Pomník obětem letecké nehody u Zhůří
Turistické cíle • Památky a muzea • Pomník
![](http://foto.turistika.cz/foto/121894/87455/th_6761a3_full_fde9c8_.jpg)
Pomník obětem letecké nehody u Zhůří je umístěn na svahu Huťské hory, vede k němu cesta z vrcholu právě této hory.
Co se tady stalo
Psal se Rok 1937. Na plochu vídeňského letiště přistávalo pod zamračenou oblohou na Štědrý den ve 14:32 hodin třímotorové osvědčené dopravní šestnáctimístné letadlo F-AMYD typu Wibault letecké společnosti Air France, zajišťující provoz na pravidelné lince Bukurešť - Vídeň - Praha - Paříž. Na palubě se nacházel jediný cestující, JUDr. Karel Flanderka, bratr pařížského advokáta a předsedy čs. kolonie ve Francii, který týden předtím odcestoval vlakem k obchodnímu jednání do Bukurešti, odkud měl již předem zakoupenou zpáteční jízdenku.
![](http://foto.turistika.cz/foto/121894/87455/th_54c46f_full_70400d_.jpg)
Vyřizování účelu jeho běžné pracovní cesty se však nezvykle protáhlo a tak Flanderka ve snaze dřívějšího návratu se rozhodl použít leteckého spoje. Jeho smysl snad stejně jako šéfpilota Čs. aerolinií šestatřicetiletého Františka Lehkého, jednoho z nejzkušenějších, majícího nalétáno téměř dva milióny kilometrů, i jeho kolegy, francouzského radiotelegrafisty Pierra Austruce, byla jistě již planě ovládnuta příjemnou představou nastávajících svátků a zatím také nic nenasvědčovalo tomu, že je se svými nejbližšími neprožijí.
![](http://foto.turistika.cz/foto/121894/87455/th_27062d_full_b5abf1_.jpg)
Drobný defekt podvozku byl letištními mechaniky brzy odstraněn a tak letadlo opět odstartovalo v 15:55 do čtyřsetmetrové výšky mraků na další cestu. S vídeňskou rádiovou stanicí udržovalo pravidelné spojení až do 16:10, avšak krátce na to, v 16:20, jej převzaly gonia v Č. Budějovicích, Brně a Mariánských Lázních. Svůj kurz - 326 - udala později ruzyňská věž a tak letoun ve výšce 1 900 metrů s rychlostí až 250 kilometrů v hodině zamířil nad hlavní město. Tady na letišti čekala pilotova manželka s dvěma dětmi, desetiletým synem a šestiletou dcerou; nikdo z nich ještě netušil, jaké drama jim osud na ten večer přichystal.
Mlha, projevující se od počátku cesty, za letu ještě zhoustla, a rovněž množství sněhových vloček, začínajících se divoce kroutit kolem trupu stroje přibývalo. Proto posádka, nacházející se v té době v blízkosti Benešova, znovu požádala pražskou stanici o zaměření polohy. Navigátorova odpověď sestupem z výše tisíc dvěstě na sedmset metrů nařídila udržování daného kurzu, avšak těsně před Prahou pro další zhoršení povětrnostních podmínek požádal Austruc o potvrzení kurzu znovu. Tentokrát však obdržel zprávu nečekanou - příkaz změnit směr kurzu 215, což v daném okamžiku znamenalo návrat zpět do jižních Čech směrem k Pasovu.
![](http://foto.turistika.cz/foto/121894/87455/th_e8dba7_full_667db8_.jpg)
Letovou odchylku, činící skoro stodvacet kilometrů, letadlo dodrželo, avšak místo do Prahy se tak dostalo do šumavského prostoru nad Sušici a Kašperskými Horami, jejichž bílou tmou probleskující světla pilot pod sebou zahlédl a snad v domnění, že míří k osvětlené pražské letištní dráze, začal s letounem klesat, až se rozhodl pro přistání. Mezi šumavskými vrcholy tak došlo v 17:39 ke katastrofě, neboť blíže Podlesí, v místě zvaném tehdy Knappenberg, narazilo letadlo ve výši 1 080 metrů do příkře stoupající stráně Zhůří.
