Loading...
Letní možnosti cestování po Švýcarsku v rámci Grand Train Tour of Switzerland. Celou vaši vlakovou dovolenou vyřešíte navíc jedinou jízdenkou Swiss Travel Pass, kterou využijete na všechny vlaky v rámci Grand Train Tour of Switzerland. MySwitzerland.com/GrandTrainTour
Ideálním způsobem dopravy do Švýcarska za letním vlakovým dobrodružstvím je jak jinak než právě možnost cesty z České republiky vlakem. České dráhy od prosince 2022 přidaly po úspěchu s nočním spojením přes Rakousko (EC 337 Jižní expres) druhý noční spoj (EC 458 Canopus), který odjíždí z Prahy taktéž každý den, ovšem přes Německo po trase Praha – Ústí nad Labem – Děčín – Drážďany – Lipsko – Basilej – Curych. Na výběr tak máte další možnost, jak cestovat do Švýcarska pohodlným a k přírodě udržitelným způsobem, kdy večer vyjedete z Prahy a druhý den ráno přijedete do Švýcarska odpočatí a připraveni na celý den před vámi.
Spoj přes Rakousko využijí především ti z vás, kteří chtějí začít putování po Grand Train Tour s panoramatickým vlakem Bernina Express a Glacier Express nebo pokud plánujete dovolenou v regionu Davos Klosters, známému díky trailům a trasám, které potěší každého bikera od začátečníků až po absolutní profesionály vyhledávající speciality jako IMBA Alps Epic Trail, enduro trek Bahnentour s překonáním 10.000 výškových metrů, tři denní trail s elektrokolem a přenocováním na horských chatách.
My se ovšem zaměříme na nový spoj přes Německo, který odjíždí z Prahy každý den v 18:26 s příjezdem do Basileje v 07:20 a Curychu v 09:05. Z Basileje i Curychu je možné se vydat do Lucernu a dále do Ticina vlakem Treno Gottardo – i když tento vlak není přímo zahrnut do Grand Train Tour of Switzerland, rozhodně byste ho neměli při své cestě po Švýcarsku vynechat. Vlak samotný nabízí velká okna s vyhlídkou, samoobslužný kiosek s občerstvením a kávou a velice pohodlné sedačky s USB nabíječkami.
Treno Gottardem se přiblížíme do Lucernu, kde můžeme kromě ikonického Kapličkového mostu navštívit domácí vrchol Pilatus, na který se dopravíme nejstrmější zubačkou světa – z Lucernu nejprve vyplujeme lodí do vesničky Alpnachstad, kde se přestupuje na zubačku. Zubačka nabízí nové vagony s prosklenými střešními okny a ve výhledu při cestě na dračí vrchol vám nebude skoro nic překážet. Zubačka je poháněna elektrickou energií, kterou si také při brždění i sama vyrábí a snižuje tak svou spotřebu elektřiny. Na vrchol samotný si rezervujte alespoň 3 hodiny nebo i celou noc – lze zde totiž přespat ve dvou hotelech a západy a východy slunce jsou zde dechberoucí. V případě, že jste si již zajistili ubytování v Lucernu, na vrcholu se alespoň vydejte na jeden z vyhlídkových bodů nabízející výhledy na alpské vrcholy na jedné straně a na Lucernské jezero na straně druhé. Následující den se již vydáme z Lucernu historickým parníkem v duchu Belle epoque nebo moderní lodí kolem míst opředených historií (Rütliwiese, Schillerstein a Tellova kaple) až do Flüelenu, kde se přestupuje na panoramatický vlak Gotthard Panorama Express. Tento vlak své cestující dopraví do minulosti po slavné gotthardské železnici na jih Švýcarska skrz gotthardský tunel postavený v roce 1882. Díky velkým panoramatickým oknům si skvěle vychutnáte výhledy na kostel ve Wassenu, který se díky technicky odvážnému uspořádání kolejí s mnoha točitými tunely stal světoznámý a jednou z ikon tohoto vlakového putování. Kromě několika pamětihodností si během této historické cesty časem vychutnáme také speciální představení historie, mýtů a legend kolem Gotthardu přímo na palubě vlaku. Ve vlakové soupravě najdete také speciální vagon pro fotografy, ve kterém je možné otevřít okýnka a nerušeně tak fotografovat nespočet krásných scenérií po trase. Putování Gotthard Panorama Expressem zakončíme v Bellinzoně – zde si udělejte alespoň jednodenní zastávku a vydejte se do centra města k soustavě hradů zapsaných na seznamu UNESCO, v centru poté dobijte energii při obědě – šafránové rizoto je skvělou volbou.
