Řetězový most ve Stádleci
Turistické cíle • Technické zajímavosti • Most
Řetězový most v Stádleci
Řetězový most na řece Lužnici pod obcí Stádlec je posledním empírovým mostem tohoto druhu v Evropě. V roce 2008 oslavil 160 let od svého vzniku. Význam této technické památky zdůraznila i emise zlatých mincí v hodnotě 2.500,- Kč, které, podle návrhu Luboše Charváta, vydala 14. 5. 2008 v sérii Kulturních památek technického dědictví jako pátou v řadě Česká národní banka.
Podle projektu inženýrů Bedřicha Schnircha a Gassnera jej postavila českobudějovická firma Vojtěcha Lanna v letech 1847-1848. Původně spojoval břehy Vltavy u obce Podolí pod hradem Orlík, ale když se v roce 1957 začalo budovat naše největší vodní dílo Orlík, bylo o tři roky později rozhodnuto tuto unikátní technickou památku přestěhovat, rok po jejím vyhlášení za národní technickou památku.
Ze třinácti vytypovaných míst se jako nejvhodnější jevilo umístění na řece Lužnici na místě bývalého brodu, který spojoval obec Stádlec a Dobřejovice.
Rozhodnutí je jedna věc a realizace věc druhá. Celková délka mostu od kotevních bloků je 157 metrů, šířka 6 metrů a výška pylonů nad vozovkou 10,5 m. Když byl most rozebírán, byl každý ze dvou tisíc žulových kvádrů očíslován. Kamenné bloky z jednoho pylonu byly očíslovány arabskými číslicemi jinou barvou než kvádry z pylonu druhého, které byly očíslovány číslicemi římskými. Barvy však nevydržely přechodné desetileté uskladnění a nastal problém jejich opětovného složení. Dokonce se uvažovalo o jeho zkrácení o 30 metrů, protože některé ocelové části z celkového počtu 1.100 chyběly nebo byly poškozeny. Ze 102 tun celkové hmotnosti mostu muselo být 14 tun nahrazeno novými prvky a dokonce i některé kamenné kvádry musely být zhotoveny nové. Dílo se však přes všechny problémy podařilo dokončit a tak most slouží od slavnostního otevření dne 24. 5. 1975 omezenému provozu na silnici III. třídy pro osobní motorová vozidla do hmotnosti 2 t a šířce 2 m.
V roce 2006 bylo přistoupeno k jeho rekonstrukci, která Jihočeský kraj stála 3,5 milionu korun. Slavnostní přestřihnutí pásky se konalo 28. 11. 2006. Při rekonstrukci byla vyměněna mostovka ze smrkového dřeva za odolnější dřevo dubové a v roce 2007 byly vyspárovány kamenné bloky a sanovány bloky kotevní.
Jak se tam dostaneme? Buď autem z Tábora směrem na Bechyni, asi 1 km za Malšicemi odbočíme na křižovatce u Čenkova vpravo a za Dobřejicemi již sjíždíme po serpentinách a dlužno říci i špatné asfaltce do údolí Lužnice k mostu. Můžeme ale jet i vlakem. Na trati č. 202 vedoucí z Tábora do Bechyně překoná 20 kilometrů za pouhých 20 minut . Vystoupíme v žel. stanici Malšice odkud nás ke Stádleckému mostu dovede po 5,5 km žlutá turistická značka.
Text i foto: Ing. Rostislav Novák