Moskevské metro
Turistické cíle • Ostatní • Ostatní
Návštěva moskevského metra je skutečně velikým zážitkem,který by návštěvník Moskvy neměl vynechat.Je dobré si vyčlenit třeba celý den a projezdit většinu zajímavých stanic tohoto 298kilometrů dlouhého dopravního systému a hlavně jeho 180 stanic.
Moskevské metro se začalo stavět v letech 1932-1935,kdy za neskutečných podmínek,pouze s lopatami a krumpáči pracovalo na stavbě několik desítek dělníků.Autorem ideje výstavby metra byl blýzký Stalinův spolupracovník Lazar Kaganoviš.Architektonické ztvárnění měli na starost Vladimír Tatlin a Konstantin Melnikov,kteří se inspirovali podzemnímidráhami v Paříži a Londýně.
15.5.1935 byl otevřen první úsek metra mezi Sokolniky a Park Kultury /29.3.2010 zde byl spáchán teroristický útok s mnoha obětmi/.Slavnostního otevření se zůčastnil vedle Stalina a dalších Komunistických funkcionářů také např. Bertold Brecht a další.
Na výstavbě se podílelo až 500 různých firem z celého Sovětského svazu.Interiéry stanic metra jsou bohatě vyzdobeny žulou,mramorem,bohatě vykládány sklem a mozaikami.Desítky soch,především budovatelů komunismu,dělníků,rolníků,ale i partizánů,vojáků a také V.I.Lenina zdobí část stanic a jsou včetně mozaiek,nástěnných maleb atp.ukázkovým příkladem socialistického realismu s občasnými vlivy art deco.
V období 2.světové války sloužilo metro v Moskvě také jako protiletecký kryt a např.stanice Kirovskaja byla dočasným sídlem generálního štábu Rudé armády.
Po válce se začalo metro stěhovat do větších hloubek /až 90 metrů/z důvodů obav před eventuelní jadernou válkou.Bylo počítáno s využitím jako protiatomový kryt. Tématika výzdoby stanic se také změnila z vojenských a válečných motivů na budovatelské.Je možno vidět mnoho obrazů a mozaiek s tématikou budování socialismu:dělníci,rolníci,hutníci,lékaři a také výjevy s dětskou tématikou,pionýrů atd.Stanice zdobí nástěnné lampy,lustry a další pro jiná metra neobvyklá výzdoba.
V 60. až 90. letech 20.století vzniklo mnoho nových stanic v modernějším architektonickém a zvláště unifikovanějším stylu,který také snížil předchozí astronomické náklady výstavby.
Návštěva moskevského metra je docela zajímavou výpravou do historie jedné epochy z nepříliš vzdálené minulosti.