Z Bellinzony se ještě večer nebo až další den brzy ráno vydáme do Lugana a přestoupíme na Bernina Express Bus, který nás doveze do Tirana, odkud se vydáme do Sv. Mořice na palubě panoramatického vlaku Bernina Express. Po cestě nás čeká unikátní kruhový viadukt Brusio (722 m n. m.), kdy vlak nadjede sám sebe a poté vystoupá do nejvýše položené stanice Rhétské dráhy Ospizio Bernina (2.253 m n. m.) odkud se již „klesne“ do Sv. Mořice (1.775 m n. m). V Mořici nás čeká zastávka, kde je možné se vydat na vyhlídku lanovkou na Corvatsch (3.297 m n. m.) nebo protáhnout nohy po některé z místních pěších tras – vydejte se pozemní lanovkou na Corviglii a poté zpět po svých s výhledy na místní engadinská jezera. Milovníci whisky by neměli vynechat návštěvu hotelu Waldhaus am See, ve kterém se nachází bar Devil's Place s 2.500 druhy whisky – největší výběr whisky na světě. Místní hotelová vinotéka Cave Waldhaus navíc nabízí vinný lístek, několikrát oceněný časopisem Wine Spectator Grand Award a Best of Award of Excellence, s více jak 1.000 položek a je zde uloženo 25.000 lahví z více než 20 zemí.
Když už budete v Engadinu, udělejte si alespoň jednodenní výlet do Dolního Engadinu, konkrétně do Guardy, jedné z nejhezčích vesnic celého Švýcarska, za menší pěší turistikou nebo do města Scuol s malebnými domy zdobenými sgrafity. Ráno se vydáte vlakem Rhétské dráhy z Mořice do Scuolu a odtud přímo lanovkou od nádraží na vrchol Motta Naluns. U lanovky si vyzvedněte terénní koloběžky a vydejte se zpět do Scuolu po svižné, ale bezpečné trase vhodné i pro děti. Po cestě naleznete hned několik míst vhodných pro menší piknik a pauzu. Na oběd jste již zpět ve Scuolu a zde si po dopoledni na koloběžce odpočiňte v místních minerálních lázní s výhledy z venkovního bazénu na alpské vrcholy kolem vás. Další den se již vrátíme na palubu vlaku, a to rovnou na palubu jednoho z nejslavnějších – Glacier Expressu, kterému se také přezdívá nejpomalejší rychlík světa.
Ze Sv. Mořice nás čeká cesta po trati Albula, která je díky svým točitým tunelům, technickému provedení a fotogenickému viaduktu Landwasser zapsána na světovém dědictví UNESCO, přes Chur a švýcarský Grand Canyon se dopravíme do Andermattu, malého alpského střediska, kde dříve sídlilo velitelství švýcarské armády, a které je dnes prázdninovou destinací. Zde je ideální se ubytovat v nově postaveném hotelovém komplexu Radisson Blu Hotel Reussen vzdáleného 5 minut chůze od nádraží. V Andermattu a blízkém okolí se vydejte na via-ferratu vhodnou i pro děti nebo na pěší trasu k pramenu Rýna, která vede od průsmyku Oberalp k jezeru Toma (8 km, ca 4 hodiny chůze a převýšení 468 m).
