Poděbrady-plavební komora a hydroelektrárna
Turistické cíle • Technické zajímavosti • Elektrárna
Plavební komora na Labi v Poděbradech vznikla z potřeby, eliminovat každoroční škody vzniklé na stavbách kolem řeky při jarních povodních a zlepšit možnost Dopravy na řece. V r. 1900 bylo rozhodnuto o regulaci toku Labe v úseku města a práce byly rozvrženy do pěti etap. Nejdříve šlo o narovnání toku a novou úpravu celého nábřeží. V r. 1914 se začal podle projektu poděbradského architekta Antonína Engela, budovat na Labi jez a zdymadlo. Kolaudace proběhla v r. 1924. Součástí vodního díla byla také hydroelektrárna, která patří k nejstarším na Labi. Výstavba byla zahájena po terénních úpravách v r. 1915 a byla dokončena místními dělníky a italskými válečnými zajatci v r. 1918. Do provozu byla dána v r. 1919. Plavební komora o rozměrech 85 x 12 m a hloubce 3,5 m byla dokončena v r. 1923. Elektrárna, která je stále v provozu má 4 Francisovy turbiny o výkonu 1 300 kVA. Od r. 1963 byla labská Vodní cesta modernizována, prohloubilo se koryto a vytvořil nový rejd před zámkem. Poslední etapu úprav prováděla v letech 1976-1977 polská firma Splewar.