Pěchotní srub T-S 19 Turov
Turistické cíle • Pevnost, opevnění
Je samostatný, oboustranný, dvoupodlažní pěchotní srub postavený ve II. stupni odolnosti- součást čs. pohraničního opevnění z let 1935- 1938 v oblasti CHKO Broumovsko.
T-S 19 "Turov" byl betonován ve dnech 12.- 15. května 1938 ŽSV V. Náchod v rámci stavebního podúseku Zbečník. Při stavbě bylo spotřebováno 1290 m3 kvalitního betonu krychelné pevnosti 45MPa. Cena vybaveného pěchotního srubu byla okolo 5 mil Kčs. Týlové stěny železobetonového monolitu mají tloušťku 100cm, střecha 200cm a čelní stěna 225cm. Bunkr byl vybaven jedním protitankovým kanonem spřaženým s těžkým kulometem- zbraň L1, dvěma dvojčaty těžkých kulometů- zbraň M a pěti lehkými kulomety vz. 26. Osádku tvořilo 29 mužů. Během 2. sv. války byl objekt těžce poničen získáváním cenného materiálu pro německý zbrojní průmysl a zkoušením nových výbušnin a zbraní. Nacistické Německo používalo československý materiál a zbraně ve svých vlastních opevněních a částečně i na tzv. Atlantickém valu. Po 2. sv. válce byl srub využíván jako skládka odpadu. Od roku 2009 je bunkr a jeho okolí udržováno a čištěno. Je možné na něm shlédnout dopady německých zkoušek na čs. opevnění a postup oprav. Exteriér objektu je volně přístupný. Interiérem Vás rádi provedeme po předchozí domluvě. Vstupné dobrovolné. U objektu se nachází křižovatka turistických tras s výhledy na Javoří hory s Ruprechtickým Špičákem, horu Turov a Adršpašsko- Teplické skály.
Jeho bojovým úkolem bylo přehradit nepříteli průchod po trase Teplice nad Metují, Stárkov, Červený Kostelec, Jaroměř- pevnostní uzávěr Chlívce- Rokytník. Vpravo by linie těžkého opevnění pokračovala srubem T-S 18 k plánované tvrzi Jírová Hora a Náchodu. Vlevo stojí T-S 20 Na Pláni a opevnění dále pokračuje k Trutnovu. Hned za silnicí, zavezený a zarostlý trávou, je schován protitankový příkop dlouhý cca 100m. V týlu TO jsou postaveny dva sledy (řady) lehkého opevnění Nového typu- řopíků (LO vz. 37) jako podpora a zesílení linie TO. První sled LO prochází cca 50-100 m za linií TO. Druhý sled LO pak 200-300 m za prvním.