Lamačské tunely Bratislava
Turistické cíle • Technické zajímavosti • Technická památka
Lamačské tunely v Bratislavě patří právem mezi technické památky. Je to jeden z prvních nejdelších tunelů v evropě , postavený již v roce 1848. Stavba byla započata o 4 roky dříve díky podnikateli Felixi Tallachinimu , který postavil i Červený most a Marcheggský viadukt. Lamačský tunel byl nejstarším železničním tunelem v Uhersku a byl dkouhý 703 metrů. Stavba však nebyla jednoduchá - zejména díky prosakující vodě , který zaplavovala tunel a narušovala podloží. Vybudovaly se tedy odvodňovací šachty a drenážní sytémy a šachty byly vyztuženy dřevem jako v dolech. Díky těmto nepříznívým okolnostem se stavba protahovala a docházelo ke zraněním dělníků. Felix Tallachini proto nechal zřídit nemocnici ( dnes v ulici Mýtná 983 ) , kde bylo léčeno 849 pacientů.
Tunel byl původně stavěný pro dvě koleje , na rozdíl ode dneška však měl jen jeden otvor. Jeho šířka byla pouhých 7 metrů , v některých místech o půl metru méně , takže se dvě koleje již vedle sebe nevešly. Tunelové portály dostaly tvar gotických oblouků a římsy tvar cimbuří.
V roce 1899 bylo rozhodnuto udělat dvojkolejnou trať , neboť zbytek tratě byl již dvojkolejný. Začalo bourání tunelového zdiva , ale po 70 metrech hotových prací uhodil silný mráz. Následně se oteplilo a začalo deštivé období v délce 3 měsíců. Napadlo 20 x více srážek než obvykle. 18.ledna 1900 se tunel v délce 10 metrů zhroutil. O 2 dny později spadla klenba v dalších 20-ti metrech. Bylo nutné provést rozsáhlé opravy , vyztužení dřevěných konstrukcí , odtěžení zeminy , která zasypala tunel , další odvodňovací práce ap. Již za dva měsíce !! byl provoz na trati obnoven a cestující nemuseli přesedat ve stanici Lamač do fiakrů a kočárů.
Nový tunel byl zcela dokončen v roce 1903 a sloužil dobře svému účelu. Až koncem padesátých let bylo zjištěno značné zavodnění tunelu a byla provedena sanace a odvodnění - proto dnes ze strany od Hlavního nádraží teče ze zdi vodopád - je to dobře viditelné a uvidíte to i na mé fotografii. Poslední rekonstrukce proběhla v roce 2008.
Lamačské tunely jsme si prohlédli během návštěvy Bratislavy a jelikož se jedná o turistické známkové místo Slovenska a jednu z největších technických památek této země , docela jsme se na tunely těšili. Jeden tunelový portál a vjezd jsme našli cca 300 metrů od Hlavního nádraží Bratislava , kde jsme museli podél kolejí jít co nejblíže k vjezdu do tunelu. Druhá část se nachází od další bratislavské stanice Lamač. Autem se lze dostat i nad trať a vyfotit či shlédnout vše shora. Stačí od nádraží vyjet směr Brno a hned odbočit doprava ( pojedete vlastně nad tunelem ) směrem na Kramáry. Trať budete mít hezky pod sebou , stejně jako nádraží.
Turistické známky prodávají na hlavním nádraží.
http://www.rail.sk/skhist/tunely/110/01.htm
http://www.rail.sk/skhist/tunely/110/02.htm