Labská přehrada
Turistické cíle • Technické zajímavosti • Přehrada
![](https://foto.turistika.cz/foto/r/1150/0/251/full_bec505_241.jpg)
![](https://foto.turistika.cz/foto/r/1150/0/251/full_f291d9_242.jpg)
Gravitační přehrada Labská na Labi pod Špindlerovým Mlýnem byla vybudována v letech 1910 až 1916. Byla postavena v rámci programu podle zákonů z roku 1902 o stavbě soustavy nádrží a z roku 1903 o provádění říčních úprav a zřizování ochranných nádrží. Vydání těchto zákonů si vynutily velké škody po katastrofálních povodních v letech 1888, 1890 a 1897. Přehrada je nejhořejším stupněm soustavy vodních děl na Labi, který zachytává převážnou část sněhových vod ve střední části Krkonoš. Účel vodního díla: - ochrana území před velkými vodami. - energetické využití. Postup stavby. Jak již bylo uvedeno, přehrada byla vybudována v letech 1910 až 1916 firmou Redlich a Berger nákladem 3.500.000 rakouských korun. Hráz je založena v orthorulách 4 až 7 m pod původním terénem s vyjímkou pravobřežního zavázání, kde založení přelivu a kaskád bylo provedeno až v hloubce 16 m. Při stavbě nebylo provedeno žádné zamezení pronikání vody podložím hráze, což ukázali zkoušky propustnosti při dodatečném geologickém průzkumu. Pro převedení vody mimo staveniště byl vybudován obtokový tunel kruhového profilu o průměru 7 m. Je vylámán v rostlé skále v levém přehu a pouze v krátkém úseku u portálu je obezděn rulovým kamenem. Po dokončení stavby se do tunelu zabudovaly uzávěry ovládané šachtou z domku hrázného, aby mohl sloužit jako výpust. Do tunelu je také zaústěn levobřežní šachtový přeliv. Pro měření přítoku a odtoku byly pod i nad nádrží vybudovány limnigrafy. Hráz i okolní objekty byly vybudovány na tehdejší technické možnosti ve velmi Krátké době, i když se stavba nachází v prostředí, kde díky povětrnostním podmínkám nelze stavební práce plně rozvinout po dobu 5 až 6 měsíců v roce. Dělníci, kteří pracovali na vodním díle, byli povětšinou zkušení pracovníci z evropských stavenišť vodních děl a tunelů. Protože vodní dílo bylo dostavěno v polovině 1. světové války a mělo se stát symbolem rakouského mocnářství, byla na vzdušním líci hráze těsně pod korunou umístěna mohutná, v betonu provedená dvouhlavá rakouská orlice a pod ní velký znak z vyčnívajících obkladních kamenů líce znázorňující iniciály panovníka Františka Josefa 1. Kolem těchto dvou znaků se počátkem vzniku Československé republiky rozvinula řada jednání s cílem oba z hráze odstranit. Orlice byla zabetonována již v roce 1920, iniciály panovníka však zůstali až do roku 1926, protože nebylo dodavatele, ani jednotného názoru na způsob odstranění. Iniciály byly upraveny tak, že od roku 1926 až do dneška můžeme číst na vzdušním líci hráze písmena R. Č. znamenající Republika Československá. Od napuštění přehrady v roce 1916 byly pozorovány stále zvětšující se průsaky hrází máčející vzdušní líc. V roce 1930 činil naměřený průsak 314 l/min. Proto bylo nařízeno, aby se nádrž udržovala pokud možno prázdná. Z podnětu ministerstva veřejných prací byl zpracován projekt na opravu ve dvou variantách. K rekonstrukci však nedošlo, protože podle tehdejšího posouzení nebylo porušení zdiva a průsaky tak vážné, aby mohlo dojít k porušení díla a ohrožení obyvatel. Teprve v roce 1958 bylo rozhodnuto o rekonstrukci přehrady a až v roce 1966 byly opravné práce zahájeny. Při rekonstrukci byly provedeny následující práce: Utěsnění návodního líce a předsypu. Předsyp byl utěsněn fólii PVC, která se ale neosvědčila. Proto se přistoupilo ke klasické injektáži zdiva hráze, přestože v původním záměru opravy se na základě zkušebních vrtů v hrázovém tělese jevilo zajištění vodotěsnosti injektáží nezaručené. Dále bylo provedenao přikotvení šoupátkových věží železnými kotvami, protože byly odtrženy od vlastního tělesa hráze. V části tunelu byla provedena obezdívka, neboť ve dvou místech skály se začaly objevovat poruchy. Porušené zdivo šachty, šachtový přeliv a zdivo uzávěrů obtokové štoly bylo injektováno. Původní šoupátka světlosti 1100 mm byly vyměněny za šoupátka 1000 mm s elektrickým pohonem. Jejich výměna nemá podstatný vliv na funkci nádrže. Současně s rekonstrukcí hráze se opravoval i přítokový a odtokový limnigraf a záměrem bylo sledování pohybu hráze. Vodní dílo v současné době provozuje společnost Povodí Labe a.s. Hradec Králové, závod Hradec Králové.
