Loading...
Turistické cíle • Ostatní • Zajímavost
H.M.S. Victory je současné době umístěna ve významném námořním přístavu v Portsmouth v hrabství Hampshire, kde odpočívají i další slavné lodě...
H.M.S Victory je řádová loď I. třídy britského královského válečného námořnictva a která je zároveň nejstarší válečná loď na světě, což je světový unikát a stále je v činné službě.
Stavba lodi byla zahájena 23. července 1759 a dokončena v roce 1765. Na vodu byla spuštěna 7.května 1765. Do služby byla zařazena až roku 1778.
V roce zařazení do služby se účastnila americké války za nezávislost, když se Francie začala stavět po boku vzbouřenců. Účastnila se jen bojů v evropských mořích proti francouzskému loďstvu, aby zabránila zásobování a podpoře amerických povstalců. V roce 1780 prošla malými úpravami proti mořským řasám atd. Od roku 1778 - 1798 se Victoria účastnila několika velkých i malých bitev a to se podepsalo na jejím stavu a tím se rozhodlo, že bude přestavěna na nemocniční loď pro španělské a francouzské válečné zajatce. Díky potopení jiné řádové lodě I. třídy HMS Impregnable v roce 1799 se situace značně změnila. V roce 1800 byly zahájeny nezbytné opravy a úpravy na Victorii. Byl navýšen počet děl ze 100 na 104 a dosavadní okrový nátěr byl nahrazen na černo - žlutý. Victory byla zpět zařazena do válečné flotily v květnu 1803 pod vlajkou víceadmirála Horatia Nelsona. Pod jeho vedením se zúčastnila v roce 1805 slavné bitvy u Trafalgaru, kde Nelson zvítězil, ale sám v bitvě zahynul. Po téhle slavné bitvě zůstala loď v aktivní službě až do roku 1812, kdy byla zakotvena v přístavu v Portsmouthu, kde nadále sloužila jako plovoucí sklad. Později v letech 1889 - 1904 sloužila jako stacionární školní loď pro výcvik námořních signalistů. Poté již bohužel jen chátrala a tak v roce 1921 byla zahájena kampaň na její záchranu. Nakonec britská vláda souhlasila s rekonstrukcí. O rok později v lednu byla zatažena do suchého doku, aby mohla být restaurována. Už v té době patřila mezi nejstarší existující lodě na světě. Král Jiří V. slavnostně odhalil Victory v celé své kráse v roce 1928. Bohužel v roce 1941 způsobily bomby svržené na Londýn poškození trupu Victory, která se nacházela v suchém doku.
V současné době Victory funguje jako námořní muzeum. Stále je loď v aktivní službě, jak už jsem zmiňovala a je vlajkovou lodí Prního námořního lorda.
Takticko-technická data | |
---|---|
Výtlak: | 3500 t |
Délka: | největší délka 69,3 m v úrovni spodní dělové paluby 56,7 m |
Šířka: | 15,8 m |
Ponor: | na přídi 7,24 m na zádi 7, 44 m |
Pohon: | plachty (celková plocha 5440 m²) |
Rychlost: | 8–9 uzlů (15–17 km/h) |
Posádka: | 850 mužů |
Pancíř: | žádný dubová obšívka trupu na čáře ponoru 60 cm, od března 1780 měděné pláty pod čarou ponoru, ale jen pro ochranu dřeva před mořskými červotoči |
Výzbroj: | 44 dvanáctiliberních děl 28 čtyřiadvacetiliberních děl 30 dvaatřicetiliberních děl 2 68liberní karonády, tzv. „drtiče“ |
Vstupné
Dospělí - 18 liber
Senioři a studenti - 17 liber