Veltrusy – Alegorický rok Matyáše Bernarda Brauna
O faktu, že Matyáš Bernard Braun patřil k nejvýraznějším představitelům českého barokního sochařství sice můžeme pochybovat nebo nesohlasit, ale to je tak všechno co s tím můžeme dělat. Ač rodák z Tyrolska, natrvalo přesídlil do Čech a v Praze si po učednických létech založil dílnu, která produkovala sochařskou výzdobu pro celou řadu objektů rozesetých zejména v české kotlině.
V Braunově dílně většinou pracovalo kolem 6 tovaryšů. Řada z nich se později uchytila jak samostatní mistři svého oboru.
Vzhledem k množství děl, které jsou z Braunova okolí známá je jasné, že je nemohl všechny vytvořit sám, jako mistr většinou vytvářel hliněné modely, podle kterých pak jeho spolupracovníci vytvářeli konečnou kamennou, většinou pískovcovou podobu.
Ve velké míře se výrobky z dílny M. B. Brauna uplatnily ve výzdobě šlechtických sídel, církevních areálů apod.
K ranějším dílům, datovaným zhruba do období let 1710–20 patří výzdoba na vstupním ohrazení zámku Veltrusy ve středních Čechách. Zakázku Braun přijal od V. A. Chotka který tehdy výrazně dobudovával své rodové sídlo. Zámek byl postaven na území, které Václav Antonín Chotek získal po sňatku s Terezií Marií ze Scheidlerů. Původně rytíř se dopracoval vysokého postavení jak zemský místodržící až titulu říšského hraběte. Potřeboval tak vybudovat sídlo, které by reprezentovalo jeho postavení. Zámek Veltrusy tak patřil k nejvýznamnějším ukázkám vrcholného baroka u nás. Za architekta se považuje G. B. Alliprandi, samotná stavba probíhala v l. 1706–12.
K ohrazení čestného dvora byly vybrána právě výzdoba Braunovy dílny.
V té době byly v oblibě výjevy, které vycházely z antického bájesloví. Braun zvolil celkem obvyklé zpodobnění měsíců a ročních období.
Na ohrazení vyskytují ve střídavých zastoupeních ženské i mužské postavy s různými atributy daného období. Protože sochy pochází z ranější období tvorby M. B. Brauna, není příliš jasné kdy přesně vznikaly a o jednotlivých postavách se dá spíše spekulovat. Jednotlivé měsíce mají obvykle štíty s daným znamením zvěrokruhu, které v danému měsíci vstupují do dráhy slunce. Jednotlivá období nejsou rozmístěna postupně ale spíše nepravidelně, takže máme vedle sebou třebas dívku s únorem (a rybami) vedle mladého prosince s kozorohem. Takový leden je spíš důstojný muž (s Vodnářem), před ním stojí listopad s vinným hroznem, snad na upomínku prvního vína(?).
Jak je patrné, Braun zde ještě plně nerozvinul svůj styl, postavy jsou ještě celkem statické a celkem tradičního pojetí bez expresivních výrazů. Patrně ve stejném období (1712) začal Braun pracovat i pro Františka Šporka v Kuksu, kde se jeho tvorba přiblížila ke svému vrcholu.
V nedávné době byly některé sochy opravovány, jiné ještě na opravu čekají. Z jednotlivých tabulek u soch – alegorií měsíců můžeme dočíst něco o pranostikách a rčeních, které se k danému období vztahují.