Muzeum Povážské lesní železnice
Turistické cíle • Památky a muzea • Skanzen
Muzeum Povážské lesní železnice je součástí skanzenu Muzea liptovskej dediny v Pribylině. Abyste se k němu dostali, musíte si koupit vstupné do skanzenu. Jestli už prohlídku absolvujete nebo ne, je to čistě vaše věc, ale určitě by bylo škoda skanzen nevidět. Jak se sem dostanete, kolik to stojí a vůbec vše o skanzenu jsem již napsal ve svém příspěvku Liptovské retro, který naleznete zde: https://www.turistika.cz/mista/liptovske-retro
Takže máte vstupenku a skanzen jste už téměř prohlédli, došli jste ke kostelu. Takže se vydáte po šipkami značené pěší cestě, která slibuje železnici za 400 m. Cestou narazíme na několik krátkých úseků s vystavenými vagónovými podvozky na svoz dřeva. Konečně jsme zde, myslím, že to bylo alespoň 700 m. Je zde vybudován kratší úsek úzkorozchodky a malé nádraží s depem. V depu jsou zaparkovány všechny exponáty, lokomotivy i různé typy vagónů. Všude po kolejích pobíhají na volno kozy. Vše je bez průvodce a tedy i bez výkladu. Mnohem lepší by bylo, kdybyste navštívil muzeum při nějaké příležitosti, kdy vyvezou lokomotivu ven a zatopí pod kotlem. Je potřeba hlídat program.
Teď několik faktů :
Považská lesní železnice vznikla v roce 1912 k přepravě vytěženého dřeva v horách, které se do té doby namáhavě plavilo po vodě. Rozchod tratě byl 760 mm, největší stoupání dosahovalo až 56 promile. Provoz na lesní železnici začal v roce 1921 (některé prameny uvádějí 1916). Hlavní trať vedla z Liptovského Hrádku přes Liptovskou Tepličku do Staníkova o délce 40 km.
Od roku 1933 kromě dopravy dřeva na železnici fungovala i omezená veřejná osobní Doprava. V roce 1972 byla doprava na všech tratích i odbočkách (a bylo jich celkem 107 km) zrušena. Pro nerentabilitu. Železnici vytlačila doprava nákladními auty. Od té doby se uskutečnilo mnoho pokusů na záchranu železnice, vypadalo to, že bude zachován poměrně velký úsek z Liptovského Hrádku, pro turistické účely, ale nepovedlo se. Koleje i dopravní prostředky se poničily, rozkradly, za 5 minut 12 zachránila parta nadšenců torzo železnice a našla pro něj náhradní (a důstojné) místo v tomhle skanzenu.