
Přístav
Místní část
Náměstí
Ulice
Městys
Ostatní vybrat: vše / nic
Bivak
Hraniční přechod
Infocentrum
Nordic walking point
Ostatní
Turistická známka
WebKamera
Zajímavost
Památky a muzea vybrat: vše / nic
Hrad
Zámek
Zřícenina
Trosky
Kaple
Klášter
Pomník
Kříž
Chata
Muzeum
Bouda
Kostel
Památník
Měšťanský dům
Salaš, koliba
Letohrad
Farma
Hřebčín
Zámeček
Tvrz
Skanzen
Hradiště
Rotunda
Statek
Dům, budova
Chrám
Hřbitov
Hradby
Lapidárium
Kašna
Socha
Boží muka
Hrádek
Panský dvůr
Rychta
Pevnost, opevnění
Radnice
Drobné památky
Mešita
Synagoga
Příroda vybrat: vše / nic
Hora
Kopec
Štít
Vrchol
Jezero
Potok
Pleso
Rybník
Vodopád
Propast
Minerální pramen
Jeskyně
Krasový útvar
Údolí
Skalní útvar
Jezírko
Řeka
Říčka
Pohoří
Údolí, dolina
Kaňon
Sedlo
Travertíny
Planina
Hřeben
Louka
Pramen
Kámen
Zahrada
Rašeliniště
Slatě
Památný strom
Přírodní park
Ostrov
Sopka
Pobřeží
Poušť
Park
Rokle
Přírodní památka
Vodní nádrž
Studánka
Soutěska
Tůň
Pláž
Poloostrov
Bažina, mokřady
Sport a rekreace vybrat: vše / nic
Lázně
Rekreační oblast
Koňská stezka
Aquapark
Letovisko
Koupaliště
Ledovec
Ski areál
Golf
Půjčovna lodí
Cyklo bar - hospůdka
Cyklo shop - servis
Potápění
Zábava, atrakce
Půjčovna kol
Vinařský cíl
Technické zajímavosti vybrat: vše / nic
Důl, štola, šachta
Elektrárna
Jez
Lanovka
Mlýn
Most
Přehrada
Rozhledna
Technická památka
Zvonice
Výletní místa a parky vybrat: vše / nic
CHKO
Chodník, naučná stezka
Národní park
Odpočinkové místo
Orientační bod
Poutní místo
Rezervace
Rozcestí
Turistická trasa
Turistické destinace
Vyhlídka
Výletní místo
ZOO a botanické zahrady vybrat: vše / nic
Arboretum
Botanická zahrada
ZOO
Trasy vybrat: vše / nic
 ↓ 
Typ vybrat: vše / nic
Autem
Balónem
Běžecká trasa
Běžky
Cyklotrasa
Golf
In line brusle
Pěší trasa
Po vodě
Ski areál
Náročnost vybrat: vše / nic
Malá náročnost
Střední náročnost
Velká náročnost
Cestopisy vybrat: vše / nic
Tipy a novinky vybrat: vše / nic
Rady a tipy vybrat: vše / nic
 ↓ 
Doprava
Jídlo a ubytování
Ostatní
Peníze a ceny
Práce a život
Zdraví a bezpečnost
Moje dovolená vybrat: vše / nic
 ↓ 
Kdy jsme jeli vybrat: vše / nic
Jaro
Léto
Podzim
Zima
Délka dovolené vybrat: vše / nic
Méně než 1 týden (do 6 dní)
1 týden (7-9 dní)
Delší než 1 týden (10-12 dní)
2 týdny a více (13 a více dní)
S kým vybrat: vše / nic
Rodina s dětmi do 5-ti let
Rodina s dětmi do 10-ti let
Rodina s dětmi 10-18 let
S partnerem
S přáteli
Typ vybrat: vše / nic
Pobyt
Aktivní dovolená
Poznávací dovolená
Eurovíkend
Plavba
Prodloužený víkend
Zaměření vybrat: vše / nic
K moři
Na lyže
Za zábavou a poznáním
Do přírody
Na hory
Cyklo
Se psem
Na vodu
Aerobic
Golf
Wellness
Potápění
Za kulturou
Zábavné parky
Aquaparky
Gastronomie
Jak jsme jeli vybrat: vše / nic
Autem
Autobusem
Letadlem
Lodí
Jinak
Jak a kde jsme bydleli vybrat: vše / nic
Dům / rekreační objekt
Kemp
Apartmán
Hotel / Penzion
Stravování na dovolené vybrat: vše / nic
Vlastní
Snídaně
Večeře
Polopenze
Plná penze
All Inclusive
Ultra all inclusive
Fotogalerie vybrat: vše / nic
zobrazit výsledky
Změnit oblast
Vyhledat oblast:

