Nymburk – Chvalovice – Zavěšený silniční most
Je sice fakt, že v poslední dobou to padá jaksi častěji, nicméně přiznejme si, že mosty vždy patřily ke stavbám, které nejvíc lákají ať k překonání, nebo jen tak ke shlédnutí. Snad to zapříčiňuje fakt, že díky mostům se dostaneme tam, kam by to nešlo, nebo by to velká zacházka (zajížďka).
A pokud je to most zavěšený (neboli vysutý) je díky smělé konstrukci většinou ještě efektnější, než mosty, které se skládají z mnoha klenutých polí (tím ovšem nechci naznačovat, že takové mosty nejsou krásné).
Je faktem, že příroda u nás zas tak nehýřila prudkými roklemi, které by bylo nutno překonávat smělými konstrukcemi ve vysokých výškách (pár jich ale najdeme), povětšinou jsou u nás mosty překonávající překážku ve výšce několika metrů, či maximálně pár desítek. I tak si pozornost zaslouží.
Pozoruhodný most tak nemusí být k vidění jen na velkých stavbách jako jsou autostrády neboli dálnice, ale objevíme je i na cestách obyčejnějších, např. prvotřídce (ona je to taky dosti důležitá cesta). Na obchvatu Nymburka silnice č. 38 u Chvalovic je tak k vidění zavěšený most přes Labe.
Jak se uvádí v odborném zdůvodnění stavby, jde o první most se dvěma rovinami závěsů na nízkých pylonech typu Extrados. Most je tvořen hlavním polem o délce 52,28, které je spřažené. Komorové ocelové nosníky jsou profilované podle tvaru betonových tvarů na obou předmostích. Pylony jsou ve spodní části železobetonové, v horní části ocelobetonové.
Pilířa a opěry jsou založeny na pilotách o průměru 1,22 m. Trámy nosných konstrukcí jsou podporovány samostatnými pilíři. Jejich výška se pohybuje od 5,6 do 10,28 m. Konstrukce estakád je dvoutrámový nosník o rozpětí 35 a 41 m, výšky 2,3 m. Jednotlivá pole mostu mají rozpětí 41/132/41 m. Hlavní pole v délce 52,28 je ocelobetonovou konstrukcí, které jsou vetknuty do čela betonových konstrukcí. Hlavní pole je pak v 1/3 délky podporované závěsy. Kotvení závěsů je opatřeno roznášejícími příčníky. Hlavní pylony na podporách s pořadím 6 a 7 jsou vysoké 15,8 m. Na horních částech pylonů jsou kotevní přípravky s kotvením závěsů. Závěsy jsou systému DSI DynaGrip C55 se 48 lany o průměru 15,7 mm. Hlavní ocelové komorové nosníky jsou spojené ocelovými příčníky po 3 m. Tolik výběr z výčtu technických dat.
Most má hlavní pylony na levém břehu Labe. Z pravého břehu (od Nymburka) se na most vjíždí přímo od říčního pravého břehu, na straně Chvalovické (levé) pokračuje most inundačním polem nad terénem, říční hráz je o něco dále od řeky.
Stavba byla realizována v období září 2004 až květen 2007 jako součást nymburského obchvatu. Investorem stavby bylo ŘSD ČR, projekt je dílem firmy Pontex spol. s r.o., stavbu provedlo sdružení firem Mosty Nymburk, Metrostav a PSVS. Most dostal ocenění jako dopravní stavba roku 2007.