Špindlerův Mlýn
Příspěvky z okolí Labská přehrada
![Pohled na Labskou přehradu z pravého břehu Špindlerův Mlýn – Labská přehrada.](http://foto.turistika.cz/foto/13413/129476/th_1.-p1030648.jpg)
![hodnoceni 10/10](/nette/images/common/star/star-10.png)
![Špindlerův Mlýn - infocentrum Michlův Mlýn, Přední Labská Špindlerův Mlýn - infocentrum Michlův Mlýn, Přední Labská](http://foto.turistika.cz/foto/13416/37888/th_70bd05_f_normalFile1-1.jpg)
![hodnoceni 10/10](/nette/images/common/star/star-10.png)
![Apartmány Na Labské Na skok do Krkonoš](http://foto.turistika.cz/foto/126227/82778/th_2f31e7_apartmanynalabske.jpg)
![Turistické rozcestí nad Špindlerovým Mlýnem](http://foto.turistika.cz/foto/41798/86554/th_561e0d_120623bsvatypetr06a.jpg)
![lanová dráha na Pláň lanová dráha na Pláň - ski areál Svatý Petr](http://foto.turistika.cz/foto/13416/31330/th_393e13_f_normalFile1-ap7160511.jpg)
![hodnoceni 10/10](/nette/images/common/star/star-10.png)
![1-Špindlerův Mlýn Špindl - Výrovka - Sněžka - Růžohorky - Pec](http://foto.turistika.cz/foto/41798/71970/th_4eb8bf_img_0530.jpg)
![hodnoceni 10/10](/nette/images/common/star/star-10.png)
![u Klínových bud trasa - Špindlerův Mlýn - Pláně - Výrovka - Luční bouda - Špindl](http://foto.turistika.cz/foto/13416/83190/th_447475_p7160403.jpg)
![hodnoceni 10/10](/nette/images/common/star/star-10.png)
![1-Hřiště pod Medvědínem Labským dolem na Sněžné jámy, Dívčí kameny a Pevnost](http://foto.turistika.cz/foto/41798/102213/th_140802apodmedvedinem01.jpg)
![hodnoceni 10/10](/nette/images/common/star/star-10.png)
![1-Špindlerův Mlýn Špindlerův Mlýn - Vrchlabí přes Horní Mísečky a Žalý](http://foto.turistika.cz/foto/41798/102337/th_140726aspindl01.jpg)
![hodnoceni 10/10](/nette/images/common/star/star-10.png)
![Špindlerův mlýn - okruh přes Sněžku 2-denní 50,4 km](http://foto.turistika.cz/foto/95714/91663/th_101_2080.jpg)
![ski areál Svatý Petr: ski areál Svatý Petr Ski areál Špindlerův Mlýn](http://foto.turistika.cz/foto/0/8224/th_591e29_152075.jpg)
![hodnoceni 9/10](/nette/images/common/star/star-9.png)
![Špindlerův Mlýn - sv. Jan Nepomucký Špindlerův Mlýn - sv. Jan Nepomucký](http://foto.turistika.cz/foto/13416/39095/th_d247bb_f_normalFile1-p7090462.jpg)
![hodnoceni 9/10](/nette/images/common/star/star-9.png)
![hodnoceni 10/10](/nette/images/common/star/star-10.png)
![Špindlerův Mlýn - turistické informační centrum - r. 2019 Špindlerův Mlýn - turistické informační centrum](http://foto.turistika.cz/foto/13416/47725/th_20190813-161627.jpg)
