Mikulovice – Langrův most
Lávky, mosty, estakády i jiné komunikační stavby vždy patřily mezi pozoruhodná díla lidského umu. A vlastně je to i jedno, jaký se používal materiál. Ze začátku to byl materiály přírodní (dřevo, tkaniny, lana), později sice přírodní, ale pevnější, tedy kámen a zdivo všeobecně. Pak přišel beton (což je ovšem vynález starý klidně 2000 let), naposledy se přidalo železo, hlavně její slitina – ocel. Právě na bázi ocele asi vznikla ta nejpozoruhodnější mostní díla, s čímž se začalo vlastně až v 19. století.
Ty velké ocelové konstrukce pak přešly i do všeobecného povědomí a jsou pak oslavovány jako jedny z vrcholů lidského stavitelství. Jsou však i menší dílka, která zaslouží pozornost. Rozhodně k nim patří ocelový most přes Bělou v Mikulovicích na ulici Hlucholazské (tedy výpadovce ke státní hranici). Krásný ocelový příhradový most sice neohromuje velikostí, ale pohledově jde o krásný prvek na okraji obce. Celková délka mostu se udává jako 48,78 m, v čemž jsou zahrnuty patrně i betonové sloupky na okrajích nosníků, samozřejmě i betonové patky mostu.
Most tu stojí už přes 100 let, na ukrytém nálitku se dá objevit vročení 1904 a nápis Teschen. To samozřejmě udává vznik konstrukce a místo vzniku. Tedy přesněji o město Těšín. Tam samozřejmě žádné železárny nejsou, ty jsou v sousedním Třinci. Tamní železárny vznikly v polovině 19. století a jejich majitelem byla Těšínská komora (tedy hospodářská správa Těšínského knížectví, které v té době podléhalo přímo panovnickému domu).
Ve Třinci tak vznikly ocelové nosníky, které slouží dodnes. V letech 2020–2021 proběhla celková oprava mostu. Při té byla realizovaná nová železobetonová mostní deska. Na stávajících žb. dílech byly provedeny hydrofilní nátěry. Ocelové díly zbaveny starších nátěrů (otryskáním) a byl proveden nový nátěr., přidány byly nové spřahovací trny. Dodáno nové zábradlí. Dílo provedla firma Ponvia Construct s.r.o. Cena ve výběrovém řízení byla odhadnutá na necelých 9 mil. Kč bez dph.