posázavský pacifik
Turistické cíle • Doprava • Žel. stanice
Zelezniční trat Praha - Vrané nad Vltavou - Cercany / Dobríš (trat 210) je jednokolejná regionální dráha. Cercanská vetev je spolu s navazujícím úsekem trati 212 známa jako Posázavský Pacifik. Dobríšská vetev je v trampském prostredí také nazývá Trat Dobríš - Paríz
Historie
Roku 1882 České obchodní dráhy zprovoznily místní dráhu Nusle- Modřany
Trať byla roku 1897 prodloužena do Dobříše, roku 1905 byla dostavěna odbočka do Jílového u Prahy, která se zde napojila na již existující trať z Čerčan. Tato trať byla lidově nazývána Posázavský pacifik.
Na základě povolení z 16. listopadu 1897 testoval František Křižík na trati do Dobříše elektrický železniční provoz. V letech 1899-1901 v úseku Modřany - Zbraslav, resp. mezi Vršovicemi a Měchenicemi jezdil rychlostí 30 km/h dvounápravový tramvajový akumulátorový vůz s nákolky železničního profilu a baterií 280 článků 50 Ah, dobíjelo se ve stanicích Vršovice a Zbraslav.[2]
Sesznam stanic
Trať vychází z nádraží Praha-Vršovice přes Krč, Praha-Braník, Modřany, Zbraslav a Jarov do Vraného nad Vltavou, odkud pokračují dvě větve. Jedna vede přes Měchenice, Klínec, Bojov, Bojanovice, Čisovice, Rymáně, Mníšek pod Brdy, Novou Ves pod Pleší, Malou Hraštici, Mokrovraty a Starou Huť na Dobříš. Druhá větev pokračuje z Vraného přes Davli, Petrov-Chlomek, Petrov u Prahy, Luka pod Medníkem, Jílové u Prahy, Kamenný Přívoz, Prosečnice, Krhanice, Chrást nad Sázvou, Týnec nad Sázavou,, Pecerady a Poříčí nad Sázavou do Čerčan.