![hodnoceni 9/10](/nette/images/common/star/star-9.png)
![Špindlerův Mlýn Špindlerův Mlýn](http://foto.turistika.cz/foto/13416/37069/th_e96f1c_f_normalFile1-ap7160512.jpg)
![hodnoceni 9/10](/nette/images/common/star/star-9.png)
![Špindlerův Mlýn - Bílý most Špindlerův Mlýn - Bílý most](http://foto.turistika.cz/foto/13416/18607/th_6c68d7_f_normalFile1-p8270175.jpg)
![hodnoceni 9/10](/nette/images/common/star/star-9.png)
![1-Špindlerův Mlýn, sv. Jan Nepomucký Špindlerův Mlýn - Stoh - Liščí hora - Modré kameny - Svoboda nad Úpou](http://foto.turistika.cz/foto/41798/72500/th_b8d1e4_120623aspindl01.jpg)
![hodnoceni 10/10](/nette/images/common/star/star-10.png)
![Špindlerův Mlýn-hřbitov a kostel sv. Petra a Pavla ze Školní ulice-Foto:Ulrych Mir. Špindlerův Mlýn-drobné památky a Labská přehrada](http://foto.turistika.cz/foto/11684/43243/th_a74472_f_normalFile16-spindleruv-mlyn-hrbitov-a-kostel-sv-petra-a-pavla-ze-skolni-ulice-foto-ulrych-mir.jpg)
![hodnoceni 9/10](/nette/images/common/star/star-9.png)
![hodnoceni 10/10](/nette/images/common/star/star-10.png)
![Špindlerův mlýn](http://foto.turistika.cz/foto/48913/136884/th_dsc-0466.jpg)
![hodnoceni 9/10](/nette/images/common/star/star-9.png)
![Špindlerův Mlýn](http://foto.turistika.cz/foto/8381/947/th_afabb7_19434.jpg)
![hodnoceni 8/10](/nette/images/common/star/star-8.png)
![hodnoceni 10/10](/nette/images/common/star/star-10.png)
![pension Popelka odtud jsme vyráželi na běžky Přední Labská](http://foto.turistika.cz/foto/185030/1619/th_samsung029.jpg)
![hodnoceni 7/10](/nette/images/common/star/star-7.png)
![Špindlerův Mlýn - Aquapark Špindlerův Mlýn - Aquapark](http://foto.turistika.cz/foto/13416/37890/th_6c11c5_f_normalFile1-p7090455.jpg)
![hodnoceni 9/10](/nette/images/common/star/star-9.png)
![Pohled z parkoviště na nové bytové domy Horní Mísečky](http://foto.turistika.cz/foto/9334/721/th_58db29_109414.jpg)
![hodnoceni 8/10](/nette/images/common/star/star-8.png)
![Medvědín Medvědín](http://foto.turistika.cz/foto/186840/833/th_med.jpg)
![hodnoceni 9/10](/nette/images/common/star/star-9.png)
![lanová dráha na Medvědín - ski areál Medvědín](http://foto.turistika.cz/foto/102528/18599/th_2013020309.01.59.jpg)
![hodnoceni 9/10](/nette/images/common/star/star-9.png)
![Labská bouda](http://foto.turistika.cz/foto/7487/803/th_fb1083_10975.jpg)
![hodnoceni 7/10](/nette/images/common/star/star-7.png)
![Sněžka Sněžka](http://foto.turistika.cz/foto/13416/1039/th_62010e_f_normalFile1-p1010048.jpg)
![hodnoceni 9/10](/nette/images/common/star/star-9.png)