Dunivý pád byl slyšitelný daleko do kraje (mnozí pamětníci vzpomínali na hukot motoru letadla, nízko přelétávajícího nad oběma městy), avšak pro nepříznivé podmínky z důvodu značného množství čerstvě napadaného sněhu nebylo možné vypravit okamžitou pomoc. To vše se odehrávalo v době, kdy pilotově čekající rodině v Praze bylo oznámeno, že letištní provoz toho dne skončil, neboť žádny spoj není očekáván. Mezitím po celé trase až k Vyššímu Brodu pátraly po letadlu všechny četnické stanice.
![](http://foto.turistika.cz/foto/121894/87455/th_c7cc3a_full_987825_.jpg)
Hromadu vysokou sněhovou pokrývkou zasypaných trosek letadla s potlučenými mrtvolami tří mužů objevil druhý den na Boží hod v 11:15 hajný polesí Seller. Naskytnuvší se mu obraz zkázy letounu byl dokonalý. Stroj si nárazem na stromy, z nichž dva mohutné kmeny vyvrátil, urazil obě křídla. Součásti, stejně jako trup, po dopadu letící setrvačností ještě přes třicet metrů, byly rozmetány až sto metrů od místa zřícení a zničeny tak důkladně, že z okolních rozházených zásilek letecké pošty, která se v kabině nacházela, zůstala v jiskřivém sněhu neporušena pouze láhev šampaňského, ležící opodál.
Přivolaná komise se sem prodírala sněhem přes tři hodiny a zjistili, že k vypuknutí požáru nedošlo, neboť přívod benzínu byl uzavřen, což nasvědčovalo tomu, že vrcholného nebezpečí si v poslední chvíli byl pilot možná vědom. Těla cestujících byla převezena do Prahy, kde k vyšetření případu byla ustanovena zvláštní letecká komise. Událost upoutala značný zájem veřejnosti a 286. výtisk deníku "A-ZET" z 29.12.1937 o ní své čtenáře informoval také proto, že panovaly oprávněné obavy, aby se nestala případnou záminkou nastupujících fašistů k narušení našich přátelských vztahů s Francií.
zdroj:http://www.treking.cz/regiony/sumava-letecka-havarie.htm
Kašperské Hory
Příspěvky z okolí Pomník obětem letecké nehody u Zhůří
![Vyhlídka na Kašperské Hory Vyhlídka a křížek nad Flusárnou](http://foto.turistika.cz/foto/162151/89570/th_ukrizku02.jpg)
![hodnoceni 9/10](/nette/images/common/star/star-9.png)
![Pohled na Křížek a odpočívku na Flusárně Kříž a odpočívka na Flusárně](http://foto.turistika.cz/foto/162151/89546/th_3fabf3_flusarna6.jpg)
![hodnoceni 10/10](/nette/images/common/star/star-10.png)
![Křížek se studánkou u Huťské Hory Zastávka u křížku a studánky pod Huťskou Horou](http://foto.turistika.cz/foto/162151/89578/th_tabzhuritext6.jpg)
![Ranch Svobodná země Vogelsang](http://foto.turistika.cz/foto/121894/87452/th_c3fa2c_full_1bcdce_.jpg)
![Vyrážíme z Vogelsangu Z Vogelsangu na Huťskou Horu a zpět](http://foto.turistika.cz/foto/162151/88648/th_22c3b9_img_1090.jpg)
![VOGELSANG Podlesí - Vogelsang](http://foto.turistika.cz/foto/121894/89636/th_vogelsang03.jpg)
![Tříjezerní slať-pohled na jedno z jezírek Zpřístupněné šumavské slatě](http://foto.turistika.cz/foto/268638/122985/th_img-20170710-122211.jpg)
![hodnoceni 10/10](/nette/images/common/star/star-10.png)
![Zhúří](http://foto.turistika.cz/foto/121894/87463/th_2510c4_full_24acff_.jpg)
![hodnoceni 10/10](/nette/images/common/star/star-10.png)
![Velký Kozí Hřbet. Velký Kozí Hřbet.](http://foto.turistika.cz/foto/11917/13717/th_09bcda_f_topFile-p8120475.jpg)
