Čechův most
Turistické cíle • Technické zajímavosti • Most
Čechův most je desátým Pražským mostem na Vltavě. Patří snad k nejhezčím, byť je nejkratší (jeho délka je 169 m a šířka 16 m) a navíc má šikmou mostovku, neboť břehy řeky Vltavy nejsou v těchto místech stejně vysoko. Je to jediná takto velká secesní ozdobená mostní konstrukce v Čechách a patří mezi chráněné technické památky. Konstrukce je Kamenná (pilíře) a železná, autory výzdoby jsou sochaři Klusáček, Wurzel, Popp a Amort. Stavba pilířů byla slavnostně skončena položením závěrného kamene císařem Františkem Josefem I. dne 17. dubna 1907. Tento most projektovali ing. Soukup a prof. Jan Koula, známý autor České chalupy na Jubilejní výstavě.
Koula plánoval v prodloužení osy na holešovické straně vybudovat přes Letenskou pláň průkop nebo tunel. Chodníky byly vydlážděny tříbarevnou šachovnicovou mozaikou s obrazci rybiček. Na vozovce byla položena speciální 13 cm vysoká špalíčková dlažba z tvrdého australského dřeva zvaného Jarrah. Výzdoba mostu byla pozoruhodná jak svým rozsahem, tak i kvalitou svého provedení. Čtyři bronzové postavy géniů od sochaře Antonína Poppa jsou posazeny na zasklených železných lucernách ve vrcholech sloupů ve výšce 17,5 m. Tyto sochy jsou vysoké více jak 3 m a v rukou třímají pozlacené ratolesti. Na zhlavích proti vodě jsou umístěny bronzové sochy světlonošů s pochodněmi (autoři L. Herzl a Karel Opatrný), a na zhlavích po proudu řeky jsou umístěny bronzové šestihlavé hydry se znaky Prahy (autor Luděk Wurzl). Mostní pilíře byly vyzdobeny bronzovými a žulovými festony. Okraje mostních oblouků osvětlovalo 200 žárovek. Most byl předán do užívání veřejnosti 6. června 1908.
Jak se most v historii jmenoval:
- 1908–1940: Most Svatopluka Čecha (Svatopluk Čech)
- 1940–1945: Mendelův most (Johann Gregor Mendel)
- od 1945: Čechův most