Loading...
Turistické cíle • Technické zajímavosti • Most
Na samotné zprovoznění jižní části silnice I./44 z Koutů na Červenohorské sedlo si budou muset automobilisté počkat ještě něco přes měsíc. Kdo se sem ale dostane vlastní silou případně ze severu od Bělé, může se už nyní projít a pokochat se výhledem z čerstvě dokončené lávky. Slovo lávka je poněkud nevhodné označení pro vcelku regulérní most, který se klene nad výše zmíněnou silnicí.
Už léta se volalo po nějakém smysluplnějším spojení obou částí lyžařského areálu ve známém horském středisku.
Skiareál je totiž rozdělen na tzv. jižní a severní svahy. Ty jižní jsou víceméně cvičné louky s kratšími a mírnějšími parametry. Na severních svazích Velkého Klínovce se pak rozkládají asi nejhezčí sjezdovky Jeseníků. Obě části ovšem rozděluje procházející silnice 1. třídy. Zejména v zimních měsících cestu překonává značné množství turistů a zejména lyžařů. Hlavní parkoviště na sedle se totiž rozprostírá u té jižní části areálu.
Protože v současné době probíhá generální rekonstrukce silnice, došlo konečně i k výstavbě tolik potřebného mostu. Dodejme, že most se už měl stavět v době, kdy se opravovala ta severní část silnice ze Sedla do Bělé, na to ale jaksi nezbyly prostředky a k tomu přišla krize. I samotná rekonstrukce jižní strany silnice byla asi o tři roky odložena (kvůli penězům).
Práce na mostu probíhaly ve dvou etapách, v roce 2015 byl vybudovány základy, v letošním roce (2016) byl dokončen mostní oblouk a upravená mostovka. Základ mostu je betonový předpjatý oblouk. Stěny mostu jsou obloženy kamenem. Mostovka je v podstatě hliněná s navezenou asfaltovou drtí. Postranní pásy kolem vozovky jsou osety trávou. Nepředpokládá se tedy provoz automobilů. Most je konstruován pro přejezd rolby a samozřejmě pro pohyb lyžařů a pěších (i cyklistů). Stavba stála si 16. mil. Kč, velkou část nákladů poskytl Olomoucký kraj. Investorem je obec Loučná nad Desnou.