![hodnoceni 7/10](/nette/images/common/star/star-7.png)
![Ostrůvky na Chalupské slati Chalupská slať](http://foto.turistika.cz/foto/268638/123220/th_img-20170712-140210.jpg)
![hodnoceni 10/10](/nette/images/common/star/star-10.png)
![Povydří](http://foto.turistika.cz/foto/122275/354/th_232c40_snimek0073.jpg)
![hodnoceni 9/10](/nette/images/common/star/star-9.png)
![Obří hrad](http://foto.turistika.cz/foto/269210/25204/th_dsc-0321.jpg)
![hodnoceni 8/10](/nette/images/common/star/star-8.png)
![Vydra, nad Klostermannovým mostem Jarní kouzlo řeky Vydry.](http://foto.turistika.cz/foto/13413/86672/th_9ca691_vydranadklostermannovymmostem2.jpg)
![hodnoceni 9/10](/nette/images/common/star/star-9.png)
![náhon vodní elektrárny Čeňkova pila](http://foto.turistika.cz/foto/146835/193/th_031.jpg)
![hodnoceni 8/10](/nette/images/common/star/star-8.png)
![Soutok Vydry a Křemelné Otava - řeka](http://foto.turistika.cz/foto/136671/267/th_2001_vydrakremelna.jpg)
![hodnoceni 9/10](/nette/images/common/star/star-9.png)
![Dračí skály](http://foto.turistika.cz/foto/7327/1971/th_f8da1a_7685.jpg)
![hodnoceni 7/10](/nette/images/common/star/star-7.png)
![Před hotelem Rankl (srpen 2008) Horská Kvilda](http://foto.turistika.cz/foto/13454/14935/th_2270fe_f_normalFile1-219.jpg)
![hodnoceni 8/10](/nette/images/common/star/star-8.png)
![Kašperské Hory](http://foto.turistika.cz/foto/7327/1334/th_75a0db_11170.jpg)
![hodnoceni 7/10](/nette/images/common/star/star-7.png)
![Kašperk](http://foto.turistika.cz/foto/5620/209/th_ccdb98_68202.jpg)
![hodnoceni 9/10](/nette/images/common/star/star-9.png)
![Horská Kvilda](http://foto.turistika.cz/foto/38986/83874/th_c776af_img_2685.jpg)
![hodnoceni 9/10](/nette/images/common/star/star-9.png)
![hotel Šumava Srní](http://foto.turistika.cz/foto/7830/1954/th_ac6ac5_30447.jpg)
![hodnoceni 8/10](/nette/images/common/star/star-8.png)
![NÁMĚSTÍ SVOBODY, REJŠTEJN Rejštejn](http://foto.turistika.cz/foto/225755/1961/th_328rejstejn.jpg)
![hodnoceni 9/10](/nette/images/common/star/star-9.png)
![Kašperk Hrad Kašperk](http://foto.turistika.cz/foto/66491/38646/th_8196a6_dscf4302.jpg)
![hodnoceni 9/10](/nette/images/common/star/star-9.png)
![1-Srní, hotel Šumava Vydra a Tříjezerní slať ze Srní](http://foto.turistika.cz/foto/41798/37630/th_fa5b1a_f_normalFile1-1img_4588.jpg)
![hodnoceni 10/10](/nette/images/common/star/star-10.png)
![Hamerský potok v zimě Podél Hamerského potoka](http://foto.turistika.cz/foto/13858/47039/th_323dba_Hamerak.jpg)
![hodnoceni 10/10](/nette/images/common/star/star-10.png)
![Kralovacký Dvorec Antýgl](http://foto.turistika.cz/foto/136671/181/th_2001_kralovackydvur.jpg)
![hodnoceni 9/10](/nette/images/common/star/star-9.png)
![Jezerní slať Jezerní slať](http://foto.turistika.cz/foto/10391/359/th_0d74bd_141238.jpg)
![hodnoceni 9/10](/nette/images/common/star/star-9.png)
![Na Tříjezerní slati Tříjezerní slať](http://foto.turistika.cz/foto/136671/2510/th_2001_trijezerslat.jpg)
![hodnoceni 9/10](/nette/images/common/star/star-9.png)
![Modrava: V pozadí Klostermannova chata Modrava](http://foto.turistika.cz/foto/10391/356/th_cdc8aa_140861.jpg)
![hodnoceni 8/10](/nette/images/common/star/star-8.png)