Lomnice nad Lužnicí
Turistické cíle • Města, obce, vesnice • Městečko
Lomnice nad Lužnicí leží v Jižních Čechách, jihozápadním směrem od města Jindřichův Hradec. Město se rozkládá v srdci chráněné krajinné oblasti Třeboňsko. Město obklopuje celá řada rozlehlých rybníků. Řeka Lužnice protéká východním směrem nedaleko od města. Východním i západním směrem od Lomnice se za soustavou rybníků rozkládají hluboké lesy a malebné lesy. Jižním směrem od Lomnice je přírodní rezervace kolem rybníků Velký a Malý Tisý, kde se vyskytuje unikátní vodní ptactvo. Tato rezervace je označována jako nejcennější z celé oblasti Třeboňska. Městem prochází značená cyklistická trasa nesoucí název Rožmberského dědictví. Turistická značená trasa vede od železniční zastávky západním směrem z města do oblasti Smržovského lesa. Tento les je protkán celou řadou značených tras stačí si vybrat podle vlastního uvážení na jednom z rozcestí. Od severního okraje města je značená naučná stezka, jejíž trasa vede kolem rozhledny, postavené na břehu Lomnického rybníka.
Historie
V podhradí gotického hradu bylo založeno městečko Lomnice. První zmínka o hradu sídle pánů z Lomnice je z roku 1265. V roce 1421 byl hrad dobyt husity a sloužil jako sídlo Jana Žižky. V roce 1435 byl hrad dobyt vojáky Oldřicha z Rožmberka, který nechal hrad rozbořit. Během 14. století se z Lomnice stalo městečko a v roce 1382 jej král Václav IV. povýšil na město. V tomto období byly také kolem města stavěny hradby. Kromě hradeb bylo město chráněno přírodními či uměle vybudovanými vodními toky. Po zničení hradu bylo na jeho místě v 16. století vybudováno náměstí trojúhelníkového půdorysu a v jeho středu byl postaven Kostel svatého Václava, který byl původně hradní kaplí. Tato kaple je jediná část, která se z původního hradu dochovala. Koncem 15. a počátkem 16. století se v okolí města začala budovat soustava rybníků a s tím souvisel i rozvoj města. Dostatek vody pro rybníky i pro vodní příkopy kolem města zajišťovalo vybudování Zlaté stoky. Třicetiletá válka se přes města přehnala jako ničivá vlna. Město bylo vyloupeno a vypáleno. Přežila pouze hrstka obyvatel, řada domů ve městě byla ještě asi 60 let po události zcela opuštěná. Byly zbořeny i ochranné hradby. V roce 1871 byla ve městě dokončena železniční trať vedoucí z Prahy do Vídně. Dominantou města je budova radnice na náměstí. Tato stavba patří k nejpěknějším svého druhu v Čechách. Jedná se o dvoupatrovou budovu s věží postavenou v roce 1604 v renesančním slohu. Dnešní podoba radnice je po dvou barokních přestavbách, první v roce 1781 a druhá proběhla v roce 1800 až 1804 po požáru.