Lokomotivní pomník - E 469.110
Turistické cíle • Technické zajímavosti • Technická památka
Pomníky se většinou stavějí známým osobnostem, ale kdo se zajímá o lokomotivy, dobře ví, že pomníků se železničními vozidly je u nás celá řada. Jeden je i zde, v depu (přesněji SOKV) v Ústí nad Labem patřícím společnosti ČD Cargo. Zatímco většina lokomotivních pomníků je věnována parním lokomotivám, zde je elektrická. Jde o lokomotivu označenou jako E 469.110, i když ve skutečnosti tento stroj dojezdil a byl zrušen v roce 2000 pod označením 121.059-0. V září 2003 pak byl vybudován tento pomník. Pokud vím, je to jediný pomník v ČR s vozidlem elektrické trakce.
Řada E 469.1 (121) sloužila výhradně nákladní Dopravě v tomto depu od roku 1960. Lokomotivy této řady se v plzeňské továrně Škoda vyráběly jen krátce v letech 1960 a 1961 (tehdy byla tato továrna pojmenována "Závody V. I. Lenina, n. p.", což můžeme zjistit i na výrobním štítku vystavené lokomotivy s výrobním číslem 4069). Jsou určené pro napájení stejnosměrným proudem, proto se v provozu nedostaly do jižní části republiky, kde je napájecí soustava střídavá. Tento typ lokomotivy byl odvozen od řad 140 a 141 zvýšením tažné síly potřebným pro nákladní Dopravu. To ale zároveň znamenalo snížení maximální rychlosti ze 120 na 90 km/h. Dnes jsou tyto lokomotivy již zastaralé a nejsou tedy pravidelně nasazovány, přesto se s nimi na tratích můžeme setkat, neboť jich několik slouží jako záloha nebo u soukromých dopravců.