Loading...
Turistické cíle • Technické zajímavosti • Technická památka
Na jihu Čech v Jindřichově Hradci se nenalézá pouze 15. poledník. Město je výchozím bodem dvou úzkokolejných železničních tratí, jediná další je v českým poměrem k vidění pouze v Osoblažském výběžku. Navíc obě dráhy vlastní soukromá společnost, Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD).
Nejprve uveďme nejdůležitější. Jde o železniční tratě o rozchodu 760 milimetrů, tzv. bosenském, které vedou z Jindřichova Hradce do Obrataně, kde se nabízí možnost přestupu na "velkou železnici", a do Nové Bystřice na česko-rakouském pomezí. Jen pro srovnání, rozchod kolejí běžný pro české země je 1435 milimetrů, v Hradci se proto můžete svézt po kolejích s rozchodem téměř polovičním. Úzké koleje však nevylučují provoz normálněrozchodných železničních vozů. Pro takový případ se na podvozek vagonu namontuje tzv. podvalník, který je upraven na úzký rozchod. Toho se využívá hlavně v nákladní Dopravě.
Především dráha do Nové Bystřice se čas od času objevovala na indexu tratí na zavření. V 90. letech k tomu opravdu nebylo daleko. Objevila se ale skupinka nadšenců, jež se pokusila provoz dráhy převzít. To se povedlo a přibyla k tomu i lokálka do Obrataně. Z původně prodělečných železnic se staly turistické magnety, pořád však slouží i běžné dopravní obslužnosti. Na vláčky se prodávají lepenkové jízdenky. Konají se jízdy historických parních vlaků. Na některých nádražích je dokonce možnost se ubytovat. Zde však pozor, nutno včasně reservovat místo, o tuto nabídku je totiž velký zájem.
Mají tu i jeden unikát, co byste jinde marně hledali. Na zastávce Kaproun, jež leží skryta v lesích kol Nové Bystřice, byl z přepravy vyloučen český všeuměl Jára Cimrman. Tuto skutečnost připomíná pamětní tabule. Zvláště tato lokálka, tedy z Hradce do Bystřice, je rájem pro romantickou duši. Prochází krajinou České Kanady a vláček ji projíždí jen velmi zvolna. Opuštěný kus světa, co stojí za pozornost. Inu, radost pohledět, jak ta úzká dráha vzkvétá