Další den se pokračuje vlakem směr Fiesch – zde v dopravním terminálu přestoupíme přímo z vlaku na lanovku a vydáme se do vesničky Fiescheralp, která je bez automobilového provozu. Fiescheralp je společně a blízkou vesničkou Bettmeralp a Riederalp součástí prázdninové destinace Aletsch Arena, jejíž jméno ji dal místní Aletschský ledovec, který je díky své délce 20 km nejdelším údolním ledovcem Alp. Na místě se vydejte alespoň na vyhlídkovou plošinu Hohfluh nebo Moosfluh a dále na plošinu na Eggishornu nebo Bettmerhornu – všude vás pohodlně dopraví lanovka. Dobrodružnější turisté se mohou vydat na pěší trasu vedoucí od vyhlídkové plošiny na Bettmerhornu podél ledovce na horskou chatu Gletscherstube Märjelen, kde se přespí a druhý den pokračuje zpět směr vesnička Fieschealp a dále Bettmeralp. Odpoledne se přejede vlakem do Zermattu s ikonickým Matterhornem.
Po dalším vlakovém putování se v létě v Zermattu vydejte na gurmánskou pěší stezku Gourmet Trail – zde totiž platí, že i cesta je cílem. Přímo v Zermattu si zakupte Gourmet Pass Findeln a vydejte se na pozemní lanovkou na Sunneggu, odkud se pokračuje přes Findeln, kolem jezera Leisee, Patrullarve a Ried zpět do Zermattu. Trasa není dlouhá, ale je dobré si na ní rezervovat skoro celý den, po trase vás totiž čeká hned několik zastávek v místních restauracích a v každé je připraveno jiné potěšení. V restauraci Paradise si vychutnáte výběr tapas, další zastávkou je gurmány oblíbená Chez Vrony, kde na si dáte předkrm. Hlavní chod se podává v restauraci Findlerhof, která získala hned několik ocenění a třešničkou na dortu je sladký dezert v restauraci Sonnmatten v Zermattu. Ještě večer se po vydatné cestě přesuneme z Zermattu vlakem do Montreux odkud nás druhý den ráno čeká nový panoramatický vlak.
Ráno nasedáme v Montreux na palubu nového panoramatického vlaku GoldenPass Expres, který nahradil původní vlak GoldenPass Line. Nově je možné trasu z Montreux do Interlakenu absolvovat bez přestupu, i když se nám po cestě mění rozchod kolejí. Od prosince 2022 totiž Švýcaři spustili provoz světově unikátního osobní vlaku, který za jízdy změní rozchod svého podvozku a může tedy operovat na klasickém i úzkorozchodném kolejišti. Novinkou GoldenPass Expressu je také další cestovní třída – na cestující čeká 2. i 1. třída a také prémiová Prestige Class s vyhřívanými masážními sedadly umístěnými u velkých panoramatických oken. Tato sedadla, která mimo jiné vyrobila česká společnost BORCAD, můžete také otočit do směru jízdy a jsou vyvýšena o 40 cm oproti ostatním sedadlům ve vlaku. Příjemnou zprávou také je, že místenka do této třídy není nějak přemrštěná a cestující vyjde na 35,- CHF. Do června 2023 jezdí vlak na trase z Montreux do Interlakenu jednou denně vždy v 09:35 s příjezdem ve 12:50, od června přibudou k tomuto spoji další dva denní spoje.
