Praha (Letňany) – muzejní expozice v areálu Staré Aerovky
Areál Staré Aerovky u letňanského letiště i dnes potěší hlavně všechny milovníky letadel a létání. Nachází se zde totiž nejnovější expozice kbelského Leteckého muzea. V hangárech číslo V a VI zde na nás čekají nejen výrobky mapující historii firmy Aero, ale také bombardovací letadla. Zmíněný areál najdeme na Hůlkově ulici a rozhodně stojí za návštěvu. Mnohé navíc jistě potěší skutečnost, že prohlídka obou hangárů je bezplatná.
Jestliže zahájilo kbelské muzeum svou činnost v roce 1968, je letňanská expozice takřka horkou novinkou. Poprvé ji totiž návštěvníci viděli teprve v roce 2016. Celý realizační projekt se nesl pod názvem a heslem „Návrat historických letadel do památných hangárů č. V a VI AERO v Letňanech".
Celý areál Staré Aerovky (firma, která vyráběla také leteckou výstroj a výzbroj i slavné automobily, byla založena v roce 1919 a začínala v Bubenči, prvním letadlem vlastní výroby se později stal stíhací dvojplošník A-2) přitom představuje unikátní a celistvý architektonický komplex, od počátku spojený s dějinami československého letectví a rozvojem letecké techniky i pražských letišť. Na jednom místě se tak můžeme setkat se vzácně dochovanými stavbami středoevropského letištního stavitelství celé I. poloviny minulého století. Samotné legendární hangáry vznikly na počátku let dvacátých a současná podoba obou - dnes již výstavních - je výsledkem rekonstrukce z roku 2015. Částečně se dochovalo i jejich původní vnitřní vybavení a technická zařízení.
Zajímavé je, že hangáry a provozy Aero stály původně na letišti Kbely a na současné místo je odsunuly až po okupaci v roce 1939 Němci. Hangár č. VI je původní dřevěnou stavbou z roku 1921 a byl do Letňan v letech 1940 až 1941 spolu s č. III pouze přenesen, hangár č. V byl v této době nově vybudován (typizovaný objekt německé firmy Junkers). Současně vznikly také dílenské objekty, jídelna, prádelna nebo sklady. Ty pak bez problémů fungovaly až do spojeneckého náletu v březnu 1945. Později byl celý komplex rekonstruován a dnes se již jedná o nemovitou kulturní památku.
Unikátní hangár č. VI je dnes věnován historii výroby letounů Aero a jeho hlavními exponáty je čtveřice letounů firmy, které se tak vrátily do místa svého vzniku. Jedná se o stíhací letoun Aero A-18 z roku 1923, prototypy XL-29-2, L-39X-02 a L-159, tedy Alcu, Delfína a Albatros..
V historickém hangáru č. V jsou umístěny bombardovací a bitevní letouny i stíhací bombardéry z období od II. světové války do 80. let minulého století. Vidět zde můžeme např. Aero C-3A, zrestaurovanou přední část sovětského letounu Petljakov Pe-2 (zůstaly zachovány jen 3 ks na světě) a také třeba trojici letounů Suchoj: Su-7, Su-22 a Su-25.