Brno-Kamenný Mlýn - kaple sv. Antonína Paduánského
Kamenný Mlýn (německy Steinmühl) je bývalá dnes zaniklá ves, která se rozkládala na levém břehu řeky Svratky při západním okraji Wilsonova lesa v prostoru dnešní Žabovřeské ulice. Kamenný Mlýn vznikl v 19. století jako malá, téměř výlučně německá osada, na severozápadním okraji dnešní čtvrti Pisárky, v blízkosti stejnojmenného vodního mlýna, doloženého zde roku 1366. V roce 1834 měla osada 9 domů, volně seskupených kolem úzké cesty ze Žabovřesk do Pisárek. Jelikož osada měla výčepní právo, vznikla zde i hospoda. Roku 1860 zde byla založena textilní továrna A. Schwaba a synů, roku 1911 je uváděna i výroba alkoholických nápojů. Do konce 19. století vznikla v osadě podél cesty souvislá zahuštěná drobná zástavba čítající přibližně 30 domů. Národnost zdejších obyvatel se roku 1898 stala hlavním důvodem pro vyčlenění osady z českých Žabovřesek a vzniku samostatné obce, která získala i vlastní katastr. V roce 1919 se stala součástí nově vytvořeného Velkého Brna. Kamenný Mlýn však až do roku 1930 tvořil samostatnou místní část. V 70. letech minulého století pak byla celá zástavba Kamenného Mlýna zlikvidována při necitlivé výstavbě nové levobřežní silniční komunikace z Pisárek do Komína a Bystrce. Zachována zůstala jen kaple sv. Antonína Paduánského nad tramvajovou tratí.
Na místě současné stavby z režného zdiva stála v těchto místech kaple již od roku 1617, kdy byla součástí osady Kamenný Mlýn. Zrušena byla roku 1787, nedlouho poté byla zřejmě zbořena. V roce 1884 byla za částku 700 zlatých vystavěna dnešní kaple sv. Antonína Paduánského. Stavbu provedl zednický mistr Hugo Prochaska podle projektu ing. Aloise Franze. Objekty Kamenného Mlýna byly pak zbořeny v 70. letech 20. století při výstavbě dnešní Žabovřeské ulice. Kaple umístěná v bývalém průmyslovém areálu nad tramvajovou tratí je dnes v havarijním stavu. Zdejší koleje tramvajové linky se budou přesouvat do tunelu ve skalním masívu, který se zde má v dohledné době budovat. Místo nich pak vznikne prostor pro druhý pruh navrhované čtyřproudovky městského okruhu. Nebylo však donedávna jisté, zda historicky cenná novogotická kaple přežije tuto stavební činnost.
Doplnění 12/2015:
V roce 2015 se podařilo prohlásit kapli za kulturní památku a objekt pak přešel do majetku města Brna. Podle poslední studie proveditelnosti by kaple měla být zakomponována do pěších vycházkových tras nad ní se nacházejího Wilsonova lesa a její okolí pietně upraveno. Se zajímavým nápadem přišli i místní dopraváci a fandové městské hromadné dopravy. Ti došli s návrhem, že by každý tunel měl mít svoji patronku. Tou je svatá Barbora, patronka důlních a hornických děl a neočekávaných událostí. Po odsouhlasení vedením Dopravního podniku se ředitel podniku obrátil na brněnského biskupa a požádal jej, zda by kaple sv. Antonína Paduánského byla zasvěcena též sv. Barboře. I z brněnského biskupství přišla kladná odpověď. V Brně tak bude postaven první tramvajový tunel v České republice s vlastní kaplí. Bude to kaple sv. Antonína a sv. Barbory a měla by být příležitostně využívána k bohoslužbám za řidiče, oběti dopravních nehod a podobně. Přípravné práce na přesunu tramvaje do podzemí již započaly a dokončeny by měly být v roce 2022.
Doplnění 12/2022:
Stavba velkého městského okruhu na Žabovřeské s sebou přináší nejen nové řešení pro motoristy a vybudování unikátního tunelu pro tramvaje, dotkla se také kaple sv. Antonína Paduánského v lokalitě Kamenný mlýn – najdeme ji na vyvýšené terase přímo nad novou tratí tramvaje v blízkosti ústí tunelu. Tato neogotická stavba prošla v roce 2022 celkovou rekonstrukcí.
Místo, které nyní známé jako rušné dopravní území Žabovřeské „čtyřproudovky“, patřilo ještě v nedávné minulosti k malebným a rekreačním oblastem města Brna. Zde se půjčovaly loďky k vyjížďkám po řece Svratce, kde jste mohli navštívit nejednu hospůdku či si zpříjemnit den pohodovou procházkou s výhledy na řeku či pečlivě opečovávané vinice Císařského (dnes Wilsonova) lesa. V místech, které dnes upomíná jen osamělá kaplička sv. Antonína, se rozprostírala osada, nesoucí název Kamenný Mlýn (Steinmühl). Myslím si, že pro všechny, kdo tuto stavbu znají, a je to kus naší historie. Je dobrou zprávou, že je zrekonstruovaná a váže se k ní pozornost celého kraje.
Rekonstrukce kaple probíhala současně s dopravní stavbou a podařilo se ji obnovit do původního stavu. Především se jednalo o obnovu a zachování typického režného cihelného zdiva. Nově byla kaple osazena odlévaným zvonem s pamětními nápisy. Jakmile bude tato část okruhu hotova, na kapličku se bude moci jít podívat každý díky novému chodníku podél tramvajové trati.