Kralupy nad Vltavou a okolí
Turistické cíle • Města, obce, vesnice • Město
Město Kralupy nad Vltavou, mající necelých dvacet tisíc obyvatel, se rozkládá po obou březích řeky Vltavy asi 25 km severně od hlavního města. Město se nachází v malebné krajině střetu vrchů a rovin a nadále si zachovává pěknou přírodu, která je tvořena především velkým množstvím lesů, skal, vrchů a různých vodních ploch.
Území Kralup bylo osídleno již od pradávna, což dokládá například zachovalé Minické hradiště z doby halštatské. První věrohodná písemná zmínka pochází z roku 1253. Kralupy byly v té době malou vesnicí, nijak se nelišící okolních obcí. Zdejší obyvatelé se živili především drobným zemědělstvím, rybolovem a loupáním kůry, z něhož je odvozen název města. Prudký rozvoj nastal až v roce 1850, kdy byla postavena železniční trať z Prahy do Podmokel (dnešní město Děčín), později se přidala železnice buštěhradská, turnovská, železnice do Slaného a Velvar. Došlo ke vzniku průmyslových podniků – cukrovary, mlýn, cihelny, loděnice Vojtěcha Lanny, později chemický průmysl. Počet obyvatel se díky tomu zvýšil natolik, že v roce 1881 byly Kralupy povýšeny na městys a v roce 1884 jim byl udělen městský znak. Na město byly povýšeny císařem Františkem Josefem I. dne 22. listopadu 1902, v té době zde žilo šest tisíc obyvatel.
V době první republiky rozvoj pokračoval a to především přičiněním sociálně-demokratického starosty Josefa Vaníčka. Postaven byl silniční most T. G. Masaryka přes Vltavu (dnes technická památka) a pokračoval nadále rozvoj průmyslu, především chemického, který později zapříčinil městu zkázu. V závěru druhé světové války dne 22. března 1945 se Kralupy staly cílem náletu spojenců. Důsledky náletu byly na velikost města strašlivé, zemřelo 245 osob, zničeno bylo přes sto domů, více než tisíc jich bylo poškozeno, kompletně zničena byla infrastruktura. Celá pohroma byla završena v roce 1947, kdy bylo centrum města vyplaveno rozvodněným potokem.
Po válce se město postupně vzpamatovávalo z válečných ran a docházelo k dalšímu rozvoji. V roce 1953 byl vystavěn průmyslový komplex – závod Kaučuk (dnes Synthos), ten byl později rozšířen o rafinerii ropy. Počet obyvatel města se zvýšil na současných, necelých dvacet tisíc, došlo k výstavbě nových sídlišť a město dostalo svou současnou podobu.
Pokud se rozhodnete město navštívit, tak asi nejlepší možností je využít železniční Dopravu (trať 090), vlak z Prahy sem jezdí každou hodinu. Kralupy jsou však důležitým železničním uzlem, proto se sem celkem snadno dostanete i z jiných měst. Od nádraží se po pěší zóně dostanete na hlavní (Palackého) náměstí. Za zmínku stojí kostel Nanebevzetí Panny Marie a sv. Václava. Kostel je postaven v novogotickém slohu a právě díky němu byly Kralupy povýšeny na město (každé město muselo mít vlastní farní kostel). Na jeho západní straně je umístěna pamětní deska obětem náletu. Dále můžete pokračovat kolem nově vybudované kralupské radnice k rodnému domku národního buditele Jana Křestitele Jodla Kralupského.
Nyní pokračujte po stezce proti proudu potoka směrem na západ až uvidíte městské muzeum (žlutá budova s věžičkou). Nacházejí se zde oddělení archeologická, etnografická, a také pamětní síň kralupského rodáka malíře Georgese Karse (další část jeho obrazů je v muzeu ve Velvarech). Nezapomeňte navštívit také pamětní síň nositele Nobelovy ceny básníka Jaroslava Seiferta, který měl ke Kralupům velmi vřelý vztah. Velmi často zde navštěvoval své prarodiče a také je zde místo jeho posledního odpočinku.
Dalším místem, které byste neměli vynechat je pískovcový masív Hostibejk (236 m. n. m.). Na zalesněném vrcholu kopce se nachází několik vyhlídkových altánů, německý bunkr z doby druhé světové války a také stylová Restaurace, kde se můžete v případě potřeby občerstvit. Zájemci o přírodu mohou kromě Hostibejku navštívit také geologický kalendář naší země, unikátní úkaz ze čtvrtohor - Sprašová rokle v městské části Zeměchy.
Zapomenout byste neměli ani na Rusavky, zalesněné údolí jižně od města s vývěrem čistého pramene a vlastním mikroklimatem. Hned nad rusaveckým údolím se nachází další geologicky zajímavá lokalita - Minické stráně a také Minické hradiště, které již bylo zmíněno v úvodu.
Pokud město navštívíte v horkých letních dnech, můžete procházky přírodou vyměnit za relaxaci na nově zrekonstruovaném městském koupališti. To je oblíbené nejen pro různé vodní atrakce a Restaurace, ale také pro velké množství zeleně a příjemnou atmosféru. Na koupaliště, které se nachází v městské části Lobeček na pravém břehu řeky, se od nádraží dostanete autobusem městské hromadné Dopravy, jízdenky seženete v trafice nebo můžete zaplatit přímo u řidiče.
Po prohlídce města se vydejte směrem k řece Vltavě, odkud se můžete vydat po Dvořákově stezce směrem na sever do obce Nelahozeves. Kromě rodného domku hudebního skladatele Antonína Dvořáka se zde nachází velmi pěkný renesanční zámek ve vlastnictví rodu Lobkowiczů. Prohlídky jsou možné od dubna do října, v zimních měsících je nutná rezervace. Nedaleko odtud na pravém břehu Vltavy je známý zámek ve Veltrusích. Půvabný barokní zámek s prvky rokoka byl postaven na začátku 18. století hrabětem Václavem Antonínem Chotkem. Součástí areálu je anglický park se zajímavými antikizujícími pavilónky a sfingou.
Město Velvary, taktéž stojí za návštěvu. Z Kralup sem snadno dojedete vlakem (trať 111). Při cestě na náměstí nemůžete minout Pražskou bránu postavenou v renesančním slohu. Nedaleko se pak nachází městské muzeum poskytující základní informace o městě, velmi pěkná je expozice obrazů G. Karse. Na samotném náměstí se nachází zajímavý morový sloup, renesanční radnice, kostel sv. Kateřiny a velké množství renesančních a barokních měšťanských domů.