Sölden postavil pro zimní sezónu 2016/17 nejvýkonnější lanovku na světě
Lanovky v Söldenu zvýšují kvalitu infrastruktury rovnou o několik úrovní. S novou lanovkou Giggijochbahn staví 10-místnou kabinkovou lanovku na jednom oběžném laně s nejvyšší přepravní kapacitou na světě! Nová lanovka je mistrovské dílo v oblasti techniky lanovek a navíc architektonický skvost. Ale hlavně: v současné době nepřekonatelná, co se týče komfortu pro cestující.
Přepravní kapacita 4.500 osob za hodinu otevírá nové dimenze výkonu i komfortu lanovky na Giggijoch, prosluněný hotspot v lyžařském středisku Sölden. Od příjezdu k dolní stanici (1.362 m) až po vystoupení nahoře (2.283 m) očekává cestující kvalitativní skok: dostatek prostoru, vzduchu a světla ve staničních budovách, prostorné 10-místné kabiny, velké a výborně vybavené dopravní plochy, podstatně zkrácená doba jízdy, extrémně klidná jízda a rovné, bezbariérové přístupy a výstupy.
Příjezd do nové dimenze
Výrazná, štíhlá silueta dolní stanice s jižním vchodem ukrývá přízemní, 13 metrů vysokou pokladní halu s osmi přepážkami a nejmodernější informační technologií se všemi informacemi z lyžařského areálu. Nad ní se nachází nástupní plošina, nápadně vystupující z vertikální linie budovy, pohodlně přístupná z úrovně parkoviště po dvou pohyblivých schodištích a dvěma výtahy. Nástupní plošina je dále napojená na parkovací budovu a přímo na sjezdovky.
Rychlá přeprava, extrémně klidná jízda
Maximální rychlostí a bez front přepraví nová lanovka na Giggijoch hosty na ty nejkrásnější sjezdovky - díky přepravní kapacitě 4500 osob za hodinu ve 134 kabinkách a rychlosti 6,5 m/s se sofistikovaným přístupovým systémem. Po nástupu pokračuje přeprava velmi klidně: lanovka nabízí o 20 centimetrů více místa než ve srovnatelných 10-místných kabinkách a vysoce kultivovaný chod. Nejnovější vývoj v oblasti lanovek, který světová jednička mezi výrobci lanovek, firma Doppelmayr poprvé použila právě u lanovky na Giggijoch, tady předvádí svůj účinek. Přes více než 26 zcela nových vzpěr a 2.650 m nakloněné délky trvá jízda jen necelých 9 minut - a to s výškovým rozdílem 920 metrů! Celá trasa je pro bezpečnost návštěvníků osvětlená a vybavená kamerami a reproduktory.
„Úroveň Walk In“ nahoře
Po příjezdu do staniční budovy nahoře zažijí cestující výhody nejnovější technologie velmi zblízka. Nástupní a výstupní prostor je poprvé realizován „ve tvaru kosti“. Konkrétně to znamená, že: deset kabinek je seřazeno hustě za sebou v jedné řadě a jsou připraveny k nástupu nebo výstupu - podobně jako vagóny soupravy metra. Tahle „Walk In úroveň“ tak umožňuje pohodlný přístup na sjezdovky a k lanovkám, bez stresu a bez bariér. Po příjezdu se cestujícím odhalí celý rozměr horní stanice. Ocelová konstrukce potažená fólií ukrývá nejen staniční úroveň a nad ní nádraží kabinek, ale také prodejnu sportovních potřeb a úschovnu lyží o ploše cca 250 m2. Komfortněji už den na lyžích začít nemůže. Pohodlný výstup z lanovky v běžné zimní obuvi, eskalátorem nebo výtahem do úschovny, vklouznout do vyhřátých lyžařských bot, popadnout lyže a jet.
Další architektonický milník ve středisku Sölden
Při stavbě lanovky Giggijochbahn vlastně pokračuje velmi úspěšná minulá spolupráce. Architekt Johann Obermoser stojí po lanovce Gaislachkoglbahn a gurmetském restaurantu ice Q na Gaislachkoglu také za podobou nové lanovky Giggijochbahn. A tím i za dalším architektonickým vrcholem lyžařského střediska v Söldenu. Samotnou siluetu stavby umístila kancelář Obermoser na scénu velmi pregnantně. Nástupní úroveň byla vyvýšena na 13 metrů a umožňuje koncepci stanice s co nejmenší stopou na pozemku. Štíhlé, věžové, masivní jádro stavby pojme technologii lanovky a je zdaleka viditelné jako symbol. Vyvýšená nástupní úroveň zmizí za perforovaným pásem obrazu horského panoramatu Ötztalských Alp. Zrcadlení podhledu vyčnívajícího z hlavní konstrukce vytváří dojem lehkosti. Světelné efekty mohou v panoramatickém obraze simulovat různé nálady. A při tom všem nepřichází nikdy zkrátka faktor servisu a komfortu. Vstupní prostor, napojený také přímo na sjezdovku a parkoviště, propojují dva eskalátory.
Udržitelné hospodaření s energií
Dolní a horní stanice jsou vytápěny ekologicky a udržitelně – zcela ve smyslu energetického managementu lanovek Sölden. Dolní stanice je vybavena tepelným čerpadlem z podzemní vody. Nahoře slouží systém rekuperace tepla s výměníky a dvěma vzduchovými tepelnými čerpadly, aktivací betonového jádra a otopné ventilátory.
Upcycling: Stará lanovka se dočká své druhé kariéry ve středisku Hochoetz
Nová přibližovací lanovka je již třetí generací lanovek na Giggijoch. Za téměř 37.000 hodin provozu přepravila její předchůdkyně své poslední cestující v Söldenu 17.dubna 2016. Podotýkáme: v Söldenu, protože lanovka, uvedená do provozu v roce 1998, bude od nadcházející zimy dál sloužit v lyžařském středisku Hochoetz. Tam převezme do budoucna roli lanovky Ochsengartenbahn a zvýší tím také kapacitu v lyžařské oblasti Hochoetz.
Základní technické údaje lanovky 10-EUB Giggijoch
Výrobce: Doppelmayr
Systém: Spojovatelná 10-místná kabinková lanovka
Nadmořská výška dolní stanice |
1.362 m |
Nadmořská výška horní stanice |
2.283 m |
Diagonální délka |
2.650 m |
Výškový rozdíl |
920 m |
Rychlost jízdy |
6,5 m/s (variabilní) |
Přepravní výkon za hodinu |
4.500 osob |
Doba jízdy |
8,87 min |
Počet kabin |
134 |
Počet vzpěr |
26 |
Délka lana |
5 371 m |
Rok výroby |
2016 |