Dostali jsme se do rukou ozbrojenců, kteří nám ukradli kamión!

Tipy a novinky

Karel Loprais
Karel Loprais  •  Fotografie (4)

Karla Lopraise není mezi automobilovými nadšenci třeba představovat. Reprezentuje legendu českého Rallye. Za svoji kariéru vyhrál šestkrát první místo a dosud jej žádný jiný český závodník nepřekonal. Ostatně díky své popularitě a svému úspěchu se mu dodnes přezdívá Monsieur Dakar (Pan Dakar). Je taktéž několikanásobným držitelem Zlatého volantu a podle čtenářské a novinářské ankety se zařadil mezi závodníky tisíciletí.

Jak vzpomínáte na svoje zkušenosti s řízením kamionů a Rallye vůbec? Jak jste vlastně začínal?
Já jsem začínal s normálním kamiónem. Dostal jsem se do zkušebny, kde se testovaly sériové i prvotypové kamióny. Vůbec nešlo o Tatry, ale o dopravní kamióny. Na závodění vzpomínám velmi rád, pro mě to bylo úžasné období. Původně jsem chtěl začít s osobními auty, ale to se mi nepodařilo. Místo toho jsem skončil u kamiónů a tam jsem taky zůstal. Myslím si, že je to nejkrásnější období, co jsem zažil.

Která závodní trať vám utkvěla v paměti, ať už svou krásou nebo nebezpečným rázem?
Nejkrásnější cesty byly určitě v Africe, kterou jsme projeli všemi směry. Například jsme jednou jeli trať Paříž – Kapské město nebo jsme projížděli celý Egypt. Řekl bych, že Afriku mám projetou a stojí zato ji vidět. Pokud jste i vy milovníci dobrodružství, dokažte to svou fotkou na https://www.facebook.com/TelevizeSpektrum. Co se týče nebezpečí a psychického vypětí, tak bych řekl, že právě ty cesty v Africe jsou dost nebezpečný a riskantní. Proto se dost závodů přesunulo do jižní Ameriky, kde je bezpečnost zaručenější. Občas koukám na stanici Spektrum na Nejdrsnější kamióňáky světa a dost dobře se s nimi dokážu ztotožnit, protože jsem často čelil stejně nebezpečným situacím.

Kam jste se díky Rallye Dakar podíval nejdále?
Nejdál jsme se dostali do Číny. Brali jsme to cestou přes Moskvu až do Pekingu. Najeli jsme 16 tisíc kilometrů a celý to trvalo 28 dní.

Co je na závodech nejtěžší? Spousta lidí si asi nedovede představit, jaké to je sedět tolik hodin v kamiónu a zvládnout takové fyzické i psychické napětí.
Tak byly třeba etapy, které měřily 800 km a jely se 12-16 hodin, takže žádný čas na odpočívání ani nebyl. Jelo se nonstop a celá posádka musela být připravená, aby to zvládla nejen po té stránce fyzické, ale i psychické. Jediným způsobem, jak si trochu odlehčit, je pořádně se prospat, ale ani času na spánek moc nebylo. To už spíš záleží na tom, jak je člověk na to stavěnej.

