Loading...
Turistické cíle • Technické zajímavosti • Technická památka
Kralovanský tunel byl postaven na Košicko - Bohumínské železnici v roce 1871. Je veden masívem kopce Sokol ( Malá Fatra 568 m.n.m ) a má délku 401 metrů. Hornina je zde tvořena pevnými DOLOMITY, tunel byl tedy původně vyzděn asi jen z jedné třetiny.
Dne 24.8.1944 byl tunel zatarasen vlakem č.667, který vezl železnou rudu. Nákladní doprava byla v úseku Vrútky - Kysak přerušena. Osobní doprava byla udržována přestupováním. Podruhé byl poškozen Němci začátkem dubna 1945.
Po válce byl tunel sice opraven, vyzdívka byla dodatečně zpevněna oblouky z použitých kolejnic, ale místy byla výztuž provedena jen ze dřeva.
Ministerstvo dopravy a veřejných prací rozhodlo v roce 1942 o stavbě nového tunelu. Původně jednokolejná trať byla kvůli zvyšující se Dopravě po železnici rozšířena o druhou kolej. Nový tunel měl být dlouhý 523 metrů a kvůli němu se změnila i souběžná státní silnice. Tunel byl dostavěn ihned po osvobození a také uveden do provozu.
Starý jednokolejný tunel byl zrušen. Dnes po něm najdete stopy jen na jedné straně a to ve směru od Kralovan. Za touto obcí se nachází malé parkoviště, kde v létě prodávají různé pochutiny - například med, poté následuje ostrá zatáčka. Zde najdete portál tunelu, kam se odvážlivci mohou vydat. Kraľovanský portál tunelu se nachází na úrovni hlavní silnice. Je poměrně dobře zachovalý, nachází se na něm obdélníkový otvor (asi 2 x 3 m ). Hned po vstupu od Kraľovan se trouba dost prudce točí vpravo. Obezdívka tunelu zde přechází na skálu. Asi na 30 m délce se nachází celkem pěkná dřevěná podlaha. Staré zdivo je na mnoha místech podepřeno rameny z použitých kolejnic a ocelových nosníků - íček. Stěny tunelové trouby jsou dodnes pokryty sazemi z dob parní provozu. Asi v polovině tunelu se nachází jediný bezpečnostní výklenek. Po opuštění tunelu v 50-tých letech zde býval sklad Stredoslovenských mliekární, po němž tu zůstaly zbytky dřevěné podlahy a torza elektrických lamp.
Tunel má ještě jednu zajímavost – ve stěně za uvolněnou výztuží se nachází otvor – průchod do spleti úzkých chodbiček celkem 168 m dlouhé jeskyně, zasahující až 26 m nad podlahu tunelu. Sazemi z lokomotiv začazené chodby jeskyně byly důkladně zmapovány místními jeskyňáři až v roce 2006.
Z parkoviště či od starého tunelu se vydáte pěšinou a pak přes louku k trati, kde najdete portál nového tunelu.
Druhá strana starého tunelu u Krpelan byla zasypána při stavbě vodního díla v letech 1951 - 1953. Přehrada sloužila jako ochrana před nebezpečím vzniku ledové bariéry v korytě Váhu a následným záplavám.
Vyústění starého tunelu bývalo napravo u vodní hladiny - stojíte-li čelem k tunelu ve směru od Krpelan.
Nový tunel se nachází o něco výše právě kvůli stavbě vodního díla. Trouba tunelu je postavena esovitě v oblouku a tvoří ji 70 tunelových pásů s 10 oboustrannými bezpečnostními výklenky.
http://rail.sk/skhist/tunely/180/07.htm
http://rail.sk/skhist/tunely/180/08.htm