Pokud jste se ještě nenasytili švýcarských zážitků, udělejte si v Interlakenu denní nebo dvoudenní pauzu, jeden den se vydejte na bondovský vrchol Schilthorn – Piz Gloria proslavený bondovkou V tajné službě Jejího Veličenstva. Právě díky tomuto filmu byla vrcholová stanice s první otáčecí restaurací světa dokončena a dnes může sloužit veřejnosti. Na vrcholu si k obědu objednejte Burger 007 nebo se sem rovnou vydejte na brunch – místní lanovkářská společnost nabízí zvýhodněné jízdné na lanovku v kombinaci s brunchem, v den vašich narozenin máte navíc jízdenku ze Stechelbergu na vrchol Schilthornu a zpět zcela zdarma. Během zpáteční cesty z vrcholu si dopřejte zvýšenou hladinu adrenalinu při procházce po zavěšeném chodníku Thrill Walk v mezistanici lanovky na Birgu. Druhý den se vydejte na nejvýše položenou železniční stanici Evropy, Jungfraujoch – Top of Europe, ve 3.454 m n. m. – výhledy z panoramatické vyhlídkové plošiny, ledovcová jeskyně, možnost projít se po sněhu i v červnu vás určitě okouzlí a na tuto návštěvu budete dlouho vzpomínat (na vrcholu se vám budou i v létě hodit zimní rukavice).
Z Interlakenu se v poslední den našeho železničního dobrodružství po Švýcarsku vydáme vlakem přes Bern do Curychu. Od zimního jízdního řádu 2022 nově spojuje Interlaken s Curychem také přímé vlakové spojení a odpadá tak nutnost přestupovat v Bernu – i když Bern také stojí alespoň za půldenní návštěvu. Od hlavního nádraží v Bernu se vydejte do Starého města zapsaného na UNESCO, navštivte výběh místních medvědů u řeky Aare, otestujete švýcarské pivo v minipivovaru Altes Tramdepot, které jako Čech s čistým svědomím mohu rozhodně doporučit, a při cestě zpět na vlak se zastavte v některém z obchůdků či kavárniček umístěných v podloubích ulic Starého města. Z Bernu se vlakem do Curychu dopravíme za hodinku jízdy a poté už můžeme pokračovat večer vlakem zpět do Prahy. Spoj EC 459 Canopus / EN 40459 NightJet (přes Německo) odjíždí v 19:59 a do Prahy přijíždí v 09:38, spoj EN 467 /EN 463 / EC 330 (přes Rakousko) poté odjíždí ve 20:40 a do Prahy přijíždí v 10:39.
Při plánování vlakového dobrodružství po Švýcarsku se podívejte na web švýcarských drah SBB, kde na jednom místě (a hlavně přehledně) naleznete jízdní řády na veškerou veřejnou dopravu po celém Švýcarsku – tedy na vlaky, autobusy, lodě, MHD, lanovky a horské železnice. Zde si můžete naplánovat svůj itinerář a pro putování po Grand Train Tour of Switzerland si zakupte jízdenku Swiss Travel Pass, která je platná na veškerou veřejnou dopravu po Švýcarsku, v případě zastávek v destinacích si zakupte Swiss Travel Pass Flex. Jen pro názornost: Swiss Travel Pass Flex na 8 dní ve 2. třídě pořídíte za 409,- CHF, jízdu Glacier Expressem (Sv. Mořic – Zermatt) + Bernina Expressem (Chur – Tirano) + Gotthard Panorama Expressem (Lucern – Lugano) + GoldenPass Expressem (Montreux – Interlaken) pořídíte bez Swiss Travel Pass a místenek ve 2. třídě za 421,- CHF. A to zde není započítána MHD a doprava normálními vlaky, na které Swiss Travel Pass platí také.
TEXT: Jan Ursíny
Švýcarsko na jedno kliknutí
Bližší a aktuální turistické informace o Švýcarsku naleznete v čeština na webu Switzerland.com, kde si také můžete objednat tištěné mapy a brožury zdarma k zaslání poštou. Nezapomeňte také sdílet vaše zážitky ze Švýcarska na Instagramu s hashtagem #MojeSvycarsko a inspirujte tak ostatní k dokonalé dovolené.