Která cesta byla pro vás nejvíce náročná?
Byla to asi vůbec ta první cesta, první závod, protože jsme nevěděli, do čeho vůbec jdeme. Jeli jsme ranní i noční etapy, a když jsme přijeli zpátky do Paříže, tak jsem potom spal 24 hodin v kuse.

Jak je to se zařízením v kabině uvnitř kamiónů? Je to uzpůsobené tak, aby vám to zpříjemnilo cestu?
Tak na rozdíl od klasických kamiónů jsou sedadla připevněna úplně natvrdo. Souvisí to s tím, že řidič je připoután bezpečnostními pásy, které jsou ukotvené v podlaze. V podstatě tam žádný komfort není, protože při závodě všechno v kabině lítá vzduchem, takže všechno musí být pořádně připevněno. To kluci z Nejdrsnějších kamióňáků světa mají výbavu už mnohem pohodlnější.

Máte nějaký bližší vztah k dopravním kamiónům? Líbí se vám tuning a vychytávky, kterými si dnes řidiči kamióny vybavují?
Už jsem absolvoval cesty s takovými kamióny a rád se na ně podívám. Ale když si vezmete, že můj první Dakar byl v roce 1986, což bude za chvilku 30 let, tak jsem se většinu času věnoval závodním kamiónům, na které jsem zvyklejší.

Jaké jste měli Tatry k dispozici?
Tak většinou naše auta vydrží minimálně 4-5 závodů. Máme jedno auto, kterýmu přezdíváme Tatra Puma. Jde o naše nejúspěšnější auto v celé historii Dakaru – ze čtyř jízd jsme s ním vyhráli třikrát zlato a počtvrté stříbro. Je to nepřekonané auto. Je třeba skloubit skvělý auto a dobrou posádku, aby to v daný okamžik fungovalo.

K jakému autu, se kterým jste závodil, jste měl nejbližší vztah?
Určitě mám nejbližší vztah k Pumě, protože jsem s tím zažil největší radosti a taky je to auto, který není dodneška překonané. Nebo ještě první Hasičák, s tím jsme startovali v roce 1994. S tímhle autem jsme byli v absolutním pořadí šestí v kategorii Auto-kamión. První jako kamión a šestí absolutně. Dodnes toto pořadí nikdo nepřekonal.

A pamatujete si všechny odjezděné závody?
Všechny bych vám popořadě neřekl, ale pamatuju si přesně ty vítězné. První to bylo v roce 1988. Auto, se kterým jsme tenkrát jeli, teď stojí v Technickém muzeu v Kopřivnici. Další vítězné ročníky byly 1994 a pak 1995 – to jsem jel s Hasičákem. A pak jsme byli v roce 1996 druhý, což byl taky velmi povedený rok. A pak přišla Puma, s ní jsme byli první v roce 1998, 1999 a 2001. Dva Hasičáky nám ale ukradli přímo při závodě. Když se vyjížděl kopec, na vrchu na nás čekali ozbrojenci, který nám prostříleli kola u jednoho kamiónu. Vytáhli nás z aut, rozebrali věci z prostřeleného auta, naložili všechno na druhý kamión a s ním odjeli pryč.

V závodech teď pokračuje váš synovec Aleš Loprais, jak mu pomáháte?
Ano, v roce 2006 jsem si poranil páteř, v tom roce se mou Aleš jel jako navigátor. A už v roce 2007 jel svůj první závod, na kterém se umístil jako třetí, což byl fantastický výsledek. V začátcích si určitě nechal poradit, ale dneska už mají kluci úplně jiný auta a jiný možnosti.

Myslíte, že se Alešovi podaří překonat Vás, jako českou legendu Rallye?
Podívejte se, Aleš je mladý a začínal s tím už dost brzy. Já v jeho věku jsem ještě nevěděl, že Dakar existuje, takže on má všechno ještě před sebou a klidně mě může překonat. Budu velmi rád, když to bude právě on.




Poslední aktualizace: 30.8.2013
Hodnotit kvalitu příspěvku
Sdílet s přáteli
Byl jsem zde!
Zapamatovat

Svět