Ostrava – Pocta hornictví
Do roku 2016 jsme mohli svérázné dílo vidět na kruhovém objezdu na Prokešově náměstí, tedy před ostravskou Novou radnicí, nebo chcete-li magistrátem. Umístění sice zajímavé, ale poněkud nebezpečné co se týče frekventované dopravy (přes kruháč by mělo být vidět, případně srážka s masivním předmětem).
V současné době je dílo k vidění v prostoru u železniční stanice Ostrava – hlavní nádraží. Pro poutníky, kteří do moravskoslezské metropole dorazí železnicí je tak vcelku zajímavým vítacím prvkem, připomínajícím čím Ostrava jako taková získala svou pověst.
Kombinace důlního vozíku s polovinou koně připomíná hornickou tradici, která započala po roce 1763. Tehdy bylo objeveny ložiska kvalitního černého uhlí. To se stalo energetickým zdrojem pro hutě, založené v roce 1828.
Polovina koně se samozřejmě vztahuje k městskému znaku, který tvoří bílý kůň bez uzdy na modrém poli (a zlatá pětilistá růže). Důležitý je ten kůň, podle jednoho výkladu jde o symbol toho, že město leží blízko dálkových kupeckých tras (Jantarová stezka). Podle barvitější verze prý ostravští bojovníci spěchaly na pomoc obléhaným Hukvaldům a to tak rychle, že koním ani nenasadili uzdu, další verze praví, že proti protivníkům, kteří dobývali samotnou Ostravu vypustili stádo koní tak zběsile, že obléhatelé se dali na útěk.
Pocta hornictví je společným dílem studentů sochařství a uměleckých kovářů Ondřeje Gély, Stanislava Holíka, Jana Balnera a Jana Braunše. Dílo vzniklo při příležitosti Sympozia prostorových forem Ostrava 2013, které pořádala Střední umělecká škola AVE ART Ostrava.
Železná plastika získala již ocenění na tradiční setkání kovářů Hefaiston na Helfštýně, a to rovnou první. V Ostravě byla prvně k vidění před ostravským Kulturním domem, umístění u Nové radnice mělo své zdůvodnění v prostoru mezi Magistrátem a bývalým ředitelstvím OKD.
Jak už to bývá, socha vzbudila rozporuplné reakce od kladných až po ty zatracující. Nakonec i to je známka určitých kvalit. Nakonec i sám autor článku se řadí k těm kladným reakcím.