Hradec Králové - Labský most
Turistické cíle • Technické zajímavosti • Most
Labský most v Hradci Králové je součástí druhého městského silničního okruhu. Na pravém břehu Labe se na něj napojují ulice Resslova a M. D. Rettigové, na levém břehu potom ulice Pilnáčkova.
S výstavbou tohoto důležitého mostu se začalo na jaře roku 1972, dokončen byl o dva roky později, v roce 1974. Most z předpjatého betonu vyprojektoval Ing. Jiří Hejnic jako rámovou vzpěradlovou konstrukci o třech polích. Na architektonickém řešení mostu, s ohledem na začlenění do KRAJINY, se podílel Ing. arch. Jiří Trnka.
Most se skládá ze dvou shodných objektů s dělícím pruhem uprostřed. Zjednodušeně řečeno se jedná o dvojmost. Oba mostní objekty jsou dlouhé 78 metrů a široké v součtu 28 metrů. Mostní konstrukce počítají s dostatečným plavebním profilem pro lodě a podchodnými výškami pro pěší. Zábradlí na mostu je vyrobené z lehkých antikorozních slitin.
Vzhledem ke geologickým podmínkám podloží, hmotnosti celého mostu a navrhovanému dopravnímu zatížení byl most založený na celkem 96 šikmo zaražených pilotách o průměru 52 cm. Na každém břehu jich je 48, a jsou uspořádány do pravidelné sítě. Z pohledu 70. let minulého století se jako pokrokové jeví vypracování statické části projektové dokumentace pomocí výpočetní techniky.
Na plánech města Hradce Králové se podle data jejich vydání můžete dočíst, že most se původně jmenoval Nový, později Antonína Zápotockého, a od roku 1994 se jmenuje Labský. Starousedlíci mu říkají most u telefonní ústředny.