Loading...
Turistické cíle • Technické zajímavosti • Most
Labe u soutoku s Orlicí bylo překlenuto již ve druhé polovině 18. století. V červenci roku 1767 generální vikář Martin Uhlíř vysvětil základní kámen. Poté již stavbě prvního dřevěného mostu nestálo nic v cestě. V letech 1784 až 1835 most patřil do správy města.
Stav prvního mostu se postupem času zhoršoval, až zcela zchátral. V roce 1839 musel být postavený nový most, rovněž dřevěný. Ani tento však nesloužil svému účelu příliš dlouho, dokonce ještě kratší dobu. Dne 6. srpna 1847 jej dělníci rozebrali a dříví bylo prodáno v dražbě.
V roce 1889 nymburská firma Emila Prücknera postavila u soutoku třetí most, tentokrát železný, uložený na kamenných podpěrách. Vlastní železnou konstrukci vyrobili v Sobotíně na Moravě za dvacet tisíc zlatých.
V letech 1924 až 1925 došlo k rozšíření mostu. Stavbu provedl inženýr K. Herzán z Prahy za jeden a půl milionu korun. Stará železná konstrukce byla prodána do Dobříše, odtud do Chlumce nad Cidlinou za dvacet dva tisíc korun.
Při výstavbě druhého silničního okruhu byl železňák snesen a na jeho místě v letech 1967 až 1971 postaven podle návrhu inženýra Karla Dahintera v pořadí již čtvrtý most. Jeho konstrukce z předpjatého betonu čítá tři pole. Prostřední nejdelší měří 62 metry. Dvě krajní pole, určená pro pobřežní komunikaci, jsou dlouhá 16 metrů.
V letech 1992 až 1994 se v mostu objevily trhliny. Statické zajištění bylo provedeno přidáním volných předepnutých kabelů. Dnes je most velice frekventovaný. Denně přes něj přejíždějí desetitisíce vozidel v obou směrech.
Ve starších mapách a v dokumentaci je uveden název mostu Obránců míru. Od roku 1990 se most jmenuje U soutoku.