Horní Lipová • viadukt
Nedávné povodně v září 2024 opět prokázaly, jak je naše civilizace, ač celkem rozvinutá, stále ohrožená přírodou a projevy počasí. Běsnící voda opět ničila příbytky, cesty, železnice a opět si vzala i několik lidských životů. Následky povodní ukázaly i jak je důležitá dopravní infrastruktura pro pomoc v zasažených oblastech. Ta dostal opět na frak.
Naštěstí relativně brzy se podařilo – byť omezeně – obnovit silniční spojení přes hory (v našem případě Jeseníky), bohužel železnice to odskákala víc. Na několik měsíců tak byl mj. i uzavřená trať přes Ramzovou, které se říká Slezský Semmering.
Od poloviny prosince 2024 by však už měla být průjezdná, byť s nějakými omezeními. Zářijové povodně poničilo železnici zejména v údolí říčky Branné a dále pod soutokem s Moravou po proudu pod Hanušovicemi. Velká voda poničila i část trati v horských úsecích, kde ujely části svahu.
Samotná železnice byla v celé délce otevřená v roce 1888 a na její trase je k vidění několik zajímavých staveb. Mezi ně bezesporu patří mohutný viadukt v Horní Lipové, právě v místě jednoho z oblouků, který „Slezský Semmering“ využívá k výstupu do horského sedla Ramzové. Současný most není ovšem původní stavbou z 19. století, ale poněkud novější, byť již celkem již postarší. Stavitelé z řad italských dělníků (i tuzemských) jej dokončili 7.9.1910. Most je z masivní konstrukce kamenných kvádrů s pojivy betonu. Most s kamennou klenbou překonává tok Vápenného potoka a silničku, kterou mnozí turisté znají díky modré cyklotrase 6044, kudy se jezdí i chodí ke známému lesnímu baru.
Výška samotného mostu je 7,9m, oblouk sice nemá určenou maximální průjezdnou výšku, ale silnice je pouze účelová, tedy k jízdě lesní techniky. Délka přemostění cca 25 m. Vzhledem k ostrému oblouku (poloměr 184 m) je povolená rychlost průjezdu 40 km/h.
Poslední větší oprava mostu proběhla v roce 1999. Ale protože se počítá s elektrifikací tratě, most určitě bude opět v péči stavbařů.