Loading...
V malé vísce Peklo, která je dnes už částí města Vamberk, najdeme krásnou technickou i kulturní památku pocházející z roku 1840. Tou je roubený krytý most nad řekou Zdobicí, který je u nás jediným doložitelným mostem vedoucím přímo do Pekla. Nachází se v těsné blízkosti stejnojmenné železniční stanice a původně u něj stával mlýn nebo soukenická valcha (v tomto se jednotlivé informační zdroje neshodují, takže je možné, že se zde nacházelo obé). I v mnoha dalších věcech se jedná o most unikátní.
Nejlépe se k němu dostaneme z Vamberka po Pekelské a Žižkově ulici (je to vlastně silnice na Roveň a Rychnov nad Kněžnou) nebo po odbočce na Peklo ze silnice č. 11 (v tomto případě je docela dobré zde nepotkat traktor s vlečkou nebo skupinu slečen na koních). Most je silniční, stále funkční a pyšní se nosností takřka neuvěřitelných 8 tun.
Most je dlouhý „jen“ 17,2 metru, ale dosahuje šířky 6,2 m, takže je – když ne zcela nejširším, tak alespoň – jedním z našich nejširších dřevěných mostů. Jedná se o most s věšadlovou konstrukcí a valbovou střechou krytou šindelem. Jeho současná podoba je výsledkem rekonstrukce z roku 1982, která přišla na cca jeden milion korun.
Na závěr ještě pár technických informací a jedna smutná událost s tímto mostem spojovaná.
Základem nosné konstrukce mostu jsou dvě lichoběžníková věšadla o výšce 3,25 metru a podélné trámy, které již byly nahrazeny šesticí ocelových nosníků ve tvaru písmena I. Krajní pole pod mostovkou jsou mezi příčníky vyztuženy ocelovými táhly. Vnitřní světlá šířka mostu je 5,3 metru, průjezdní výška 2,8 m. Výška mezi mostovkou a hřebenem valbové střechy dosahuje hodnoty 5,2 m. Spodní hrana mostu je pouze 1,7 metru nad hladinou Zdobnice. Neobvyklé je podélné bednění a zejména žaluziové okno.
A protože jsme u mostu do Pekla, nemůže nikoho ani překvapit, že právě tady při běžném koupání ochrnul známý pražský malíř Antonín Slavíček, který bývá považován za jednoho z nejvýznamnějších představitelů českého impresionismu.