Loading...
Turistické cíle • Městská část
Katastrální území Trnitá se nachází jižně od historického centra města. Na původním katastru Trnité existovala v minulosti hned tři samostatně spravovaná vesnická předměstí a to Trnitá, Petrovská Ulice a Dornych. V roce 1850 pak byl celý tehdejší katastr Trnité spolu s Novými Sady připojen k Brnu. V letech 1854-56 bylo u jižního konce ulice Trnitá vybudováno Rosické nádraží. Od něho pak v letech 1868-70 byla zbudována spojka k hlavnímu nádraží, vedená po vysokém náspu. Bouřlivým průmyslovým rozvojem Brna byla i Trnitá zasažena stavební činností. Roku 1865 mezi touto spojkou a centrální ulicí Trnitá byla založena zprvu malá továrna Friedricha Wanniecka, která se však časem rozrostla v rozlehlý průmyslový areál. V letech 1883-86 došlo k výstavbě Vlárské tratě. Vybudování výše zmíněných železničních koridorů znamenalo však konec rozvoje zástavby této části katastru, neboť z centrální komunikace Trnitá, se stává slepá ulice. Oživení přišlo až v letech 1977-85, kdy zde bylo postaveno nové Ústřední autobusové nádraží Zvonařka. Dále pak v letech 2003-05 před ním směrem k centru města vyrostl obří nákupní areál Galerie Vaňkovka. V letech 2013 a 2017 pak i krátkodobé oživení Rosického nádraží, kdy sem byla na několik týdnů přesunuta téměř veškerá doprava z brněnského hlavního železničního uzlu. V této době vzniká i nový název - dolní nádraží. Současná dlouhodobá (roční) výluka oživila opět území této části Trnité. Došlo k rozsáhlejší opravě nádražní budovy, zbudována tři nová nástupiště a provizorní čekárny se sociálním zázemím.
Nedávno přibyl poblíž nádraží objekt osmi přízemních buněk, kde v jedné z nich je vystavena i maketa budoucího nového vlakového nádraží a okolní čtvrtě pro deset až patnáct tisíc obyvatel. Při jeho slavnostním otevření bylo zástupci Kanceláře architekta města Brna poukázáno na potřebu výstavby nového nádraží a souběžné dostavby okolí. Model zobrazuje čtvrť už s plánovanými ulicemi, budovami a okolní veřejnou zelení včetně úprav břehů blízké řeky Svratky. Se započetím výstavby nádraží se počítá v roce 2022, takže za pět až sedm let bychom zde mohli vidět již i první budovy na loukách kolem nádraží.
Návratem osobní železniční dopravy zpět na hlavní nádraží byly buňky odstraněny a s nimi i plastický model nového nádraží s jeho okolím. Příspěvek však neztratil na své aktuálnosti, neboť útvar hlavního architekta dál rozpracovává prostor mezi oběma nádražími a v některých místech se již začíná s postupnou výstavbou.