Bořetice – letadlo L-200 Morava
Turistické cíle • Ostatní • Zajímavost
Jihomoravskou vinařskou obec Bořetice, nacházející se v okrese Břeclav, necharakterizují jen vinohrady, sklípky, láhve s bílou a červenou tekutinou nebo Svobodná Republika Kraví hora, ale také letadla a letectví – nebo přesněji řečeno letadlo a letectví. Druhou kategorii zastupuje zdejší firma Evektor, která je mezinárodní společností, založenou v roce 1991 a zabývající se vývojem a konstrukcí – zejména ultralehkých – letadel, tu první pak dvouvrtulový víceúčelový letoun L-200 Morava, vyrobený v Letu Kunovice, tehdy ovšem ještě nazvaném národní podnik Strojírny první pětiletky. Tento „vzdušný koráb“, vyráběný později v Letňanech, najdeme na začátku – nebo na konci vesnice - při silnici ve směru na Velké Pavlovice a Hustopeče. Bořetické letadlo zde stojí jako pomník na silných železných trubkách, na svém trupu nese velký nápis Bořetice; na ocase letadla je pak umístěn červenozelený znak obce.
Původně zde prý však nestával tento sportovní stroj, ale v dobách Svazarmu bychom zde našli letadlo vojenské. S porevolučním zánikem Svazarmu však zmizela v propadlišti dějin i ona „zbraň na obranu socialismu“ a brzy byla nahrazena „vlasteneckým“ sportovním letadélkem Morava, jehož prototyp poprvé vzlétl již v roce 1957. Paradoxně se prý při jeho návrhu nechali konstruktéři Letu Kunovice inspirovat americkými letouny Piper PA-23 Apache a Cessna 310. Šéfkonstruktérem dolnoplošníku L-200 byl Ing. Ladislav Smrček a v letech 1957 až 1964 se ho údajně vyrobilo více než 360 kusů. V tehdejším Československu jich zůstala asi stovka, většina jich však putovala do SSSR. Zájem byl i v Polsku, Bulharsku nebo v NDR, ale některé stroje putovaly také např. do Austrálie, Argentiny, Kuby, Velké Británie, Egypta, Indie, Jižní Afriky, Egypta, Francie, Indonésie či Švédska, tedy často poměrně exotických destinací. Proslavil se zejména jeden z deseti strojů, dodaných na Kubu, který byl „imperialistickými agresory“ unesen do USA, tam otestován a následně umístěn do Amerického národního leteckého muzea.
Jak již bylo uvedeno na začátku článku, letadlo L-200 Morava je strojem víceúčelovým. Jeho primárním úkolem sice byla přeprava osob na kratší vzdálenosti (aerotaxi), ale používal se také pro výcvik pilotů, a byl schpný rovněž transportovat dva raněné na lehátkách. Hlavními zákazníky komerčních letů však měly být vyšší ministerští úředníci nebo ředitelé různých závodů a společenských či politických organizací. Proto byl čalouněný interiér Moravy upraven tak, aby připomínal naše luxusní vládní vozidlo Tatra 603. Dnes prý v České republice zůstalo v provozu ještě asi dvacet letadel tohoto typu a používají se zejména k vyhlídkovým letům a pořizování fotodokumentace, včetně vyhledávání kradených automobilů. V roce 2008 letadlo L-200 Morava dokonce dosáhlo severního pólu.
Letadlo bylo vyráběno v několika verzích, nazvaných XL-200, L-200, L-200A a L-200D. Let L-200 Morava má rozpětí 12,3 metru, jeho délka je 8,6 m a výška 2,25 m. Hmotnost prázdného letadla je 1 275 kg, vzletová pak 1 950 kg. Pohon zajišťuje čtyřdobý, šestiválcový motor M-337 o výkonu 2 x 154 kW. Maximální rychlost se uvádí hodnotou 310 km/h, maximální dolet 1 710 km a výškový dostup 6 200 metrů.